تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
معاون اول قوه‌قضائیه :

قوه‌قضائیه می‌تواند مانند دوران خلخالی اداره شود؟/ ۷ دلیل مشکلات اقتصادی ایران

معاون اول قوه‌قضائیه با تشریح دلایل مشکلات اقتصادی گفت: چند روز پیش در جمع نمایندگان مجلس بودم. آنجا یکی از نماینده‌ها گفت که قوه‌قضائیه باید مثل مرحوم خلخالی عمل کند. گفتیم با قانون یا بی‌قانون؟ گفتند با قانون. گفتم این قوانین را شما تصویب کردید.

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران پرونده‌های مفاسد اقتصادی اخیر پرداخت و اظهار کرد: ما بعد از انقلاب عبرت‌های زیادی داشتیم. یکی از ماه‌هایی که عبرت بسیار قابل توجهی دارد؛ ماه شهریور است و می‌تواند برای حال و آینده بسیار آموزنده باشد. ماه شهریور از یک جهت خباثت، رذالت و شیطنت شیطان بزرگ و اذناب داخلی او از انقلاب تا به امروز و از طرف دیگر هوشیاری، بصریت، صبر، استقامت، ایمان و مقاومت ملت عزیزمان است.

وی افزود: هر دو کم نظیر است؛ هم آن خباثت و شیطنت و هم این استقامت، صبر و بصریت و عنایتی که خداوند به خاطره این مجاهده و این صبر به ملت عنایت فرموده است. در آستانه انقلاب بودیم که رژیم منحوس پهلوی به اشاره ارباب خود آمریکا، در یک روز در چند ساعت در میدان ژاله سابق، چند هزار انسان بی‌گناه و بدون سلاح و تجهیزات را به خاک و خون کشید تا مردم به پاخاسته را بترساند، اما مردم با هوشیاری و استقامت بیشتر جلو رفتند.

معاون اول دستگاه‌قضایی اضافه کرد: در زمانی که هنوز انقلاب ما نوپا بود و دستگاه‌های مختلف حکومتی هنوز به طور کامل در همه قسمت‌ها استقرار نیافته بود و نیرو‌های مسلح هنوز سامان درستی نداشت، در پایان شهریور سال 59 حزب بعث به سرکردگی صدام بدبخت، جنگ نظامی سنگینی را به کشور ما تحمیل کرد به طوری که هواپیماهایش در آن شرایط از داخل عراق بلند می‌شدند و مرکز پایتخت را بمباران می‌کردند و به آشیانه برمی‌گشتند. در شرایطی که منافقین و بنی‌صدر مخلوع همدست شده بودند و با پشتوانه استکبار صحنه را بر مردم و انقلاب تنگ کرده بودند و بعد از اینکه در اوایل سال 60 اعلام جنگ مسلحانه کردند و بعد هم به خارج گریختند، در هشتم شهریور در یک روز رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب مردم و ملت و نمایندگان ملت که هنوز مدت کوتاهی از عمر انتخاب‌شان نگذشته بود، یکجا شهید می‌کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: چنین چیزی در دنیا، کم‌نطیر و شاید بی‌نطیر است که رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب ملت را در یک روز به شهادت برسانند تا ملت را از ادامه راه بازدارند، اما آیا مردم بازداشته شدند یا با مقاومت بیشتر ادامه دادند؟ مردم در عزای رئیس جمهور محبوب و نخست وزیر بودند که 14 شهریور دادستان کل انقلاب شهید آیت‌الله قدوسی که یک عالم مجاهد و خستگی ناپذیر بود را به شهادت می‌رسانند. ده‌ها اقدامات دیگر ضد امنیتی از ترور و انفجار در همین شهریور اتفاق می‌افتد. یک عالم جلیل‌القدر مردمی و استوانه و پشتوانه جمعیت کثیری از مردم، شهید آیت‌الله مدنی در 20 شهریور به شهادت می‌رسد. در همین شهریور یک فرد مجاهد، خستگی‌ناپذیر، نفوذناپذیر، مردمی و مخلص به نام سید اسدالله لاجوردی به شهادت می‌رسد. هر کدام از این جنایت‌ها می‌توانست کشور را به تلاطم و مردم را از ادامه راه مایوس کند، اما مردم با هوشیاری و استقامت و توکل بر خدا و اطاعت از، ولی امر نه تنها در راه نماندند بلکه مسیر را با قوت و قدرت بیشتری تا به امروز ادامه دادند.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی اظهار کرد: امروز ما با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه هستیم و مردم عزیز ما با مشکلات سنگین معیشتی و اقتصادی مواجه‌اند. علت این مشکلات چیست؟ آیا یک علت دارد یا علل مختلف دارد؟ و آیا راه حلی که برای این مشکلات است، یک راه‌حل است یا راهکار‌های گوناگون دارد؟

محسنی اژه‌ای توضیح داد: یک علت مشکلات اقتصادی امروز ما تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانان اوست که بر کشور ما سالیان سال است تحمیل شده و در سال‌های اخیر تشدید شده است؛ بنابراین یکی از مشکلات بدون تردید تحریم است. یکی دیگر از علل مشکلات اقتصادی امروز ما علاوه بر تحریم، عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای دشمن است که احساس این مشکلات و بزرگ‌نمایی آن و آدرس غلط دادن در مورد درد و درمان، توسط دشمن انجام می‌شود. آیا همه مشکلات از ناحیه دشمن و تحریم و فضاسازی اوست؟ قطعاً خیر. علت دیگر مشکلات سوء تدبیر و سوء مدیریت است. علت دیگر مشکلات، فساد اقتصادی از جایگاه‌های مختلف و از افراد مختلف و انسان‌های فرصت‌طلب و سودجو و خدای‌ناکرده عامل دشمن است.

وی افزود: علت دیگر مشکلات خیانت است که ممکن است این دو همپوشانی داشته باشد؛ یعنی هم خیانت و هم فساد باشد. علت دیگر این مشکلات، کم‌کاری و بی‌انگیزیگی برخی از مدیران در رده‌های مختلف است. امروز نیاز به مدیران با جرات، جسارت و روحیه جهادی و تلاش مضاعف و انگیزه قوی داریم تا در مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستد. در هر رده و قوایی ممکن است افراد و مدیرانی کم کار وجود داشته باشند که بخشی از مشکلات نیز از این ناحیه است.

سخنگوی قوه‌قضائیه بیان کرد: بخشی از این مشکلات به خاطر عدم اعتماد به نفس برخی مدیران به ویژه مدیران عالی است که اعتماد به نفسی که یک مومن و یک مجاهد فی سبیل‌الله باید داشته باشد را ندارند و نگاه، اعتماد و امید به بیگانه دارند تا برای رفع مشکلات اقدام کنند و این‌ها بخشی از علل مشکلات اقتصادی امروز است.

وی پرسید: آیا برای رفع این مشکلات، یک راه حل وجود دارد؟ آیا می‌شود همه این‌ها را با یک اقدام رفع کرد؟ به نظر می‌رسد چنین نیست. در مقابل تحریم، کار بایسته مقابله با تحریم باید انجام داد. مقابله با عملیات رسانه‌ای و روانی دشمن، راهکار و سازوکار خود را می‌خواهد. مقابله با فساد و مفسدین و غارتگران راهکار خود را می‌خواهد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز برخی‌ها در مورد درد و درمان آدرس غلط می‌دهند. وقتی می‌گویند چرا مشکل اقتصادی هست، بلافاصله آدرس غلط می‌دهند. بی‌بی‌سی و صدای آمریکا وقتی این حرف‌ها را می‌زنند، توقعی نیست، توقعی نیست که آن‌ها آدرس درست بدهند، اما برخی قلم به دستان مزدور یا تریبون‌های خائن یا غافل از طریق رسانه‌های مختلف و از جمله فضای مجازی نسخه‌ای که گاهی وقت‌ها برای مشکلات می‌پیچند این است که در مقابل آمریکا تسلیم شوید و با آمریکا مذاکره کنید و مذاکره هم یعنی همان تسلیم.

وی افزود: می‌گویند چه لزومی دارد عزت و اقتدار داشته باشیم و ما هم مثل مصر باشیم. مصر بیش از 30 سال تسلیم شد و امروز مبارک، قزافی و صدام کجاست؟ مگر این‌ها تسلیم نشدند و کوتاه نیامدند؟ مگر این‌ها در مقابل آمریکا و شیاطین دیگر سر فرود نیاوردند؟

معاون اول دستگاه قضا گفت: هم آدرس غلط در مورد درد و هم آدرس غلط درباره درمان می‌دهند. امروز وظیفه قوه‌قضائیه چیست؟ وظیفه قوه‌قضائیه حسب قانون اساسی و وظیفه شرعی و خونی که شهدا در راه انقلاب نثار کردند این است که با شهامت، قدرت و درایت در مقابل هر مفسدی و خائنی بایستد. آیا قوه‌قضائیه ایستاده است؟ آیا قوه قضائیه همین کار را می‌کند؟ خدمت شما نمازگزاران عزیز می‌گویم که عزم و جزم همین است و تلاش شبانه‌روزی مدیران عالی و بسیاری از مدیران دیگر قوه‌قضائیه حقیقتاً همین است که با همه توان در مقابله همه مفسدین و به خصوص دانه‌درشت‌ها و صاحب‌مقام‌ها و صاحب مکنت‌ها و ثروت‌ها بایستد و این را در پیشگاه خدا شهادت می‌دهم. عزم ما جزم است برای اینکه با این مفسدین و خیانت‌کاران برخورد کنیم.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در این مسیر یک چیز را باید رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم خلاف انصاف و عدل است و آن رعایت قانون است. چنانچه بخواهیم عدالت را انجام بدهیم باید به قانون عمل کنیم. همه حکومت و مردم باید به قانون عمل کنند. نمی‌توانیم به عدالت دست بیابیم مگر اینکه قانون را محترم بشماریم و اگر قانون ضعفی دارد باید برطرف کنیم، اما نمی‌توانیم قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان را زیر پا بگذاریم و تصور کنیم این کار، یک کار قاطع و انقلابی‌گری است. چند روز پیش در جمع 40 نفره از نمایندگان مجلس بودم. آنجا یکی از نماینده‌ها گفت که قوه‌قضائیه باید مثل مرحوم خلخالی عمل کند. گفتیم با قانون یا بی‌قانون؟ گفتند با قانون. گفتم این قوانین را شما تصویب کردید. لایحه‌ای که ما دادیم و شما تصویب کردید این‌ها نیست.

این مقام عالی قضایی گفت: علاوه بر اینکه باید به قانون عمل کنیم باید بین چند مسئله با هم نیز بجنگیم. مثلاً فردی، کارگر و کارگاه دارد و به خاطر اتهاماتی دستگیر می‌شود. این باید لحاظ شود و ببینیم چگونه سراغ وی برویم. نمی‌گوییم، چون فردی کارگر و کارگاه دارد مجاز به فساد است. همه توان قوه‌قضائیه نیست که همه کارگاه‌ها و شرکت‌ها را اداره کند. به عنوان مثال، بابک زنجانی بازداشت می‌شود که شرکت هواپیمایی، شرکت‌های خارجی و داخلی و ساختمان‌های نیمه تمام و پروژه‌های مختلف دارد. آیا قوه‌قضائیه می‌تواند شرکت هواپیمایی اداره کند یا یک پروژه نیمه تمام را تمام کند؟ می‌تواند یک شرکت و کارگاهی که دارای چند هزار کارگر است را اداره کند؟ ساده است که دستگاه قضایی طرف را بگیرد و به هیچ چیز دیگر کار نداشته باشد و فقط به اتهام رسیدگی کند، اما آیا این به نفع کشور است یا به ضرر کشور؟ بیکاری را افزایش می‌دهد یا اشتغال را؟ از دولت و بخش خصوصی کمک می‌خواهیم که این دو مورد را با هم جمع کنیم.

معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: می‌گویند چرا فلان پرونده طول می‌کشد و طرف را که دو ماه است دستگیر کرده‌اید، دادگاهش شروع نمی‌شود. گاهی وقت‌ها بررسی حساب‌ها به تنهایی از طرف قوه‌قضائیه امکان‌پذیر نیست و بخش خصوصی باید حسابرسی و کارشناسی کند. بعضی وقت‌ها می‌گویند در فلان پرونده، خوردند و بردند. برای دلخوشی شما نمی‌گویم، ولی در پرونده سه هزار میلیاردی که هنوز در تریبون‌ها و مجامع عمومی نامش به میان می‌آید، زمانی مه‌آفرید امیرخسروی دستگیر شد، دو هزار و 855 میلیارد و خورده‌ای بدهی داشت. کل این مبلغ به بیت‌المال برگشت و علاوه بر آن‌ها فقط از شخص مه‌آفرید 643 میلیارد جزای نقدی گرفته شد؛ بنابراین فقط از متهم ردیف اول این پرونده، بیش از سه هزار میلیارد برگشت و این گذشته از بیش از 150 متهم دیگر است.

وی در پایان گفت: در پرونده‌های مطرح در دستگاه قضایی در موضوعات مختلف شهردار، شورای شهر، چندین معاون و معاون اول رئیس جمهور، آقازاده‌ها و صاحب عناوین بزرگ اجتماعی محکوم هستند و خواهش می‌کنم دشمن آدرس غلط به ما ندهد و ما را به اشتباه نیاندازد.
منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان