تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

عربستان و ترکیه از جان ایران چه می‌خواهند؟

رویداد۲۴-ایران از جمله کشورهای خاورمیانه است که با حفظ استقلال خود و قدرت نظامی و توانایی چانه زنی در منطقه و جهان توانسته است موقعیت سیاسی خود را به عنوان یک کشور امن و دارای اعتماد به جهانیان نشان دهد. البته این موضوع در دولت نهم و دهم صدق نمی کرد٬ موضع گیری های دولت نهم و دهم و عملکرد این دولت در سیاست خارجه باعث شد تا جهانیان ایران را نه تنها به عنوان یک کشور قدرتمند بلکه آن را به عنوان یک تهدید می‌دیدند،  البته با همت دستگاه دیپلماسی ایران٬ امروز با نگاهی دیگرگونه به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
ايران همچنان امپراتوری پارس
امروزه فقط ایران را به عنوان یکی از کشورهای تاثیر گذار در منطقه نمی شناسند بلکه او را به عنوان یک قطب قدرتمند در حفظ توازن جهانی می بینند. نقش ایران در سوریه٬ عراق٬ لبنان٬ فلسطین٬ یمن و افغانستان باعث شده تا قدرت‌های جهانی متوجه شوند که راه حل ارتباط با ایران جنگ و تحریم ها نیست٬ بلکه باید با او سر میز مذاکره نشست.
ایران قدرت منطقه ای خوبی دارد به شرطی که سیاست خارجه ما همچون تیم ظریف بداند مذاکره یعنی چه و چکار باید کرد تا چهره واقعی ایران را نشان داد.
عربستان و ترکیه و برخی از کشورهای عربی دیگر٬ نمی خواهند قدرت ایران را بپذیرند و هرکاری می کنند تا ایران را ضعیف و غیر قابل اعتماد نشان دهند٬ این موضوع باعث شده تا امروزه کشور ما در موقعیت حساسی قرار بگیرد٬ هرگونه رفتار غیر منطقی می تواند به کشور صدمه بزند و ما را به انزوا بکشاند٬ خوشبختانه سیاستمداران ایرانی می‌دانند که چه رفتارهایی باید انجام دهند تا بهانه دست کشورهای عربی و غربی ندهند٬ اما متاسفانه گروه های تندرو و افراطی با رفتارهای ناپسند و نسجیده خود اعمالی را انجام می دهند که نه در شان ایران است و نه کسی آن را می پذیرد٬ ماجرای حمله به سفارت عربستان را فراموش نکرده و نمی‌کنیم که چه بهانه ای به دست رژیم وهابی سعودی داد تا برعلیه ایران فضاسازی کند.
 
عربستان و ترکیه از ایران می‌ترسند
علارقم برخی اقدامات ایران در در سیاست داخلی و خارجی که می‌تواند با جدیت محلی از انتقاد باشد و در بسیاری از رسانه‌ها و سخنرانی ها بدون چشم‌پوشی مطرح شده است. این موضوع مشخص است که کشورهای عربی به خصوص عربستان از ایران بیشتر از داعش می ترسند٬ عربستان می داند که غفلت از ایران باعث می‌شود تا همه ببینند که عربستان به عنوان یک کشور خاورمیانه‌ای حرفی برای گفتن ندارد٬ ترکیه هم می‌داند که ایران رقیب سرسختی است که رقابت با او می‌تواند منافع ترکیه را به خطر بیاندازد.
توافق هسته ای خطر جدی برای کشورهای همسایه ایران محسوب می شود این یک واقعیت است و کسی نمی تواند آن را انکار کند٬ اینکه دروازه های ایران برای جهانیان باز شود٬ می تواند تار و پود عربستان را نابود کند.
تنش های امروزی عربستان در برابر ایران٬ نشان از عصبانی بودن این کشور از ایران است. او بهانه می خواهد، بهانه می خواهد تا به همه بگوید به ایران نباید اطمینان کرد. عربستان می‌خواهد چهره واقعی خود را پشت ایران تروریست پنهان سازد اما امروزه جهانیان فهمیده‌اند که بیشتر از ایران این عربستان است که برای جهانیان خطر دارد٬ داعش امروزی همان عربستان دیروزی است. کشورهای عربی و شیخ نشینان عربی هستند که باعث شدند گروهی تحت اسم داعش شکل بگیرد٬ عربستان خون می خواهد و ایران آرامش در منطقه٬ امروز دیگر نمی‌توان عربستان را به عنوان یک چهره معتدل منطقه‌ای شناخت، چرا که حاکمان جوان این کشور در بسیاری از مسائل بنایی بر تنش مستقیم با رقبای منطقه‌ای دارند که امروزه ایران مهمترین آنان است.

منبع:پایتخت

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان