تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از بازار داغ شایعات هفته؛

مهرماه پرحاشیه/ از بازنشستگی جنتی و بازداشت قالیباف تا نقش هاشمی در ارسال بمب به عربستان

مهرماه امسال شایعات زیادی دست به دست می‌شد؛ از استعفای آخوندی و شایعات دربی گرفته تا بازنشستگی جنتی. شاید هر کدام از این شایعات باورپذیر بود، اما کسی شایعه بازنشستگی آیت الله جنتی را باور نکرد!

استعفای جنتی و آخوندی، بازداشت قالیباف و نقش هاشمی در ارسال بمب به عربستان تکذیب شد

رویداد۲۴  این روزها، اعتماد به رسانه‌های رسمی، چه داخلی و چه خارجی روز به روز کمتر می‌شود. در این شرایط برخی اخبار در شبکه‌های مجازی به شکل شگفت‌انگیزی دست به دست می‌شود و اخبار آن‌ها به سرعت باز ارسال می‌شود.

برخی اصولگرایان معتقد بودند فیلترینگ تلگرام، مانع گسترش این شایعات خواهد شد، اما فیلترینگ نتیجه‌ای نداشت تا نشان دهد سیاست فیلترینگ و جلوگیری از اخبار دقیق رسانه‌های رسمی فایده‌ای برای حاکمیت نداشته است و زور فیلترشکن‌ها بیشتر از توان رسمی رسانه‌ای کشور است.

در ادامه پنج شایعه مهمی که در مهر ماه در رسانه‌های مجازی منتشر شدند را بررسی می‌کنیم:

بازداشت قالیباف

از ابتدای کار شورای جدید تهران، پرونده‌های متعددی از فساد مدیران شهرداری منتشر شده است. مهمترین اخبار هم مربوط به بازداشت عیسی شریفی قائم مقام شهردار سابق تهران بوده است. هفته گذشته شایعه شد که قالیباف بازداشت شده و حتی خبر رسید که او از ایران خارج شده و به هامبورگ رفته است. مشاور قالیباف هم تکذیب کرد و گفت: برای قالیباف حکم بازداشت صادر می‌شود، اما او بلند شود و به هامبورگ می‌رود؟ چنین چیزی قابل باور است؟ این نوع خبر‌های کذب، نیاز به راستی آزمایی ندارد.

قالیباف تنها فرمانده نظامی نبود که شایعه بازداشت او منتشر شده بود. خبر بازداشت فرمانده سابق نیروی انتظامی خراسان رضوی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و استاندار خراسان رضوی آن را تکذیب کرد. 

بازنشستگی جنتی

خبر رسید که احمد جنتی نود و دو ساله از حساس‌ترین مسئولیت خود کنار خواهد رفت و بازنشسته می‌شود. در یک سال گذشته خبر استعفای جنتی از امامت نماز جمعه و مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی خبرساز شده بود. چند روز پیش خبر آمد که احمد جنتی از مهمترین مسئولیت خود که دبیری شورای نگهبان است کنار خواهد رفت. بلافاصله کدخدایی تکذیب کرد و گفت: دبیر شورای نگهبان در انتخابات درونی این شورا انتخاب خواهد شد.

اوضاع وخیم جسمی هاشمی شاهرودی

شایعه دیگری که درباره مسئولان مسن ایران منتشر شده بود، درباره بستری شدن آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان بود که  دفتر آیت الله این  اخبار را تکذیب کرد و تاکید کرد حال عمومی آیت الله هاشمی شاهرودی خوب است و مراحل درمانی‌ وی در حال طی شدن است.

پیش از این هاشمی شاهرودی برای درمان بیماری که «بیماری گوارشی نسبتاً شایع» نامیده شده بود در بیمارستان بستری شده بود. نکته عجیب درباره نوع بیماری هاشمی شاهرودی اینکه، او برای درمان بیماری گوارشی، در بیمارستان مغز و اعصاب هانوفر آلمان که ریاست آن بر عهده مجید سمیعی بوده، بستری شده است.

نقش هاشمی در انتقال بمب به عربستان!

احمد منتظری فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود حمل مواد منفجره از سوی ۶ پاسدار انجام شده که با آیت‌الله هاشمی کار می‌کرده‌اند. این صحبت، پرونده پیچیده انتقال بمب به عربستان در سال ۶۶ را بازگشایی کرد. علی شمخانی و محسن هاشمی رفسنجانی این شایعه را تکذیب کردند، اما صد‌ها سوال برای افکار عمومی ایجاد شده است.

محسن هاشمی گفته بود ارسال به بمب به عربستان توسط یک گروه خودسر اصفهانی انجام شده که در سیستم امنیتی ایران گزارش‌های آن هم وجود دارد.  

محسن هاشمی چند روز بعد هم نامه‎‌ای به مهدی کروبی نوشت (یا ظاهرا این نامه در این تاریخ رسانه‌ای شد) و برخی مسائل درباره نقش آقای هاشمی در انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر را تکذیب کرد. 

استعفای آخوندی

باید به شنیدن اخبار کنار رفتن وزیران روحانی عادت کنیم. این هفته هم شایعه استعفای آخوندی مطرح شد و روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی استعفای آخوندی را تکذیب کرد. اول مهر هم روابط عمومی وزارت صنعت، استعفای شریعتمداری را تکذیب کرده بود. نکته جالب اینجا بود که در هر دو مورد، هنوز هم برای انتخاب جانشین، گمانه زنی می‌شود.

تکذیب شایعات دربی تهران

بازی پرسپولیس و استقلال، هرچقدر بی مزه بود، اما حاشیه داشت. از جمله این که خبر رسید ۵۰۰ دوربین برای دستگیری دختران پسرنما در استادیوم نصب شده است. بعد هم گفتند با وجود این همه دوربین سارقان به تماشاگران حمله کردند و گوشی آن‌ها را به سرقت بردند.

هر دو شایعه هم در صدر اخبار ورزشی و به خصوص کانال‌ها قرار گرفت. البته این اخبار تکذیب شد، اما تکذیب این اخبار به اندازه اصل خبر بازتاب نداشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان