تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان ریاست ۴ دهه‌ای خانواده مهدوی کنی بر دانشگاه هاروارد اسلامی!/ نسل جدید امام صادقی‌ها در راه قوه قضائیه؟

پس از ۴ دهه مدیریت دانشگاه امام صادق از اختیار خانواده مهدوی کنی خارج شد و حسینعلی سعدی به ریاست دانشگاه امام صادق منصوب شد تا برای نخستین بار فردی در مقام ریاست دانشگاه قرار بگیرد که در نام خانوادگی او مهدوی کنی نیامده است.

پایان چهار دهه ریاست برادران مهدوی کنی بر دانشگاه هاروارد اسلامی!

رویداد۲۴ قبل از آنکه انقلاب سال ۱۳۵۷ انجام شود، بنای ساختمانی در تهران ریخته شده بود که قرار بود نسخه‌ای از دانشگاه هاروارد در ایران باشد. گویا بنای ابتدایی این ساختمان نیز متعلق به دانشگاه هاروارد بوده و دوره‌های عالی مدیریت در آن تدریس می‌شد. مسئولان وقت دانشگاه هاروارد مجال این را نیافتند که راه‌اندازی هاروارد را در ایران به چشم ببینید، اما پس از انقلاب مهدوی کنی بسیار مجال یافت تا نسلی از مدیران جمهوری اسلامی را در دانشگاهی تربیت کند که کمترین ارتباطی با هاروارد داشت.

دانشگاه هاروارد پس از انقلاب تغییر نام داد و به دانشگاه امام صادق (ع) مشهور شد و ریاست آن را آیت الله مهدوی کنی بر عهده گرفت و در همه سال‌ها این ریاست از دست خانواده کنی خارج نشد و دانشگاه نسل به نسل در اختیار خانواده مرحوم مهدوی کنی مدیریت شد.

آنگونه که گفته شده قرار بر آن شد تا ایده‌های نسلی از چهره‌های مشهور نظام همچون آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری در آن به بحث و گفتگو گذاشته شود. آیت الله مهدوی کنی درباره این دانشگاه گفته بود «وظیفه دانشگاه امام صادق تولید علم است.» با اینهمه رفته رفته در سال‌های پس از انقلاب تولید علم به تولید علم اسلامی محدود شد و چند سالی بعد باز هم محدوتر شد تا دانشگاه هاروارد به به شعار دانشگاه اسلامی برسد.

حالا پس از ۴ دهه تغییر و تحولات در اهداف دانشگاه امام صادق، مدیریت آن از اختیار خانواده مهدوی کنی خارج شد و آیت‌الله آملی لاریجانی در مقام رئیس هیات امنای دانشگاه مهر پایانی بر ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین سعید مهدوی کنی زد و حجت‌الاسلام حسینعلی سعدی رئیس دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد را برای سه سال به ریاست دانشگاه امام صادق منصوب کرد تا بالاخره فردی در مقام ریاست دانشگاه قرار بگیرد که در نام خانوادگی او مهدوی کنی نیامده است.

آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی، آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله حسینعلی منتظری، امامی کاشانی، ابراهیم امینی و نوری همدانی از چهره‌های سرشناس اولیه هیات موسس دانشگاه بودند.
 
در زمان ریاست آیت الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق، نزدیکان او در این دانشگاه مسئولیت‌هایی داشتند؛ همسر مرحوم کنی خانم قدسی سرخه‌ای رئیس واحد خواهران دانشگاه بود.

آیت الله کنی برای برادر بزگترش محمدباقر باقری کنی حکم قائم مقامی زده بود و صدیقه مهدوی کنی فرزندش را به قائم مقامی واحد خواهران دانشگاه منصوب کرده بود. زهیر انصاریان نوه مرحوم کنی مدیر اداره گزینش دانشجویان و مهدیه مهدوی کنی فرزند دیگر مدیر گزینش خواهران و مصباح الهدی باقری کنی مدیر طرح و برنامه دانشگاه و رئیس دانشکده مدیریت بود.

محمد سعید مهدوی کنی ریاست هسته گزینش دانشگاه بود که بعد از پدر، ریاست دانشگاه را بر عهده گرفت. واحد گزینش دانشگاه البته تنها مربوط به استادان و کارمندان این دانشگاه نیست. دانشجویان برای ورد باید مرحله‌ای بگذارنند سپس وارد دانشگاه شوند. واحد گزینش دانشگاه که در اختیار نزدیکان مرحوم کنی است، با توجه به معیار‌های دینی، علمی، اخلاقی و سیاسی تعیین می‌کند چه دانشجویانی حق تحصیل در این دانشگاه را دارند و چه استادانی شایسته تدریس هستند. شایستگی حضور در دانشگاه تنها با مصاحبه حضوری، تحقیق میدانی و بررسی سوابق سیاسی و اجتماعی افراد میسر است.

علی باقری برادرزاده آیت الله فرزند محمدباقر باقری کنی از چهره‌های مشهور سیاست خارجی ایران در دوره احمدی‌نژاد بود، در این دانشگاه به تدریس مشغول بود و احتمالا اگر به مقام مدیرکل اروپای مرکزی وزارت امور خارجه نرسیده بود و درگیر مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد نبود، در دانشگاه امام صادق پست ثابتی می‌گرفت.

سعيد جليلي دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، حسام الدين آشنا مشاور رئیس جمهور، حجت الاسلام احمد علم الهدي امام جمعه مشهد، سيدمحمد حسيني وزير ارشاد دولت احمدی نژاد، محسن اسماعيلي عضو شوراي نگهبان، وحید یامین‌پور مجری صدا و سیما، وحيد جليلي برادر سعيد جليلي، کاظم جلالي رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، غلامرضا مصباحي مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فريدالدين حدادعادل فرزند حدادعادل رئيس سابق مجلس، مقداد نيلي، حسن روزي طلب از چهره‌های رسانه‌ای، از چهره‌های مشهور اصولگرا هستند که در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده‌اند.

نسل تاثیرگذاری از مدیران جمهوری اسلامی پرورده دانشگاه امام صادق هستند که به گفته مسئول بسیج دانشجویی آن بیشتر مدیران آن جذب وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت امور خارجه شده‌اند. حالا ۴ سال پس فقدان مهدوی کنی و جانشینی آملی لاریجانی، شاید بتوان پیش‌بینی کرد نسلی از این دانشگاه خارج شود که این بار راهی قوه قضائیه نیز بشوند تا فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد اسلامی علاوه بر نهاد‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه و وزارت ارشاد، در قوه قضائیه نیز نماینده داشته باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
5
10
دانشکاه خانوادگی مهدوی کنی
چطور می خواهند نزد مردم و خدا جواب دهند؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
همانطور که دانشگاه مفید اصلاح طلبان وابسته به آیت الله اردبیلی میدهد!
سربازگمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
2
9
خدایا چنان کن پایان کار تو خشنود باشی و ما رستگار.

خداشاهده من جونمو برا دینم واعتقادم میدم ولی آدم وقتی این چیزارو میبینه واقعا ناراحت میشه.
خدای بزرگ بحق امام حسین هر کس تو هر لباسی به مملکت خیانت میکنه و باعث میشن دنیا به مذهب ناب و نازنین شیعه بدگمان بشن رو رسوای عام و خاص کنه.
خدا امام زمانمون رو برسونه
جون ناقابلم فدای ایران شیعه وتمام ائمه نازنینم
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
1
10
واقعا خنده داره که از دست خاندان مهدوی کنی رفت به دست خانواده لاریجانی ....
حسن
|
France
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
8
آقای علم الهدی امام جمعه مشهد و آقای مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امام صادق تحصیل نکرده اند.آقای علم الهدی از زمان شروع کار دانشگاه در جذب دانشجو یعنی سال 1361 معاون دانشجویی دانشگاه بود و تا زمان نصب به امامت جمعه مشهد در این سمت باقی بود. آقای مصباحی مقدم هم تا جایی که می دانم در این دانشگاه تدریس می کرد.
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
6
یعنی شما فکر میکنید در بقیه ارگان ها و سازمان ها فامیل و فامیل بازی وجود نداره؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
2
2
پس خون برادر شهیدم هدر رفته و خودم بیخود جنگیدم و الان هم بیخود طرفداری می کنیم؟

حضرت حجت عج واقعا غریب است. امیر المومنین ع واقعا مظلوم بود.
اف بر ما که درجهل ماندیم . برای دفاع از دین من از یارانه هم گذشته ام . کارمند ساده بازنشسته ام و شرمنده بچه هایم . شما را به خدا نشر دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
3
2
عاقب مذهب سیاسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
شهید که برا اینا نرفته....شهدا برا خدا رفتن....ناکثین از کفار هم بدترن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
2
0
اقا در اکثردستگاهای دولتی دوست بازی وفامیل بازی است وزیر بخاطر پشتیبان داشته باشه برادر سخنگوی مجلس را معاون خودش ومدیر عامل میکنه .مدیر عامل برای محکم کردن جای پای خودش همشهریشو میاره معاون میکنه معاون هم به همین طریق دوستان خودشو میارهمدیر کل میکنه پس کسانیکه دوست وفامیل وزیر ومدیر عامل ندارند چی؟
پاسخ ها
عالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
هست قبول داریم....ولی سر درشون ننوشته دانشگاه اسلامی وزارت اسلامی...این دانشگاه وقتی اصول اسلامی رو رعایت نکرده چطور میتونه تبلیغ گر اسلام خروجی بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
بوی گندم مال من
هرچی که دارم مال تو
یه وجب خاک مال من
هرچی میکارم مال تو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
3
0
آقای حسینعلی سعدی فردی جوان و صاحب اندیشه است امید است بتواند به درستی دانشگاه را مدیریت کند
جوکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
مملکت ملوک الطوائفی
نظرات شما
پیشخوان