تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در واکنش به معضلات رانندگان شرکت‌های اتوبوسرانی خصوصی مطرح شد؛

به علت نقص فنی سیستم GPS از حساب رانندگان میلیونی کسر می‌شود/ اتوبوسرانی: به شکایت‌ها رسیدگی می‌کنیم

رانندگان اتوبوسرانی خصوصی مدعی شدند که هر ماه مبلغ‌های هنگفتی از درآمد آن‌ها بابت نفص فنی سیستم GPS از آنها کسر می‌شود و شکایاتشان از سال‌ گذشته بی‌نتیجه مانده‌ اما مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی می‌گوید به تمامی شکات رسیدگی می‌شود و در صورت اثبات؛ جرایم عودت داده می‌شود.
به علت نقص فنی سیستم GPS از حساب رانندگان میلیونی کسر می‌شود/ اتوبوسرانی: به شکایت‌ها رسیدگی می‌کنیم
رویداد۲۴ دستگاه‌های GPS مدتی است که روی اتوبوس‌های شرکت واحد نصب شده است تا بر توقف اتوبوس‌های در تمامی ایستگاه‌های اتوبوسرانی نظارت وجود داشته باشد. این طرح اگرچه با هدف خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی برنامه‌ریزی شده است؛ اما نقص‌های آن رانندگان شرکت‌واحد را دچار خسارت و زیان‌دهی کرده است.

جمعی از رانندگان شرکت واحد درباره نقص‌های این طرح می‌گویند: سیستم GPS نصب شده روی اتوبوس‌های شرکت واحد با خطوط اینترنتی فعال می‌شود. خطوط اینترنت در شهر تهران با مشکلات بسیاری از نظر آنتن‌دهی روبه‌رو است و در بعضی از نقاط شهر به علت امنیتی بودن یا نبودن آنتن قطع می‌شود. این امر باعث می‌شود که دستگاه در تمامی نقاط، توقف اتوبوس را به مرکز گزارش ندهد. این در صورتی است که رانندگان در تمامی ایستگاه‌ها توقف دارند.

یکی از دانندگان می‌گوید: این مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. جریمه‌های عدم توقف رانندگان بسیار بالا است. یک‌بار ناظر شرکت واحد با ما به صورت آزمایشی آمد. با اینکه من در تمامی ایستگاه‌ها توقف داشتیم؛ اما در مرکز، عدم توقف در ایستگاه‌ها گزارش شده بود.

به گفته وی؛ ماهانه رانندگان جریمه‌های سنگینی در بابت این نقص فنی پرداخت می‌کنند در صورتی که این جریمه مربوط به کم‌کاری رانندگان شرکت واحد نیست که لایق جریمه باشند. مسوولان اتوبوسرانی می‌گویند به شکایات ما رسیدگی می‌کنند، اما همچنان در تمامی این مدت بیش از نیمی از حقوق ما در پرداخت جرایم پیمایشی کسر می‌شود.

این راننده ادامه می‌دهد: در فیش حقوقی تیرماه سال گذشته از یک میلیون و ۹۰۰هزارتومان حقوق، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن بابت جرایم پیمایشی کسر شده است. شرکت واحد با آگاهی از اینکه این عدم توقف اتوبوس‌ها به دلیل نقص فنی سیستم GPS نصب شده‌است، اما حاضر به بازپرداخت مبلغ کسر شده نیست. این اتفاق به تیرماه سال گذشته خلاصه نمی‌شود. من هم آن را به عنوان نمونه بیان کردم. هرماه این مبلغ از ما کسر می‌شد و به جیب شرکت‌واحد می‌رفت.

راننده دیگری می‌گوید: پول‌های کسر شده از رانندگان به کجا می‌رود؟ کسر ماهانه یک میلیون تومان از رانندگان شرکت واحد مبلغ هنگفتی می‌شود. این کار اگر اختلاس نیست پس نامش چیست؟ با سود پول‌های ما رانندگان شرکت واحد چه می‌کنند؟

سیستم الگوریتم دستگاه به رانندگان گزارش شود

کارشناسان، اما معتقدند سیستم‌های مربوط به تشخیص مکان با ماهواره عمل می‌کند. این دستگاه‌ها به صورت خودکار گزارش می‌دهد که آیا راننده در اتوبوس ایستاده یا خیر. یکی از دلایلی که باعث می‌شود این دستگاه توقف اتوبوس‌ها را گزارش ندهد، خراب بودن الگوریتم تعریف شده برای سیستم GPS است. به این معنا که به‌طور مثال برای دستگاه تعریف شده است که اتوبوس ۵ثانیه در ایستگاه باشد، اما راننده ۴ثانیه توقف دارد. همین امر باعث می‌شود که توقف اتوبوس در ایستگاه گزارش نشود. علت دیگر می‌تواند این باشد که برای دستگاه فقط محوطه‌ی خود ایستگاه تعریف شده است، اما بعضا به علت شلوغی ایستگاه و تعدد اتوبوس‌ها، رانندگان ممکن است در خارج از ایستگاه توقف کنند. همین باعث می‌شود که توقف آن‌ها گزارش نشود. در هر حال الگوریتم دستگاه باید برای رانندگان توضیح داده شود تا رانندگان براساس آن عمل کنند و خارج از الگوریتم سیستم GPS توقف نکنند. عدم گزارش الگوریتم دستگاه به رانندگان عملی است که باعث می‌شود رانندگان بر اثر ناآگاهی به چگونگی سیستم GPS با اینکه وظیفه خود را انجام می‌دهند، اما صورت پرداختی‌شان هر ماه مبلغ قابل توجهی از ایشان کم شود.

در صورت دریافت اعتراض، قابلیت بررسی وجود دارد

پیمان سنندجی (مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران) در پاسخ به روند کسر شدن از حقوق رانندگان و اشکالاتی که در سیستم GPS وجود دارد، می‌گوید: به منظور ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان محترم تهرانی و نظارت بر توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های مصوب و عدم توقف در خارج ایستگاه به منظور سوار و پیاده کردن مسافر که دارای خطرات بسیاری برای مسافران است، با نصب GPS این موارد به صورت سیستمی کنترل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این خصوص قبل از عقد قرارداد بهره‌برداری از خط، کلیه ایستگاه‌ها با حرکت یک اتوبوس آزمایشی در خط بررسی و وضعیت بدون ایراد به شرکت بهره‌بردار تحویل می‌شود. در ضمن تاریخچه‌ی توقف‌های اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها یا توقف خارج از ایستگاه در سیستم به طور دقیق نگهداری می‌شود.

به گفته سنندجی؛ در صورت وجود اعتراض موضوع قابل رسیدگی است و در صورت اثبات جرایم عودت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان تاکید می‌کند که سوار و پیاده کردن مسافر فقط در ایستگاه‌های مصوب امکان‌پذیر است و در صورت عدم رعایت به صورت مکانیزه در صورتحساب راننده، جریمه لحاظ خواهد شد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اتوبوسرانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان