تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌‌دهد؛

از بصره تا هلسینکی/ حمله موشکی سپاه به حزب دموکرات کردستان در آستانه سفر روحانی به آمریکا

دوشنبه شب تجمعی در حدود ۱۵۰ نفر در مقابل سفارت ایران در هلسینکی فنلاند به خشونت کشیده و پرچم ایران به آتش کشیده شد.
از بصره تا هلسینکی/ حمله موشکی سپاه به حزب دموکرات کردستان در استانه سفر روحانی به آمریکا
رویداد۲۴ مکان‌های دیپلماتیک ایران در هفته اخیر خبرساز بودند، چند روز پس از به آتش کشیدن سفارتخانه ایران در بصره، معترضان کرد مقیم فنلاند در عراق نیز دست به اعتراض زدند. ۳ روز پس از حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به کردستان عراق، که منجر به کشته شده شدن چندین نفر از اعضای بلندپایه حزب دموکرات کردستان و چندین نفر از اعضای آن‌ها شده بود، تجمعی در مقابل سفارت ایران در هلسینکی فنلاند برگزار شد که در نهایت به خشونت کشیده و ۴ نفر بازداشت شدند. نخستین خبر از برگزاری این تجمع اعتراض‌آمیز را یک وبسایت فنلاندی با نام «فنلاند تودی» منتشر کرد و پس از آن خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی این خبر را منعکس کردند، اما هیچ اشاره‌ای به گروه برگزار کننده این تجمع یا گروه و افرادی که مسئولیت آن را برعهده گرفته باشند منتشر نشد.

اما با نگاهی به خبر اصلی که در این وبسایت منتشر شده است می‌توان دید که از برگزارکنندکان این تجمع نام برده شده است، وب سایت فنلاندی فنلاندتودی در این باره می‌نویسد: عصر روز دوشنبه، یک تجمع اعتراض‌آمیز که با فراخوان کرد‌های مقیم فنلاند علیه ایران و در مقابل سفارت ایران در هلسینکی برگزار شده بود که از کنترل خارج شد.

در ادامه این خبر آمده است: پلیس گزارش داد که گزارشی مبنی بر برگزاری تجمع صلح‌آمیز دریافت کرده بود. برخی از معترضان که حدود ۱۵۰ نفر بودند در جریان این تجمع اعتراض‌آمیز اقدام به پرتاب سنگ به سمت هلیکوپتر پلیس کرده‌اند که ناظر به برگزاری این تجمع بوده است.

در ادامه این اعتراضات، پرچم ایران به آتش کشیده شد و در نتیجه به خشونت کشیده شدن این اعتراضات، نیرو‌های پلیس فنلاند واحد‌های بیشتری را به محل ارسال کرده و ۴ نفر در جریان این درگیری‌ها بازداشت شدند.

پلیس فنلاند درباره هویت معترضان و افراد بازداشت شده اطلاع رسانی انجام نداده است اما گفته است که در جریان این اعتراضات کسی آسیب ندیده است.
 
این برای نخستین بار نیست که سفارتخانه ایران در کشور‌های خارجی محل تجمع معترضان قرار می‌گیرد. این بار نیز به دلیل حمله سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان در اقلیم کردستان عراق، اعتراض‌ها به ایران شدت گرفت. آنگونه که رسانه‌های نزدیک به سپاه خبر داده‌اند، حمله به مقر حزب دموکرات کردستان توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه انجام شده است و همزمان پهپاد‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز در آن مشارکت داشته‌اند.
 
سرلشکر باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح درباره دلیل این حمله گفته است مسئولان کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان سال ۷۵ تعهد کتبی داده بودند که در ایران عملیات انجام ندهند، اما از سال گذشته عهد را شکستند و ما چند بار به آن‌ها تذکر داده بودیم.

حمله سپاه به حزب دموکرات کردستان در شرایطی صورت گرفت که کمتر از ۲ هفته دیگر هیات دیپلماتیک ایران احتمالا به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
1
لعنت به تروریستهای کرد که اولین گروههای تروریستی بودن که از 40 سال قبل سر بریدن رو توی منطقه آغاز کردن . فقط توی شهر سولدوز (نقده) سر 1000 نفر رو که بیشترشون زن و بچه بودن رو بریدن و جمهوری مثلا اسلامی هم هیچ وقت راجع به این شهدای مظلوم هیچی تو رسانه ها نمیگه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان