تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷

افشاگری‌های جان کری در کتابش

جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در کتاب خاطراتی که قرار است به زودی منتشر کند برخی جنبه‌های روابطش با نخست وزیر اسرائیل را فاش کرده و آورده است، از وضعیت نتانیاهو در زمان جنگ اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۴ شوکه شده است.

رویداد۲۴ هاآرتص گزارش داد، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در کتاب خاطرات جدیدش با تیتر "هر روزی فوق‌العاده است" می‌نویسد: گام‌های اسرائیل در راستای مشروعیت بخشیدن به شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در انتصاب دیوید فریدمن به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل موجب شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با شهرک‌سازی‌ها دست بکشد.

جان کری در این کتابش که قرار است سه شنبه انتشار پیدا کند تلاش دولت اوباما برای پیشبرد فرایند صلح اسرائیل با فلسطین و تفکرات او درباره بنیامین نتانیاهو را شرح می‌دهد.

نقل قول‌هایی از این کتاب روز جمعه در وب‌سایت جیوویش اینسایدر انتشار پیدا کرد.

در دسامبر ۲۰۱۶ کمتر از یک ماه قبل از آغاز به کار رسمی ریاست جمهوری دونالد ترامپ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در محکوم کردن شهرک سازی‌های اسرائیل تصویب شد.

یک هفته پیش از این رای‌گیری ترامپ اعلام کرده بود که می‌خواهد دیوید فریدمن را به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل منصوب کند.

جان کری در نوشته‌اش مدعی می‌شود که این تصمیم ترامپ در ملاحظات باراک اوباما در ارتباط با رای‌گیری شورای امنیت نقش داشته است.

جان کری می‌نویسد: دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب در آن زمان اعلام کرده بود که می‌خواهد سفیری را به اسرائیل بفرستد که یک حامی سرسخت شهرک سازی‌ها و مخالف شدید راه حل دو کشوری است.

او ادامه داد: همزمان اسرائیلی‌ها با شروع کردن یک فرایند مشروعیت بخشی رسمی به شهرک‌ها نشان داده بودند که از سیاست ما منزجر هستند. ما نمی‌توانستیم در سازمان ملل از اقدامات اسرائیل که به سرعتی بی‌سابقه و گسترده در ساخت شهرک‌ها رسیده بود،‌ دفاع کنیم.

جان کری می‌نویسد که نتانیاهو به او گفته بود که می‌خواهد برای دستیابی به توافق صلح حتی با وجود به خطر افتادن ائتلافش در دولت ریسک کند.

این به جان کری اجازه داد که اوباما را درخصوص ارزش داشتن تجدید گفتمان دیپلماتیک میان دو طرف متقاعد کند.

با این حال به گفته جان کری، بنیامین نتانیاهو استانداردها را در سطحی غیرممکن بالا برده بود.

او در کتابش به برخی از گفته‌های نتانیاهو در سال ۲۰۱۳ در این ارتباط اشاره کرد.

کری می‌نویسد که نتانیاهو دو دلیل درباره مخالفتش با ورود به مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها داده بود.

نتانیاهو گفته بود در درجه اول همه در این منطقه همیشه دروغ می‌گویند و شما آمریکایی‌ها دوران سختی را در درک این مساله دارید. دوم اینکه بیشترین کاری که من می‌توانم انجام دهم ممکن است با کمترین سطح از موافقت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روبه‌رو شود.

همچنین جان کری شرح داد که چطور نتانیاهو طرحی امنیتی که از سوی ژنرال جان آلن پیشنهاد شده بود را رد کرده و گفته که به این نتیجه رسیده که این طرح هیچ ربطی به امنیت ندارد.

طبق این طرح اسرائیل می‌بایست از کرانه باختری عقب‌نشینی می‌کرد در حالی که آمریکا نیروهایش را در مرزهای کشور آتی فلسطین مستفر می‌کرد در حالی که ارتش اسرائیل نیز حضور خود در مرزها را تقویت کرده و این اجازه را داشت که به هر گونه تهدید امنیتی از طرف فلسطین واکنش نشان دهد.

کری می‌آورد، نتانیاهو اصرار داشت ارتش اسرائیل برای مدتی طولانی در کرانه باختری بماند و درباره موضوع عقب‌نشینی ارتش تنها توسط اسرائیل تصمیم گیری شود.

همچنین جان کری در این کتاب نوشت: در سال ۲۰۱۴ در زمان حمله اسرائیل به غزه زمانی که نتانیاهو در اقدامی راهبردی شروع به درز دادن طرح آتش‌بس جان کری به مطبوعات برخلاف نظر او کرده وی دیگر اعتمادش به نتانیاهو را از دست داد.

او می‌نویسد: در آن زمان یک عنصر از اعتماد شخصی میان ما از بین رفت.

کری یادآور می‌شود که به نتانیاهو گفته است: ما در وسط مذاکره برای آتش‌بس بر پایه شرایط شما قرار داریم. اکنون من می‌بینم که این شرایط به مطبوعات راه پیدا کرده است. این واقعا خشمگین کننده است. ایده آتش‌بس انسانی از طرف شما مطرح شد و حالا شما این سند را جوری به مطبوعات درز می‌دهید که به نظر می‌رسد من هستم که دارم مواضع حماس را پیش می‌برم.

وزیر خارجه اسبق آمریکا خاطرنشان می‌کند، نخست وزیر اسرائیل در زمان جنگ اسرائیل علیه نوار غزه ترسیده بود و ترسو نشان می‌داد.

کری می‌گوید آخرین دیدارش با نتانیاهو در زمان جنگ سال ۲۰۱۴ زمانی بود که آمریکا پروازهایش به اسرائیل را متوقف کرد چراکه مقاومت فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو را هدف گرفت.

وی می‌افزاید: نتانیاهو در آن زمان بسیار آسیب‌ دیده به نظر می‌رسید به طوریکه من قبلا این چنین او را ندیده بودم. او بعد از موفقیت حماس بر انجام حمله موشکی حریم هوایی اسرائیل را بست و پروازها را متوقف کرد. من نتانیاهو را در آن لحظات ضعیف‌تر از هر زمان دیگری دیدم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان