تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

وضعیت خطرناک ایمنی در مدارس پایتخت

رویداد۲۴-بدون شک مدارس به عنوان یکی از مهم ترین اماکن کشور باید مورد توجه مسئولان محترم باشد اما امروز متاسفانه باید گفت که در مدارس پایتخت که اتفاقا بهترین شرایط را نسبت به مناطق محروم کشور دارند شاهد عدم ایمنی و رعایت کمترین استاندارد ها چه از نظر برق و روشنایی چه از نظر مبلمان مدرسه اعم از کف و میز و نیمکت و سرویس های بهداشتی هستیم این مشکلات علاوه بر تاثیرات منفی که از لحاظ الگوی مصرف و مسائل اقتصادی داراست بعضا به طور مستقیم جان فرزندان این مرز و بوم را هم در معرض خطر قرار می دهد.

در این پست ویژه خبری نیز با مراجعه به برخی مدارس پایتخت، این موضوع را دستمایه‌ای برای ارائه گزارش به همشهریان عزیز قرار داده‌ایم.


(کلید برق بدون محافظ که می تواند موجب خطر برق گرفتگی شود)


تجهیزات برق غیر ایمن در حیاط مدرسه

 ما سالیانه  شاهد از بین رفتن سرمایه‌های ملی هستیم که می توان این ضرر را در غالب حوادث ایجاد شده برای دانش آموزان، پرسنل محترم مدارس و عدم استفاده درست از  انرژی در اماکن وابسته به آموزش و پرورش دانست. از این رو درباره معظلات ایمنی در مدارس با منصور غنی کارشناس فنی و HSE که چندی است به واسطه تلاش برخی از مدیران مدارس تهران به بهینه و ایمن سازی مدارس دولتی پایتخت مشغول می‌باشد به گفتگو نشستیم .

مهندس منصور غنی درباره مشکلات ایمنی مدارس تهران به خبرنگار پایتخت گفت: متاسفانه این حجم از مشکلات و نا ایمنی در مدارس پایتخت جای بسی تاسف دارد در بسیاری از این مدارس که شخص بنده به عنوان کارشناس فنی به بهینه سازی و ایمن سازی مشغول بوده‌ام مشکلاتی نظیر عدم رعایت استاندارد های اولیه برقی، استفاده از پیمان کاران غیر متخصص، عدم وجود بولتن HSE، عدم آمادگی در برابر حوادثی نظیر حریق و همچنین وجود خطرات متعدد ارگونامی (سقوط از پله ها، شکستگی، برخورد سر با پنجره ها و ...)  جزو ساده ترین و پیش پا افتاده ترین مسائلی است که در مدارس ما قابل مشاهده است .

پس از ایمن سازی مدرسه

این کارشناس در زمینه تامین منابع مالی ترمیم ایمنی مدارس، گفت: حقیقتا باید به صراحت اعلام کنم در این مدت مدیران زحمت‌کش مدارس همواره با مشکلات عدیده‌ای برای تامین منابع مالی این این کار دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه باید گفت که وزارتخانه هیچ‌گونه حمایتی از این مدارس دولتی به عمل نمی‌آورد و من شخصا شاهد گلایه های این فرهنگیان زحمت کش در این باره بوده ام و گویا وزارتخانه علی رغم اتفاقات ناگواری که درباره عدم رعایت نکات ایمنی در این سال ها در کشور رخ‌داده است دچار هیچ گونه دغدغه ای درباره این گونه مسائل نشده است.

غنی، در مورد الگوی مصرف برق در مدارس نیز گفت: همان طور که می دانید در مدارس عموما از لامپ های کم مصرف و فلورسنت (جیوه) که در دنیا به بمب های شیمیایی معروف است استفاده می شود. لامپ هایی که علی رغم باور عامه باید گفت به غیر از ضرر و زیان زیست محیطی، هزینه گزافی را هم به واسطه  ساختار تولید این سیستم ها  به شبکه برق کشور تحمیل می‌کند هزینه ای که عمدتا به واسطه بالاست هایی است که برای ساخت هر کدام از این محصول باید استفاده شود بنابر این با جایگزینی نسل جدید لامپ های پاور ال‌ای‌دی که با یک‌سوم حداقل مصرف لامپ های یاد شده کار می‌کنند، می‌توانیم که هم به اقتصاد مقاومتی و هم به سلامتی جامعه کمک نماییم.

(جایگزینی لامپ های پاور ال ای دی به جای لامپ هاب خطرناک و پرمصرف فلورسنت)

در پایان این کارشناس ایمنی به خبرنگار پایتخت گفت: علاوه بر مساله جایگزینی لامپ‌ها کارهایی نظیر آموزش HSE برای مدیران ارشد وزارتخانه ، ایجاد یک کارگروه HSEدر وزراتخانه ، ممیزی کامل از مدارس قدیمی و جدید در ارتباط بامشکلات ایمنی ، تهیه بولتن ایمنی برای مدارس و اعمال کردن استاندارد های جهانی در ساختار مدارس تازه تاسیس  از جمله کارهایی است که می‌تواند در موضوع ایمنی مدارس بسیار اثرگذار باشد.

منبع : پایتخت
برچسب ها: ایمنی ، پایتخت ، مدارس ، اماکن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان