تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

روایت خبرنگاران اخراج شده از واگذاری مجلات همشهری/ ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون هزینه همچنان باقی است

صورت مالی همشهری نشان می‌دهد از این ۱۰ میلیارد تومان هزینه سالانه، حدود ۴ میلیارد تومان مربوط به اجاره ساختمان و خدمات و آب و برق است، ۲ الی ۳ میلیارد تومان برای نیرو‌های ستادی و بخشی از این پول مربوط به استخر و آرایشگاه و ... که در ساختمان وجود دارد است و هزینه تحریریه که فقط مبلغی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود را به آقای رزاقی سپرده‌اند، یعنی مابقی هزینه‌ها همچنان بر سر جای خود باقی است.

90 نفر از خبرنگاران همشهری را اخراج کردند/ گفتند نه حقوق ثابت می‌دهیم و نه بیمه!

رویداد۲۴ مجلات تخصصی موسسه همشهری بالاخره در میان انتقادات و مخالفت‌های روزنامه نگاران واگذار شد و آنگونه که یکی از اعضای شورای شهر خبر داده فعلا ۹۰ روزنامه‌نگار بیکار شده‌اند. نژادبهرام البته گفته است احتمال لغو قرارداد وجود دارد؛ احتمالی که البته بعید به نظر می‌رسد، چه اینکه تیم جدید بر سر کار است و تیم قدیم بیکار! محسن ظهوری یکی از روزنامه نگاران همشهری در تایید خبر اخراج نیروهای روزنامه، به رویداد۲۴ می‌گوید: حدود ۹۰ نفر از نیرو‌های تحریریه شامل خبرنگار، صفحه‌آرا، عکاس و ... که با مجلات همشهری همکاری می‌کردند از این مجموعه اخراج شدند.

او در تشریح وضعیت کنونی افراد اخراج شده، گفته است: در روز‌های گذشته بازرس وزارت کار به مجموعه رفته است تا علت برکناری۹۰ نیرو به طور همزمان را بررسی کند. ضمن اینکه حدود ۴۰ نفر از همکارانمان با عنوان «اخراج» و «تقاضای بازگشت به کار» از مجموعه همشهری شکایت کرده‌اند. البته با توجه به اینکه خود افراد متوجه شده‌اند بحث زیان همشهری ارتباطی به مجلات آن ندارد، از شهردار درخواست ورود کرده‌ایم بنابراین منتظر نظر شهردار هستیم که یا قرارداد را فسخ کند یا متممی را در رابطه با وضعیت خبرنگاران بزند.

۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون هزینه همشهری همچنان باقی است

ظهوری می‌گوید: سردبیران در حال مذاکره بودند و قرار بود دوماه به دوماه و به تدریج آگهی‌ها، اشتراک و ... را به نشریات واگذار کنند تا مجلات مستقل شوند، اما به به صورت ناگهانی آقای حاجی گفتند قرارداد قبلی اعتباری ندارد و می‌خواهیم تمام مسئولیت‌ها را به آقای رزاقی بهار بدهیم.

این روزنامه نگار در ادامه با انتقاد از مدیرمسئول موسسه همشهری گفت: آقای حاجی صحبتی که مطرح می‌کردند این بود که نشریات سالی ۱۰ میلیارد تومان ضررده هستند، اما صورت مالی همشهری نشان می‌دهد که از این ۱۰ میلیارد تومان، حدود ۴ میلیارد تومان از آن مربوط به اجاره ساختمان، خدمات و اب و برق است، ۲ الی ۳ میلیارد تومان برای نیرو‌های ستادی و بخشی از این پول مربوط به استخر و آرایشگاه و ... که در ساختمان وجود دارد است و هزینه تحریریه که فقط مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود را به آقای رزاقی سپرده‌اند، یعنی مابقی هزینه‌ها همچنان بر سر جای خود باقی است.

ظهوری در توضیح شرایط جدید همشهری گفته است به عنوان اعضای تحریریه اصلا آقای رزاقی بهار را ندیدیم. فقط مشاوران ایشان مانند خانم ملیحه حسینی، احسان صفاپور و برخی دیگر از آمدند و با من و ۱۰ نفر دیگر از همکارانمان صحبت کردند و گفتند شما با ما کارکنید و به سایر دوستان هم بگویید می‌توانند همکاری داشته باشند، اما اعلام کردند از حقوق ثابت و بیمه خبری نیست و از پولی که به شما پرداخت می‌کنیم می‌توانید شخصا خودتان را بیمه کنید. این در حالی بود که  ما نیروی ثابت آنجا بودیم و تا جایی که مطلع بودم هیچکس این شرایط را برای ادامه همکاری نپذیرفت.

دبیرتحریریه سابق مجله همشهری سرزمین‌من ادامه می‌دهد: آقای حاجی از همان روز اول به ما می‌گفتند شما کوتاهی می‌کنید، چرا آگهی نمی‌گیرید! ما زمان بسیاری را صرف کردیم تا ایشان را متوجه کنیم که ما تحریریه هستیم و اصولا این بخش در حوزه اختیار و مسئولیت ما نیست و آگهی و اشتراک همچنان در دست مجموعه همشهری است، آقای حاجی متاسفانه تاکنون هم این مسئله را متوجه نشده است و تاکید دارد که کوتاهی از سوی اعضای تحریریه صورت گرفته است. در نهایت آقای مهران کرمی که به عنوان مدیر مسئول وارد همشهری شدند، گویا آقای رزاقی بهار را برای سردبیری به هیات مدیره پیشنهاد می‌دهد؛ گویا از دوران فرهیختگان که قرار بود آقای رزاقی بهار این روزنامه را در مشهد منتشر کند با هم آشنا بودند.

مدیران همشهری ۲۴ ساعته نظرشان تغییر پیدا کرد

میلاد ناظمى یکی دیگر از خبرنگاران سابق مجلات همشهرى به رویداد۲۴ می‌گوید: تقریبا با همه نیروهایى در تحریریه‌ها بودند قطع همکارى شده است البته ممکن است با برخى از افرد که به صورت حق التحریر فعالیت می‌کردند، همکارى داشته باشند. سایر نیرو‌ها که طبق قانون کار و ثبت بیمه عضو کارگاه بودند، از کار برکنار شده‌اند.

ناظمی با انتقاد از عدم فعالیت جدی شورای شهر در رابطه با قرارداد پر ابهام موسسه همشهری می‌گوید: تا این لحظه از سوى شورای شهر یا سایر مسئولان مکاتبه سفت و سختى برای شرایط خبرنگاران اخراج شده همشهرى صورت نگرفته است و فقط توییت‌هاىی را از برخى از اعضاى شورا مشاهده می‌کنیم که اعلام کرده‌اند این قرارداد مشکل قانونی دارد و ما پیگیر آن هستیم. نکته جالب، اما این است که برخى از مسئولان رسمی همشهرى ابتدا مخالف این قرارداد بودند و آن را نقد کردند، اما در مدت کمتر از ۲۴ ساعت نظرشان تغییر کرد و مطالبى را منتشر کردند که این قرارداد بسیار هم خوب بوده است.

ناظمی، دلیل ضرر ده بودن مجلات را به محتوای آن‌ها مربوط نمی‌داند، او می‌گوید: جو سازی‌ها، مشکلات توزیع و اشتراک، گرانى کاغذ و ... باعث شد کار مجلات به این مرحله برسد. بنده شنیدم یکی از مدیران همشهری در یکی از جلسات می‌گفت «هر نیروی تحت قرارداد ماهانه ٦ میلیون تومان بار مالى برای مجموعه دارد.» کل گروه مجلات که شامل چندین نشریه بود، حدود ۱۰۰ عضو داشت، اما روزنامه همشهری با حقوق‌ها و مزایایی به مراتب بهتر، بیش از ۱۰۰۰ عضو داشت. با توجه به این مطلب و سایر اطلاعاتی که از شرایط روزنامه و موسسه همشهری در دسترس هست باید گفت که اگر صرفا بحث ضررده بودن ملاک باشد باید خودمان را آماده تعطیلی روزنامه کنیم چرا که خود روزنامه هم با مشکلاتی بزرگتراز مجلات مواجه است.

مدیران همشهری نمی‌دانستند صورت حساب مالی و تامین هزینه ربطی به خبرنگار ندارد

پیمان فراهانی یکی دیگر از خبرنگاران مجلات همشهری در رابطه با نحوه اخراج خبرنگاران این موسسه به رویداد۲۴می‌گوید: من در موج اول تعدیل نیرو‌های همشهری کنار گذاشته شدم. ما حدود یک الی دو ماه در حالت تعلیق قرارداشتیم تا زمانی که مدیر مسئول با سردبیران گروه همشهری مجلات دیدار کردند تا حرف‌های آن‌ها را بشنوند. خب طبیعی بود که بحث‌ها به نتیجه نمی‌رسید چون مهمترین دغدغه آنها سود مالی بود و این را از ما می‌خواستند، در حالیکه آنها حقوق‌های مناسب می‌گرفتند تا برای این موارد برنامه‌ریزی کنند اگرنه صورت حساب مالی و تامین مالی ارتباطی با روزنامه‌نگار ندارد اما نیرو‌های تحریریه به این دلیل مدام مورد مواخذه قرار می‌گرفتند، حتی بخش آگهی هم در دست نیرو‌های تحریریه نبود و به طور مثال ۲۴ ساعت قبل از چاپ اعلام می‌کردند که شما ۷ صفحه آگهی دارید و ما اگر مطالبی را تولید کرده بودیم باید از صفحات حذف می‌کردیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان