تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷

عامل رسوایی نوبل به ۲ سال زندان محکوم شد

دادگاه شهر استکهلم سوئد «ژان کلود آرنالت» عامل اصلی رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد و لغو جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ را به دو سال زندان محکوم کرد.
عامل رسوایی نوبل به ۲ سال زندان محکوم شد
رویداد۲۴ دادگاه استکهلم در حکمی که به اتفاق آرا صادر شد «ژان کلود آرنالت» همسر یکی از اعضای آکادمی سوئد را به جرم تجاوز به تحمل و سپری کردن دو سال زندان محکوم کرد، این در حالی است که مجازات تجاوز در سوئد در شش سال اخیر حداقل سه سال بوده است.

«گودران آنتمار» قاضی این دادگاه توضیح داد بر اساس مدارک کافی شامل صحبت‌های مطرح‌شده در دادگاه از سوی شاکیان و همچنین چندین شاهد، «ژان کلود آرنالت» در یکی از دو اتهام تجاوز گناهکار شناخته شده است.

این حکم در حالی امروز صادر شده است که هفته اعطای جوایز نوبل در شاخه‌های گوناگون از امروز اول اکتبر آغاز شده است.

وکیل «ژان کلود آرنالت» پیش‌تر اعلام کرده بود که او در صورت گناهکار شناخته شدن درخواست استیناف خواهد داد و موکلش همه اتهام‌ها را انکار کرده و آن را بر اساس شواهدی اساسا ناقص و اشتباه خوانده کرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته «ژان کلود آرنالت» که همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد و یکی از داوران انتخاب برنده نوبل ادبیات است با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین «سارا دنیوس» رئیس هیئت انتخاب آکادمی نوبل ادبیات در واکنش به این اتفاق‌ها استعفا کرد و ماجرای این رسوایی اخلاقی موجی از استعفا‌ها را در فرهنگستان سوئد به راه انداخت و در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود.

فرهنگستان سوئد که با نام آکادمی سوئد نیز شناخته می‌شود از سال ۱۹۰۱ مسئولیت انتخاب برنده نوبل ادبیات را بر عهده دارد. امسال بر اساس اعلام رئیس بنیاد آلفرد نوبل به سبب رسوایی اخیر و کاهش اعتماد عمومی به این نهاد ادبی، برای اولین‌بار در ۷۰ سال اخیر برنده نوبل ادبیات اعلام نمی‌شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده در این شاخه معرفی خواهد شد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان