تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
جشنواره فیلم کودک اصفهان

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست

11 فیلم تازه ساخته شده در حوزه کودک و نوجوان از پنجشنبه، هشتم شهریورماه در سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان رونمایی می‌شوند که در این فیلم‌ها هم بازیگران حرفه‌ای حضور دارند و هم بازیگران خردسالی که در این سال‌ها با فیلم یا تئاتر شناخته شده‌اند.
از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست
رویداد۲۴ از هشتم شهریور ماه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان آغاز به کار می‌کند و فیلم‌های مختلفی از ایران و برخی دیگر از کشور‌ها برای مخاطبان جشنواره و نیز علاقه‌مندان اصفهانی نمایش داده می‌شود.

در میان فیلم‌های امسال اثاری دیده می‌شوند که صاحبانشان در دوره یا دوره‌های قبلی جشنواره فیلم‌های موفقی داشته‌اند و در این گزارش، مروری می‌شود بر ۱۱ اثری که در بخش رقابتی این رویداد بین‌المللی شرکت دارند.

«به خاطر یک آمپول ناقابل»

این فیلم که گفته شده نامش به «وای آمپول» تغییر یافته، به کارگردانی علیرضا محمودزاده و تهیه‌کندگی داریوش بابائیان از تولیدات امسال سینما است که ژیار محمدزاده، علی صادقی، حدیث فولادوند و شهرام قائدی در آن بازی کرده‌اند.

محمودزاده اخیرا فیلم «حقه باز دم دراز» را روی پرده داشت و فیلم‌های «کهنه سرباز»، «یه گله جا» و «شیر پرگار زاویه» را نیز ساخته است.

در خلاصه داستان «به خاطر یک آمپول» آمده است: «امیر آمپول‌چی» از آمپول می‌ترسد و همه خانواده‌اش آمپول‌ساز هستند. او نمی‌داند چه کند تا اینکه مجبور به زدن یک آمپول می‌شود.
از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست
«پاستاریونی»

سهیل موفق که سال گذشته اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «شکلاتی» را در سینمای کودک و نوجوان ساخت و در جشنواره سال ۹۶ هم با استقبال روبرو شد، امسال اثر تازه‌ای را ساخته که «پاستاریونی» نام دارد.

او این فیلم را به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری و با مدیریت فیلمبرداری کوهیار کلاری و موسیقی ستار اورکی ساخته است. در این فیلم که یک کمدی خانوادگی است، سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما و حمید سپیدنام بازی کرده‌اند و محمد شاکری بازیگر خردسال فیلم است که سال گذشته با نمایش موزیکال «الیورتویست» در تالار وحدت خوش درخشید.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دورِ پولاتو کِش ماست بنداز، کش می‌چسبه به پول، موقع خرج کردن سختت می‌شه پولاتو در بیاری، اون وقت کمتر خرج میکنی.»

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست
«تپلی»

حسین قناعت، کارگردان فیلم‌های «ماجرا‌های اینترنتی» و «من و نگین دات کام» که سال قبل دو فیلم «دزد و پری ۲» و «قهرمانان کوچک» را در همین جشنواره داشت، امسال با فیلم «تپلی» به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان می‌آید.

در این فیلم حسن معجونی، میترا حجار، سامیار محمدی، سیروس گرجستانی، نادر سلیمانی، یوسف تیموری، عباس محبوب، رامین ناصر نصیر و مرتضی زارع بازی کرده‌اند و در خلاصه داستانش آمده است: بچه؛ تو کی هستی؟ تو خونه من چه کار می‌کنی؟ وایسا ببینم... وایسا ببینم...

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست

«دوچ»

امیر مشهدی عباس دیگر کارگردانی است که در جشنواره امسال با فیلمی تازه شرکت می‌کند.

در فیلم «دوچ» به کارگردانی مشهدی عباس و تهیه‌کنندگی امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ثریا قاسمی، حسین عباسی، کوروش سلیمانی و شیوا خسرومهر باز‌ی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: غلامرضا که به خاطر فقر و مشکلات مالی پدرش نمی‌تواند دوچرخه‌اش را عوض کند تا در مسابقه با قطار، کریم را ببرد در تلاش است تا پولی بدست بیاورد و دوچرخه‌ای مهیا کند. غلامرضا راهی برای بدست آوردن دوچرخه پیدا می‌کند، آن هم جایزه باسواد کردن یک بیسواد است که نهضت سواد آموزی آن را می‌دهد. پس شروع به جست وجو برای پیدا کردن فرد بیسواد می‌کند و همه فکر می‌کنند غلامرضا دوچرخه را برای کم کردن روی کریم می‌خواهد، اما ماجرا پیچیده‌تر از این است.

«سیمین»

فیلم «سیمین» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم با پرداختن به داستانی درباره خشکی زاینده‌رود و تاثیر آن بر روستا‌های اطراف دیگر فیلم جشنواره امسال است.

بازیگران این فیلم محمدرضا هدایتی، لاله اسکندری، امیرعباس رضایی، جمشید صدری، محمد فیلی، پری کربلایی، سپیده مظاهری، مریم عرب جعفری و مریم نقیب هستند.

«ضربه فنی»

غلامرضا رمضانی دیگر فیلمساز این عرصه است که در جشنواره سی‌ویکم با فیلم «ضربه فنی» حضور دارد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و افشین هاشمی، سپهر فرامرزی، سیاوش اسدپور از جمله بازیگران آن هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمد شاگرد درسخوان خوبی است که یکی از شاگردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است آشنا می‌شود و این آشنایی سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد و...

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست

«لالا کن»

مصطفی قربان‌پور که پیش از این جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم گرفته است، امسال با فیلم «لالا کن» در این جشنواره حضور دارد.

بهنوش بختیاری، امین زندگانی، راستین عزیزپور و عسل قرایی بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند که پیش از این به دفتر جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم ارائه شده بود.

در خلاصه داستان «لالا کن» آمده است: آرش برای در امان ماندن از اختلافات دائمی پدر و مادرش به دنیای رویا پناه می‌برد.

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست
«لکنت»

دیگر فیلم جشنواره امسال «لکنت» نام دارد که محمدرضا حاجی‌غلامی آن را کارگردانی کرده است.

در این فیلم مهرنوش مقیمی، زینب بلفکه، محمدمبین یوسفی، سجاد اسماعیلی، ابوالفضل سلیمی، امیرحسین عزیزی، محسن عالم زاده و محمدرضا اسکندری‌فر بازی کرده‌اند.

کارگردان این فیلم که اهل یزد هست پیش از این فیلم‌های کوتاه «ایستگاه اتوبوس»، «سلام» و «جمعه گل» را ساخته و فیلم «لکنت» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی اوست.

«لکنت» روایتگر داستان کودکی است به نام رسول که برای بهبود لکنت زبان خواهرش سارا تلاش می‌کند. در این راه معلم‌شان راه بهتر شدن تکلم سارا را خواندن پی در پی کتاب‌های قصه می‌داند، اما در روستای دور افتاده آن‌ها کتاب مناسب کودکان وجود ندارد و این آغاز چالش‌های رسول در روستاست.
از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست

«اردک لی»

بهروز غریب‌پور که فیلم خود را پیش از این به جشنواره فیلم فجر هم ارائه کرده بود، این بار متقاضی شرکت در جشنواره فیلم کودک اصفهان شد و «اردک لی» در بخش اصلی جشنواره امسال به نمایش درمی‌آید.

در این فیلم که تمام وقایعش در دوره پهلوی دوم رخ می‌دهد، هنگامه قاضیانی، سهیل سخندان، ژیلا شاهی، یوسف یزدانی و دانیال وزین پور بازی کرده‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: پدر «اردک لی» که کارگر فنی راه آهن تبریز است بخاطر معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب العلاج دارد ناچار می‌شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درسخوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت نام کند، غافل از اینکه نام و اسم فامیل پسرش می‌تواند به نقطه ضعفی تراژیک تبدیل شده و زندگی را بر او و همسر و فرزندش تلخ کند و تا مرز‌های فاجعه بار پیش ببرد. به رغم مقاومت پدر که نام فامیلی‌اش را رگ و ریشه خود می‌داند او مجبور می‌شود که نام خانوادگی بایرام اردک لی را تغییر بدهد.

از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست

«آهوی پیشونی سفید ۲»

سید جواد هاشمی در تازه‌ترین تجربه فیلمسازی خود نسخه‌ای دیگر از فیلم «آهوی پیشونی سفید» را ساخته که ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیررضا احمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، حسام نواب صفوی، ساغر عزیزی، امیر سهیلی، سیدجواد هاشمی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه، فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در آن بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «اختاپوس» از درون یک غار، امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهو‌ها و نوشیدن عصاره تن آن‌ها «بل بله» را به خدمت گرفته، اما آهو‌ها با نقشه «پیشونی سفید» از قلعه فرار می‌کنند. از سوی دیگر مادر «آهوی پیشونی سفید» برگشته تا آهو را از «سالار» یعنی پدر خوانده‌اش پس بگیرد و «پیشونی‌سفید» به دلیل رنجش از سالار، می‌خواهد به پیش مادرش بازگردد.
از معجونی و قاضیانی تا «داجر» الیورتوئیست


«سوم شخص غایب»

فیلم «سوم شخص غایب» تازه‌ترین اثر وحید نیکخواه آزاد است که کارگردانی فیلم «گنجشگک اشی‌مشی»، «علی و دنی»، «دیو و دلبر» و «فرزند خوانده» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

این فیلم با بازیگران اصفهانی ساخته شده و نیکخواه آزاد درباره آن گفته است: این پروژه یک فیلم مدرسه‌ای است که ماجرا‌های آن بیشتر در مدرسه رخ می‌دهد و داستانش یک نگاه تربیتی را دنبال می‌کند.

جشنواره سی‌ویکم فیلم‌های کودکان و نوجوانان از هشتم تا چهاردهم شهریورماه به دبیری علیرضا رضاداد در اصفهان برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان