تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گزارش رویداد۲۴ از مداحان سیاسی پایتخت؛

مداحان مشهور چگونه شناخته می‌شوند؟/ از دست‌بوسی رئیسی تا هفت‌تیرکشی در خیابان

مداحان مشهور چگونه شناخته می‌شوند؟/ از دست‌بوسی رئیسی تا هفت‌تیرکشی در خیابان

رویداد۲۴ مداحی‌های سیاسی سالهاست تبدیل به جریانی اثرگذار در سیاست ایران شده است. شاید بتوان آغاز این نوع مداحی در ایران را آغاز دولت سید محمد خاتمی دانست؛ زمانی که مخالفان و منتقدان از هر تریبونی برای اظهار مخالفت خود با دولت استفاده می‌کردند. در این میان هرچقدر مسئولان سیاسی ایران با تشکیل سازمان‌های مردم نهاد، احزاب و سنددیکاها سر ناسازگاری داشتند و به آنها روی خوش نشان نمی‌دادند، در مقابل هیات‌ها کرنش داشتند و به این تشکیلات احترام می‌کردند.

بزرگترین حزب دهه هفتاد که هنوز هیچ حزبی به جایگاه آن نرسیده است، موتلفه اسلامی بود که تا بعد از دوم خرداد از اطلاق نام حزب به مجموعه خود اجتناب می‌کرد و بیشتر هیات‌های موتلف اسلامی بودند.

انصار حزب الله که تندترین قسمت جریان اصولگرا را نمایندگی می‌کند و اتفاقا در دهه هفتاد در انتقاد به سیاست‌های موتلفه و دولت هاشمی تشکیل شد نیز یک جریان سیاسی که هیاتی هفتگی است که اکثر مباحث تند در آنجا مطرح می‌شود.

خوانش اصلاح‌طلبان از برگزاری مداحی اما با اصولگرایان متفاوت است. آنها سعی داشته‌اند تعریفی نو از مذهب ارائه دهند؛ اصلاح طلبان در مقطعی با کانون توحید و حسینیه ارشاد و امروز در قالب هیات ایثارگران اصلاح‌طلب و حسینیه جماران، مراسم آئینی خود را برگزار می‌کنند، با اینهمه نمی‌توان به مجموعه آنان واژه هیاتی بودن را اطلاق کرد.

هیات‌های مذهبی در قبضه اصولگرایان

برنامه‌های مذهبی از روش‌های مختلف در انحصار اصولگرایان قرار دارد. از طرفی صدا و سیما در اختیار آنهاست تا مداحان نزدیک به این جریان را مشهور کنند و اگر خطایی از آنها سر زد، از او اعاده حیثیت کنند. فرقی نمی کند مداحی به رییس دفتر رئیس جمهور «عورت بگوید» یا تصویر او در کنار دختری منتشر شود یا حتی هنگام عصبانیت در رانندگی، هفت تیر بکشد! برخی مداحان، مقربان تلویزیون هستند. ارتباطی که البته اثر اقتصادی هم داشته است و هر سال رقمی که برای برگزاری مراسم در شب‌های ماه محرم و صفر منتشر می‌شود، بالاتر می‌رود.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

اصولگرایان برای حضور در برنامه‌های مذهبی فقط به مداحان وابسته نیستند. معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه سراسر کشور از جمله چهره‌های شاخص جریان اصولگراست. گفته می‌شود او تلاش زیادی می کند تا روحانیونی که به این جریان نزدیکی بیشتری دارند، برای سخنرانی به شهرها اعزام شوند. آنها معتقدند مسائل سیاسی باید در کنار ذکر مصیبت ابا عبدالله مطرح شود و اگر گفته نشود، با شعار حوزه سکولار به آن انتقاد می‌کنند. با این حال آنچه حساسیت افکار عمومی را برانگیخته است این است که مداحان سیاستمدار، عموما سواد چندانی ندارند و در عصر گسترش رسانه‌ها، گاف‌های آنان سریع در فضای مجازی منتشر می‌شود.

مشهورترین مداحان چه افرادی هستند؟

منصور ارضی احتمالا مشهورترین مداح ایران باشد. بچه نازی آباد است و گاهی پنجشنبه‌ها در مغازه یکی از دوستانش دیده می‌شود. در نازی‌آباد که محل سیاست‌ورزی افرادی مثل عباس عبدی و سعید حجاریان و عماد الدین باقی بوده، هیچوقت جایی برای نظرات خاص او  نبوده و بیشتر در مسجد ارک  حضور دارد و انتقادهای خود را از همانجا مطرح می‌کند؛ از مشایی گرفته تا روحانی و از حجاریان گرفته تا خاتمی، هدف طعنه‌های او قرار گرفته‌اند. ابوالفضل بختیاری داماد حاج منصور چهره جدید مداحی است که سعی دارد جا پای پدرزن بگذارد.

برادران طاهری هم از مداحان محله نازی‌آباد هستند. هرچند این برادران هم سال 96 نامه نوشتند  و از مردم خواستند به سید ابراهیم رئیسی رای بدهند اما به اندازه ارضی سیاسی نیستند. گفته شده آنها بیشترین دستمزد را بین مداحان دریافت می‌کنند.

حاج محمود کریمی از مداحان سیاسی است و از شاگردان مکتب ارضی به شمار می‌رود. او هم به جز مواضع صریح حمایتی از اصولگریان، رفتارهای خاصی هم دارد. از جمله حادثه مشهور تیراندازی که بخت با سرنشینان پژو 206 یار بود که هدف‌گیری حاج محمود به اندازه مداحی او خوب نبود!

حاج حسن خلج از مداحان غیر سیاسی ایران است اما سیاست سر به سر او گذاشته است. یکی از شاگردان گمنام حاج حسن خلج به نام محسن فیضی، در مسجد هادی غفاری مداحی می‌کرد و در بحبوحه حوادث 88، وقتی کروبی وارد مجلس شده بود، از مهدی کروبی تمجید کرده بود. او در فروردین 95 در سکوت خبری درگذشت.

حاج حسین سازور از شیفتگان منصور ارضی و حاج محمود کریمی است. چند روز پیش گفته بود اگر (سردار) وحید در دستگاه رهبری نباشد، گرگ‌هایی هستند که می‌خواهند رهبری را ببلعند و وحید نمی‌گذارد. او از قالیباف، علم الهدی و سایر چهره‌های اصولگرا هم در این مصاحبه تعریف کرده است.

سعید حدادیان بیشترین ارتباط را با دانشگاه دارد. او در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران کار می‌کند. اگرچه اظهارات حاج منصور صریح است اما حساسیت برانگیزترین اظهارات سیاسی را سعید حدادیان داشته است. او که روزگاری پای نامه حمایت از احمدی نژاد را امضا کرده بود، زمانی زبان گشود و مشایی را عورت دولت احمدی نژاد خواند تا مرزهای اخلاق در مداحی را فرسنگ‌ها جابجا کند.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

عبدالرضا هلالی هم از اصولگریان و حامیان سرسخت احمدی نژاد بود. به خاطر تصویر او در کنار یک زن، مدتی از رسانه‌ها فاصله گرفت اما بعد عنوان کرد با آن زن ارتباط شرعی داشته است. با این حال جامعه مذهبی نسبت به سخن او واکنش خوبی نشان نداد. سال قبل هلالی در دفاع از ابراهیم رئیسی بیانیه داد.

هلالی وابستگی شدید حزبی ندارد و سال قبل در کنار یکی از دوستانش در فرمانداری حضور یافت تا حمایت خود را از نامزدی او اعلام کند.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

سیدمجید بنی فاطمه از مداحان شیفته قالیباف است. گفته می‌شد در شهرداری قالیباف اهمیت زیادی به برخی مداحان داده می‌شد و بنی فاطمه از این دسته مداحان بود. شیفتگی او به حدی بود که وی در کنار منصور ارضی حاضر نشد در مراسمی که با مداحی سعید حدادیان و سخنرانی ابراهیم رئیسی برگزار می شد، با وجود اطلاع‌رسانی قبلی شرکت کند. البته منصور ارضی بعد از انصراف قالیباف، سعی کرد جبران کند و در همایشی که بعد از انصراف قاالیباف برگزار شد، دست رئیسی را بوسید.

سیر تا پیاز مداحان تهران!

سیر تا پیاز مداحان تهران!

صادق آهنگران، نریمان پناهی،  حسین سیب سرخی، جواد مقدم، حسین هوشیار و میثم مطیعی از دیگر مداحان مشهور شب‌های محرم در پایتخت هستند. اغلب |آنها زیر نامه‌های حمایت از رئیسی را امضا کرده‌اند و ارتباطات خوبی هم در شهرداری دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
17
21
مداح هم مداحان قدیم. که مداح امامان بودند .مداحان این دوره یک مشت جوان لات هستند که میخوان خودنمایی کنند ازهمه شون متنفرم.البته مطیعی از اینها جداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
جواد مقدم از هیچ کس حمایت نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
4
19
انتخابات تموم شد ولی شما هنوز ول کن فضای دو قطبی پارسال و این خوب بود و اون بد بود و کی از کی حمایت کرد و ...نیستید و دوست دارید اتش روشن بماند تا مسائل مهم به حاشیه برود که نخواهد هم رفت. با این ترفندها و فلاش بک به گذشته نمیتونید دلار 15 تومنی رو به حاشیه ببرید!
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
1
14
مداحی ک ب عشق حسین و ارزشهای محرم برنامه داشته باشه قابل تحسین هست . مداحانی ک هر شب چندین میلیون ب جیب مبارک میزنند بی انصافی هست اگه عشق و شور حسینی دارند ثواب داره بدون پول برنامه داشته باشند ... اول شعور حسینی بعد شور حسینی .
پاسخ ها
این کجا و آن کجا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
وقتی شماها در مراسم شون شرکت می کنید . انتظار چه دارید؟ مراسمی که ........ نباید در آن شرکت کرد. امام علی (ع) به عثمان بن حنیف نوشت شنیده ام در مجلسی شرکت کرده ای که فقرا را در آن راهی نبوده و ....... ( عثمان حاکم بصره از طرف امام بود) احکام را از چی برداشت می کنند و استخراج؟ قرآن و سنت رسول الله و هر مذهبی به فراخور اعتقادشون از بزرگان شون دیگه ( کاری نداریم به صحت و سقم اش) خب پس وقتی امام علی (ع) به عثمان حاکم منصوب اش در بصره این نامه را با عتاب و خطاب می نویسد. یعنی چه یعنی من شما هم در جاهایی که ... نباید باشیم و شرکت کنیم. وقتی ما پشت سرشون نماز می خوانیم انتظار چه داری خب همین طوری هم تحلیل کند می گوید خب من محبوبیت دارم و حرف ام شنونده دارد و .... پس وقتی در مراسمی که هستند نباشی . و فقط برای امام حسین بروی. و... ان شاءالله از همه در مسیر حسین بودن و درستی و حقانیت بودن قبول باشه.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
خواهشا اگر معلومات درباره ائمه اطهار(ع) ندارید بی خودی نظر ندین چون اگر یه خورده تحقیق می کردین می فهمیدین که حتی امامان به شاعران ومداحان اهل بیت زمان خود پاداش مالی میدادند و این هیچ منافاتی با حب اهل بیت ندارد واین شخص مداح دارد از کار وزندگیش مایه میگذارد باید یه جوری تامین مالی بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
16
10
مداحان مشهور انسان های با شرافتی هستند و به عشق امام حسین مداحی می کنند، این ها نوکران حضرت هستند و ما باید حرمتشون رو حفظ کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
4
8
بالاخره مداحههاهم انسان هستندواشتباه خصلت انسان است. نویسنده طوری نوشته انگاربقیه اقایان متزه ومبری ازهرگونه خطایی هستندوفقط مداح جماعت است که خطامیکند هرچندانهاهم بایدبخاطرنوع شغل وجایگاهشان مواظب اعمال ورفتارشان باشند ولی درین مقاله فقط ازجنبه سیاست موردقضاوت قرارگرفته اند وبیشترنکات منفی ذکرشده...
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
5
9
کاملا مشخصه که شما به رسالت خبرنگاری بی طرفانه متعهدید. اگه خدا و ترس از خدا در وجود کسی باشه مواظب قلمش هست تا خدای ناکرده فردای قیامت وبال گردنش نشه! برادران مداحان هم مثل من و شما انسانند و اگه اکثرشون از رییسی حمایت کردن بجاش سلبریتیهای حیوون دوست هم اکثرشون از روحانی حمایت کردن. چرا از اونا با طعنه و کنایه حرفی نمیزنید. میدونم که نظرم نمایش داده نمیشه. اما خدا شمارو با سلبریتیها محشور کناد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
هموطن اقایونی که ازشون حرف میزنی با گفته هاشون میتونن مسیرها رو به سمت درستی و نادرستی ترویج و تبلیغ کنن اونم با ابزارهای گسترده و وسیعی که دستشونه
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
منبر جای قال و قیله سردار سلیمانی که مرد عمله یکبار در خصوص اشخاص قضاوت نکرده چون به اخرت ایمان داره و هیچوقت در قبال امام حسین پولی نگرفته. اخه این چه کاریه که شعر بخونی و پول بگیری. تولیدی نیست ایثاری نیست. اینها در جبهه ها با فاصله زیاد از خط مقدم مداحی میکردند
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
2
2
با راه امام حسین علیه السلام دشمنی می‌کنید، غضبناک باشید و از این غضب بمیرید، خدا عزت مداحان اهل بیت علیهم السلام رو در دنیا و آخرت زیاد می‌کنه، و منافقینی مثل شما، روز به روز خار تر و خفیف تر خواهند شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
1
1
راستی آیا میدانید تا جایی که به خاطر دار حضرت امام آن پیر جماران با هیچیک از مداحان در هیچ زمانی دیداری نداشتند،،،، راستی چرا!!!!
علی
|
United States of America
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
1
مداحان معروف فعلی بسیار سیاست زده شده اند و مداحی وسیله ای شده برای رسیدن به اهداف منفعت طلبانه شان
نظرات شما
پیشخوان