تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

عمق دسترسی به آب در دامغان کمتر از یک‌دهم اصفهان است

نماینده مردم دامغان در مجلس از رویکرد علمی به حوزه آبیاری در دامغان خبر داد و گفت: به برکت مدیریت جوانان و توجه به سیستم‌های نوین آبیاری امروز با ٣٠ لیتر آب ١٣٤ هکتار را در شهرستان زیر کشت پسته برده‌ایم که این مهم موجب خوشحالی و افتخار است.
عمق دسترسی به آب در دامغان کمتر از یک‌دهم اصفهان است
رویداد۲۴ ابوالفضل حسن‌بیگی در آیین افتتاح جشنواره ملی پسته در دامغان با اشاره به مدیریت خوب و علمی منابع آبی در این شهرستان اظهار کرد: همین نگرش‌ها سبب شده که سطح سفره‌های آب در این شهرستان چندان پایین نرود به‌طوری که در دامغان به‌طور میانگین در عمق 30 متری به آب می‌رسیم.
وی به مقایسه سطح دسترسی به آب‌های زیرزمینی در اصفهان و دامغان پرداخت و ادامه داد: امروز شاهدیم عمق برداشت آب در استانی همچون اصفهان  به ٣٥٠ متر رسیده است در حالی که در دامغان ٤٠ سال پس از انقلاب اسلامی به طور میانگین در عمق ٣٠ متری به آب می‌رسیم که این مهم به برکت تغییر الگوی کشت و ممنوعه کردن برداشت آب در دشت دامغان است.
نماینده مردم دامغان از این شهرستان به‌عنوان قطب تولید پسته نام برد و گفت: استان سمنان ٢٠ هزار هکتار باغ پسته دارد که 17 هزار و 800 هکتار از این باغات در دامغان است. حدود 13 هزار هکتار از باغات پسته دامغان مثمر است و  ماباقی این باغات نهال است و در آینده به بار می‌نشینند.
وی از وجود 2000 هکتار باغات سردسیری در شهرستان دامغان خبر داد و گفت: دامغان در حال حاضر نردیک به 18 هزار هکتار باغ پسته و متاسفانه بالغ بر 15 هزار هکتار صیفی‌جات، سیب زمینی و مزارع گندم و جو و... دارد. مجموع اراضی کشاورزی دامغان 35 هزار هکتار است. با توجه به نیاز آبی بالای صیفی‌جات، زیرکشت این بخش نیز تغییر الگوی کشت صورت گیرد تا استفاده بهتری از سرمایه‌های این شهرستان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی گام‌های مثبتی در این راستا برداشته اضافه کرد: می‌توانیم از طریق ١٠٠٠ حلقه چاه موجود در شهرستان ١٠٠٠ هکتار گلخانه در شهرستان دامغان ایجاد و از آب موجود استفاده بیشتری کنیم.
وی با بیان اینکه ما تا قبل از انقلاب تنها٣٠٠ هکتار پسته داشتیم افزود: طاغوت می‌خواست به ما هندوانه بدهد که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز آبی برای کشاورزی نداشتیم اما خوشبختانه مقام معظم رهبری در مقطع ریاست جمهوری و سپس در زمان رهبری خود دستور تغییر الگوی کشت در شهرستان دامغان را داد.
این نماینده اصولگرا با اشاره به نیاز آبی در بخش کشاورزی بخش‌های دیباج و کلاته از معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی خواست پلیمر استخرهای ذخیره آب دیباج و کلاته را تامین کنند.
وی خواستار ایجاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در دامغان شد و تصریح کرد: دامغان همه ظرفیت‌های لازم برای تحقق این مهم را دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تولید ١١٩ میلیون تن تولیدات کشاورزی، اشاره و خاطرنشان کرد: همانگونه که امام راحل فرمودند هیچ کشوری استقلال خود را نمی‌تواند حفظ ‌کند مگر آنکه قوتش را خودش تولید کند و خوشبختانه امروز شاهدیم ما با تولید ١١٩ میلیون تن تولیدات کشاورزی خودکفا شدیم.
وی با بیان اینکه باید به تجهیزات و تکنولوژی روز کشاورزی مجهز شویم افزود: امروز دنیا می‌داند حریف کشاورزی و قدرت موشکی ایران نمی‌شود.
حسن‌بیگی به جلسه روز گذشته برخی نمایندگان با روسای بانک‌ها اشاره و تصریح کرد: این جلسه برای دور زدن تحریم و اندیشیدن تمهیدات لازم در این حوزه برگزار شد و خوشبختانه می‌توانیم با قدرت با آمریکا و ترامپ مقابله و آنها را شکست دهیم.
وی بر لزوم بهره‌گیری از مدیران زن توانمند تاکید و خاطرنشان کرد: قبلا در همین راستا از رئیس‌جمهور خواستم که از خانم‌های ضعیف در بدنه مدیریتی استفاده نکنند زیرا موجب می‌شود مدیریت زنان زیر سوال برود و لازم است از مدیران زن توانمند و لایق استفاده شود تا توانایی آنها نیز ثابت شود به‌طوری که در آینده شاهد باشیم بیشترین مدیران کشور از بین همین زنان مدیر لایق و توانمند انتخاب می‌شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آب ، دامغان ، اصفهان ، آبیاری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان