تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
بهشتی‌پور در گفت و گو با رویداد۲۴:

اصلاح قانون منع مبارزه پولشویی ارتباطی با برجام ندارد/ عدم رعایت قوانین fatf یعنی خودتحریمی

بهشتی پور کارشناس مسائل بین اللملل معتقد است مزایای آیین‌نامه مبارزه با حمایت مالی تروریسم بیشتر از معایب آن است و عملا از پولشویی در ایران جلوگیری می‌کند و راه را برای تروریسم می‌بندد و منشا پول‌های وارد شده را کاملا شفاف سازی می‌کند.

پیوستن به fatf ارتباطی با برجام ندارد، فضاسازی نکنیم/ قوانین fatf را رعایت نکنیم یعنی خودمان را تحریم کرده‌ایم

رویداد۲۴ كمتر از چند هفته به پايان مهلت پيوستن ايران به لايحه FATF مانده است و در داخل هنوز اجماعی بر سر آن وجود ندارد. کارشناسان معتقدند با توجه به تحریم‌ها، نپيوستن به آن اقتصاد كشور را کاملا فلج خواهد کرد. این در حالی که مخالفان معتقدند مسائل مالی کشور بیش از هر زمان دیگر در اختیار و نظارت غرب قرار خواهد. در میان بحث مخالفان و موافقان آیت الله شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در نامه‌ای نظرخود در باره اصلاح این لایحه را به شورای نگهبان اعلام کرد؛ نامه‌ای که تحلیلگران درباره آن گفتند گر چه در ظاهر از مخالفت مجمع تشخيص با يكي از لوايح مربوط به FATF حكايت دارد اما زمان ارسال و انتشار آن، مي‌تواند عملا نشان از عزم حاكميت در تصويب اين لوايح و پيوستن به FATF باشد.

FATF آیین نامه‌ای اجرایی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به آخرین وضعیت تصویب اصلاحیه FATF و رد شدن بخشی از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: FATF یک آیین نامه اجرایی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم است و موارد دیگری مانند پالرمو مکمل‌های آن هستند. FATF مجموعه مقرراتی است که در سال 2008 تمامی بانک‌های دنیا شروع به اجرایی کردن آن کردند ولی چون ایران در آن زمان در تحریم به سر می‌برد، نتوانست این آیین‌نامه را اجرایی کند.

مزایای FATF بیشتر از معایب آن است

بهشتی پور ادامه داد: اکنون واقعا اگر این آیین نامه ضررهایی دارد باید به دنبال آن باشیم که این ضررها را کم کنیم زیرا فواید و مزایای این آیین‌نامه بسیار بیشتر از معایب آن است و عملا از پولشویی در ایران جلوگیری می‌کند و راه را برای تروریسم می‌بندد و منشا پول‌های وارد شده را کاملا شفاف سازی می‌کند.

نپیوستن به FATF ارتباطی با برجام ندارد

بهشتی پور با بیان اینکه مجمع تشخیص یا شورای نگهبان اگر ایراد و محدودیتی در آن مشاهده کرده‌اند بهتر است راهکار رفع آن‌ها را ارائه کنند، تصریح کرد: اگر تمام این آیین‌نامه را اجرا نکنیم، به ضرر ایران است و درواقع ارتباطی با برجام ندارد زیرا FATF مجموعه مقرراتی است که بانک‌ها برای اینکه بتوانند ارتباطات بین‌المللی داشته باشند، موظف هستند این آیین‌نامه را اجرایی کنند لذا چه این آیین نامه را اجرایی کنیم چه نکنیم، ارتباطی با برجام ندارد و ارتباطش به این است که اگر بانک‌های ما می‌خواهند با دنیا و بانک‌های دنیا روابط داشته باشند، باید این آیین نامه را اجرایی کنند و اگر نمی‌خواهند، به معنای قطع ارتباط با دنیا است.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: برخی پیشنهاد دادند بانک‌هایی که نیاز به ارتباطات بین‌المللی دارند این آیین نامه را اجرایی کنند و بانک‌هایی که نیاز ندارند هم آن را اجرایی نکنند، اما در واقع مسئله این است که ما در شرایط خاصی قرار داریم و بهتر است با اجرایی کردن این آیین نامه به شرایط کشور کمک کنیم. زیرا این مسئله نیاز امروز کشورمان است که ما می‌توانیم با آن روابط بین‌المللی خودمان را گسترش دهیم و جذب سرمایه انجام دهیم.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: اینکه برخی می‌گویند نپیوستن به FATF باعث تشدید تحریم‌ها می‌شود صحیح نیست و اصلا اینگونه نیست و نمی‌دانم چرا برخی به دنبال این فضاسازی‌ها هستند. زمانی که ما نتوانیم در بانک‌های دنیا برای واردات و صادرات خودمان ال سی باز کنیم به معنای خودتحریمی است. این یک مجموعه مقرراتی است که فقط برای ایران در نظر گرفته نشده است و برای همه کشورهاست و اگر ایران آن را اجرایی نکند مجازاتی در انتظار ایران نیست بلکه به معنای این است که ایران خود را تحریم و ارتباط خود با دنیا را قطع کرده است. هر کشوری که بخواهد ارتباط بین‌المللی با دنیا برقرار کند باید این قوانین را رعایت کند. اما این را هم باید بدانیم که پیوستن به FATF شرط لازم هست اما کافی نیست و فقط می‌تواند راهگشا باشد لذا طبیعتا شرایط دیگری همچون تحریم در ادامه مسیر موثر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان