تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷

پرونده ثبت جهانی الموت با حضور هیات فرانسوی یک گام جلو رفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی و طبیعی الموت با حضور یک هیات فرانسوی برای عکس برداری سه بعدی از منطقه یک گام به جلو پیش رفت.
پرونده ثبت جهانی الموت با حضور هیات فرانسوی یک گام جلو رفت
رویداد۲۴ محمد علی حضرتی‌ها روز یکشنبه افزود: این هیات شامل یک تیم تخصصی ۱۱ نفره فرانسوی است که براساس قرارداد منعقد شده در گذشته و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در منطقه حضور یافته اند.
 
وی اظهار داشت: این هیات در راستای مستندسازی پرونده ثبت جهانی الموت در منطقه حضور دارند و تصویربرداری هوایی و سه بعدی مناظر و آثار تاریخی منطقه را که جزو الزامات یونسکو برای ثبت آثار است را انجام می‌دهند.
 
مدیرکل میراث قرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه ثبت آثار تاریخی و طبیعی در یونسکو تابع ضوابط و الزاماتی است که باید رعایت و اجرا شوند، گفت: تصاویر تهیه شده سه بعدی توسط این هیات بخشی از مستندات را برای ارسال به یونسکو تشکیل می‌دهند.
 
حضرتی‌ها افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و رفع موانع پیش رو، فرایند‌های ثبت جهانی الموت هرچه زودتر انجام شود و بتوانیم سریع‌تر پرونده ثبت منظر تاریخی و طبیعی الموت را جهت تایید و تصویب به یونسکو ارسال کنیم.
 
وی با بیان اینکه قزوین شایستگی اینکه حداقل چهار مجموعه ثبتی در یونسکو را داشته باشد دارد، در پایان افزود: متاسفانه با وجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و شاخص به دلایل گوناگون هنوز اثری از این استان در یونسکو به ثبت نرسیده و این موضوع به گردشگری قزوین آسیب وارد کرده است.
 
با ثبت آثار تاریخی و طبیعی مهم کشور‌ها در سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ضمن معرفی آن‌ها به جهانیان، برنامه‌هایی برای حراست و حفاظت بهتر از آن‌ها تدوین و ارایه می‌شود.
 
الموت منطقه‌ای کوهستانی در شمال شرقی استان قزوین و هم مرز با استان‌های گیلان و مازندران است.
 
قلاع حسن صباح، نویذرشاه، لمبسر، کاروانسرای سنگی شاه عباسی، درختان کهنسال، قلل مرتفع و دره‌های عمیق و چشم نواز و بافت تاریخی روستا‌ها به همراه دریاچه اوان بخشی از آثار تاریخی و طبیعی این منطقه به شمار می‌روند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان