تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
مجید فراهانی:

احتمال خانه دار شدن در تهران یک سوم کشورهای توسعه یافته است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: اقشار کم درآمد تهران یک سوم اقشارهمانند خود در کشور‌های توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری‌ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.
احتمال خانه دار شدن در تهران یک سوم کشورهای توسعه یافته است
رویداد۲۴ مجید فراهانی روز یکشنبه در هشتاد و سومین جلسه علنی شورا اسلامی شهر تهران با اظهار داشت: مسکن و سرپناه مناسب را می‌توان پس از هوا، غذا و پوشاک، یکی از اساسی‌ترین نیاز‌ها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را در اصول ۲، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه کرده است.
 
 متاسفانه رشد شاخص قیمت خانه نسبت به درآمد، طی سه دهه گذشته درایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست امسال رشد روز افزونی داشت. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: دسترسی اقشار مختلف به مسکن به امری کاملا نابرابر بدل شده و بسیاری از اقشار طبقه متوسط و کم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده اند.
 
این افراد مجبور به تغییر الگوی تامین مسکن یعنی تغییر در محله سکونت و استفاده از واحد‌هایی با متراژ پائین‌تر شدند و برخی دیگر نیز از تهران به شهر‌های اطراف مهاجرت کردند.
 
وی عنوان کرد: این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش آسیب‌های اجتماعی اثر دارد.
عضو شورا تاکید کرد: رشد شاخص قیمت خانه نسبت به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای ۳۰ رسیده که بیش از ۳ برابر کشور‌های توسعه یافته است.
 
وی افزود: مردم تهران یک سوم اقشار کم درآمد کشور‌های توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری‌ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.
 
فراهانی یادآور شد: با برنامه ریزی برای تامین مسکن برپایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری می‌توان حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه نشینی تامین کرد.
 
بر این اساس در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد» به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می‌دهم.
 
با اقدام به موقع، موثر و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم.
وی گفت: از طریق بازآفرینی هم مسکن مورد نیاز اقشار طبقه متوسط و کم درآمد تامین می‌شود و هم استحکام شهر در برابر مخاطراتی همچون زلزله تقویت می‌شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: شورای شهر تهران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان