تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
پیشکسوت فوتبال در گفت‌و‌گویی مطرح کرد؛

علی پروین: عاشق «آقا برانکو» هستم

در حالی که «علی پروین» خود یکی از پر افتخارترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود، اما عملکرد فنی و اخلاقی «برانکو ایوانکوویچ» سرمربی این روز‌های پرسپولیس به گونه‌ای بوده که «سلطان» هم می‌گوید عاشق اوست.
علی پروین: عاشق «آقا برانکو» هستم
رویداد۲۴ «علی پروین» بازیکن، کاپیتان و سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس نیاز به معرفی ندارد. او که پرسپولیسی‌های دو آتشه «سلطان» می‌نامندش، متولد سوم مهرماه ۱۳۲۵ در تهران است و به جز یک سال، ۱۸ سال دوران بازی خود در فوتبال را در پرسپولیس گذرانده است.

پروین با کسب ۱۵ جام قهرمانی مختلف در لیگ و جام حذفی، پرافتخارترین سرمربی تاریخ پرسپولیس است. همچنین تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۹۰ و تحت هدایت او توانست قهرمانی بازی‌های آسیایی پکن را به دست بیاورد.

او این روز‌ها علاوه بر رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی، هفته‌ای ۲ جلسه با پیشکسوتان پرسپولیس تمرین می‌کند و هدایت آن‌ها را بر عهده دارد.

با توجه به در پیش بودن دیدار حساس برگشت تیم‌های فوتبال پرسپولیس و السد در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و شانس بالای سرخپوشان برای راهیابی به دیدار فینال، گفت و گویی را با اسطوره پرسپولیسی‌ها ترتیب دادیم. او در این گفت و گوی تفصیلی درباره شرایط پرسپولیس در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، رابطه اش با برانکو ایوانکوویچ، شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا و ... سخن گفت.

او علاوه بر هشدار به بازیکنان پرسپولیس درباره غرور کاذب گفت: هنوز نیمی از راه صعود به فینال لیگ قهرمانان باقی مانده است.
پروین همچنین تعداد پرسپولیسی‌های دعوت شده به تیم ملی را «خیلی کم» دانست و خاطراتش درباره گلزنی برابر کویت در آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا را بازگو کرد.
 

آنچه که در زیر می‌خوانید متن کامل گفت و گوی اختصاصی با علی پروین است:

نیمی از راه فینالیست شدن پرسپولیس باقی است

چقدر فکر می‌کنید پرسپولیس قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود؟ لطفا صادقانه جواب دهید.

پروین: اجازه بدهید ابتدا پرسپولیس فینالیست لیگ قهرمانان آسیا بشود و بعد درباره قهرمانی حرف بزنیم.

به هر حال پرسپولیس در یک قدمی رسیدن به فینال است، شما این طور فکر نمی‌کنید؟

پروین: درست است که پرسپولیس در دوحه توانست السد را شکست دهد، اما هنوز نیمی از راه باقی مانده است. اینکه از الان بازیکنان و مربیان پرسپولیس خود را در فینال لیگ قهرمانان آسیا ببینند، اشتباه بزرگی است.

یعنی پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود نمی‌کند؟

پروین: من این طور نگفتم.

ولی گفتید پرسپولیس هنوز خود را در فینال نبیند.

پروین: حرف من این است. پرسپولیسی‌ها نباید دچار غرور شوند و فکر کنند کار تمام شده است. این تفکر یک سم است. پرسپولیس یک بازی دیگر را در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با السد پیش رو دارد که حساسیت آن از بازی رفت بیشتر است. ولی فکر می‌کنم پرسپولیس از این مرحله به سلامت عبور کند و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا شود.

البته السد در تهران چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت.

پروین: قطعا همین طور است. السد می‌آید تا انتحاری بازی کند، چون اگر ببازند کارشان تمام است و باید از لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کنند. این تیم با هزینه‌های میلیون دلاری که انجام داده، اصلا نمی‌خواهد حذف شود و برای همین پرسپولیس در تهران با یک تیم خطرناک روبرو می‌شود.

کاکل بارسلونا روی سر ژاوی می‌چرخید

السد بازیکنان بزرگی نظیر ژاوی و گابی دارد. بازیکنانی که در جهان فوتبال از چهره‌های شناخته شده هستند.

پروین: ژاوی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال است که کاکل بارسلونا روی سر او می‌چرخید. می‌توان ژاوی را صاحب سبک «تیکی تاکا» نامید. زمانی که در بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بازی می‌کرد، از پا به توپ شدنش کیف می‌کردم. گابی نیز تا ۲ سال پیش در اتلتیکو مادرید حضور داشت و در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کرد. پول همین ۲ بازیکن به اندازه چند سال هزینه تیم‌های استقلال و پرسپولیس است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند ژاوی پیر شده است و کیفیت فنی گذشته را ندارد؟

پروین: درست است که ژاوی پا به سن گذاشته، اما هنوز ژاوی است، دنیایی تجربه دارد و در یک لحظه می‌تواند نتیجه بازی را تغییر دهد. در بازی رفت با السد، بازیکنان پرسپولیس به خوبی او را مهار کردند و اجازه ندادند خودنمایی کند. غفلت از او هزینه زیادی دارد.

بازی با السد را کجا تماشا کردید؟

پروین: منزل محمد پسرم. معمولا فوتبال‌ها را آنجا تماشا می‌کنیم. تلویزیون محمد بزرگ است، دور هم جمع می‌شویم و فوتبال دیدن می‌چسبد.

حتما حسابی استرس داشتید.

پروین: خیلی استرس داشتم تا سوت پایان بازی زده شد. خدا را شکر بچه‌ها توانستند یک پیروزی شیرین را به دست بیاورند. البته ...

البته چی؟

پروین: بدون اغراق می‌گویم یکی از بازی‌هایی بود که حسابی از تماشای آن لذت بردم. پرسپولیس خیلی وقت بود این طور عالی نبود. از دقیقه یک تا دقیقه ۹۰ با برنامه و حساب و کتاب فوتبال بازی کردند. برانکو برای لحظه به لحظه بازی نقشه و تاکتیک داشت و تمام تاکتیک‌های حریف قدرتمندش را خنثی کرد.

پرسپولیس نباید در بازی برگشت با السد گل بخورد

اگر جای برانکو بودید در بازی برگشت چه طور بازی می‌کردید؟

پروین: برانکو یک مربی بسیار بزرگ است و به خوبی می‌داند چه طور پرسپولیس را برای این بازی آماده کند. من فقط نظرم را می‌گویم.

بفرمایید.

پروین: ابتدا پرسپولیس نباید گل بخورد. اگر خدای ناکرده این اتفاق بیفتد کار سخت می‌شود. برای اینکه همه چیز از نو شروع می‌شود و این موضوع بار روانی و استرس را برای پرسپولیس به همراه خواهد داشت. وقتی سرمربی پرسپولیس و تیم ملی بودم، همیشه به بازیکنانم می‌گفتم اول گل نخوریم و بعد به فکر گل زدن باشیم.

درخواست «سلطان» از هواداران

پرسپولیس یک فاکتور مهم در بازی برگشت دارد و آن هم حمایت ۱۰۰ هزار نفری طرفداران است.

پروین: تماشاگران یار دوازدهم پرسپولیس هستند و به طور حتم نقش تاثیرگذاری در این مسابقه خواهند داشت. ورزشگاه آزادی با ۱۰۰ هزار تماشاگر ترس عجیبی را برای هر تیمی به وجود می‌آورد و انگیزه زیادی را در بین بازیکنان پرسپولیس ایجاد می‌کند و آن‌ها را به تلاش بیشتری وا می‌دارد. در بازی با الدحیل قطر، پرسپولیس یک بر صفر عقب افتاد، اما تماشاگران از تیم محبوبشان حمایت کردند و در پایان آن حماسه بزرگ خلق شد. واقعا تماشاگران پرسپولیس در دنیا بی نظیر هستند و باید دست تک تک این عزیزان را بوسید. به عنوان یک پرسپولیسی از هوادارانی که اول آبان به استادیوم می‌روند، یک درخواست دارم که بنویسید.

حتما می‌نویسیم.

پروین: حتما چند ساعت قبل از شروع این مسابقه ورزشگاه آزادی پر می‌شود. درخواست می‌کنم آن‌هایی که به استادیوم می‌روند به جای اینکه از چند ساعت قبل پرسپولیس را تشویق کنند و زمان شروع بازی خسته شوند، از زمانی که تیم پا به زمین مسابقه می‌گذارد از پرسپولیس حمایت کنند تا آزادی برای السد جهنم شود.

خودتان هم برای دیدن این بازی به ورزشگاه آزادی می‌روید؟

پروین: طبیعی است که خیلی دوست دارم برای این مسابقه حساس به ورزشگاه بروم، اما باید ببینم شرایط فراهم است و می‌توانم این کار را انجام دهم یا خیر وگرنه مجبورم باز هم در خانه محمد بازی را تماشا کنم.

اگر از علی آقا بخواهیم این بازی را پیش بینی کند، چه جوابی می‌دهد؟

پروین: پیش بینی سخت است، اما احساس قلبی من این است که پرسپولیس مثل بازی رفت برنده می‌شود.

برانکو باید سال‌ها در پرسپولیس بماند

به برانکو علاقه زیادی دارید.

پروین: آقا برانکو خیلی خوب است و عاشق مربیگری اش هستم. برای پرسپولیس خیلی خوب کار کرده است و یکی از بهترین مربیان تاریخ باشگاه محسوب می‌شود. هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اخلاقی نمونه است. این بنده خدا ۶ ماه است پول نگرفته، اما یک کلمه اعتراض نکرده و حرفی نزده است و با تعصب به کارش در پرسپولیس ادامه می‌دهد. نتایجی نیز که در کارنامه اش ثبت شده نشان از توانایی و کاربلدی فنی اش دارد.

شایعه شده برانکو در پایان فصل از پرسپولیس می‌رود.

پروین: نباید چنین اتفاقی رخ دهد. برانکو باید سال‌های سال در پرسپولیس بماند. او حالا حالا‌ها می‌تواند برای این تیم افتخار آفرینی کند.

اما همان طور که گفتید ماه هاست پولی نگرفته است.

پروین: از وزیر ورزش و جوانان یک درخواست دارم. آقای سلطانی فر برای استقلال و پرسپولیس زحمت زیادی کشیده است و می‌کشد، اما از او می‌خواهم به ۲ باشگاه پرطرفدار ایرانی، به چشم خریدار نگاه کند. این باشگاه‌ها میلیون‌ها طرفدار دارند و جامعه با پیروزی‌های آن‌ها خوشحال می‌شود و با شکست هایشان ناراحت. توجه به سرخآبی‌ها باعث نشاط جامعه می‌شود و نباید نگاه ویژه به این ۲ تیم فراموش شود، مخصوصا پرسپولیس که الان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و می‌تواند پس از چند دهه به ناکامی تیم‌های ایرانی برای گرفتن جام پایان دهد.

بسته شدن پنجره نقل و انتقالات نیز از قدرت پرسپولیس کم نکرد؟
 
پروین: خیلی‌ها اعتقاد داشتند با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس، این تیم نمی‌تواند موفق باشد، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه انگیزه و تلاش بازیکنان پرسپولیس به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد تا علاوه بر رسیدن به یک قدمی فینال لیگ قهرمانان آسیا باز هم مدعی جدی قهرمانی در لیگ برتر باشند.

چند بازیکنی که جذب این تیم شدند تا نیم فصل ببیرون خواهند نشست.
 
پروین: پرسپولیس همیشه تیم بزرگ، با عظمت و محبوب بوده است و خواهد بود و هر بازیکنی باید افتخار کند پیراهن این تیم بزرگ را بر تن کند.

سلطانی فر پیگیری خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال است
ماجرای خصوی سازی استقلال و پرسپولیس هنوز در حد حرف باقی مانده است. نظرتان چیست؟
 
پروین: چند هفته پیش شنیدم ماجرای خصوصی سازی این دو تیم جدی‌تر از گذشته مطرح شده است و وزیر ورزش و جوانان نامه‌ای در این خصوص نوشته و قرار است در هیات دولت مطرح شود.

سال هاست این خبر را می‌شنویم، اما عملا هیچ اتفاقی رخ نداده است.

پروین: رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در این رابطه مصاحبه‌ای کرد و گفت: باید خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در نشست هیات دولت تصویب شود. سلطانی فر پیگیر این مساله است و پیش بینی ام این است اتفاقات خوبی در آینده نزدیک برای ۲ باشگاه پر طرفدار رخ می‌دهد.

از تیم پیشکسوتان پرسپولیس حرف بزنیم. حضوری جدی در این تیم دارید؟
 
پروین: چند ماهی است که هفته‌ای ۲ جلسه تمرین کرده ایم و روز‌های چهارشنبه هم تیمی را دعوت می‌کنیم تا با آن‌ها بازی کنیم. خوشحالیم که بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند. شرکتی به‌نام پیشکسوتان کهن، تشکیلاتی را فراهم کرده تا این‌ها دور هم جمع شوند.

سه نسل متفاوت را در تیم پیشکسوتان پرسپولیس می‌بینیم، دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰.
 
پروین: کسانی که بازنشسته هستند، می‌توانند به تمرین ما بیایند. یک عده دهه شصتی هستند، یک عده هم بالاتر. یک عده مثل علیرضا محمد ۲ سال است که فوتبالش تمام شده، منصوری و زارع هم همین‌طور. این تیم برای پیشکسوتان است و مال من و این و آن نیست.

هنوز بازیکنان قدیمی پرسپولیس از شما حساب می‌برند؟
 
پروین: بحث حساب بردن نیست. تمام این بچه‌ها از بزرگان فوتبال هستند و برای خودشان اسم و رسمی دارند، اما نسبت به من لطف دارند.

قهرمانی تیم ملی در جام ملت ها، آرزوی هر ایرانی است
از تیم ملی حرف بزنیم. فکر می‌کنید تیم ملی در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود؟
 
پروین: قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا آرزوی هر ایرانی است و من هم دوست دارم تیم ملی ایران بتواند در این رویداد مهم قهرمان شود. الان چند دهه است که قهرمان آسیا نشده ایم و همه می‌خواهند این اتفاق شیرین رخ دهد.

زمانی که شما بازی می‌کردید تیم ملی قهرمان جام ملت‌ها می‌شد؟
 
پروین: (با خنده) تا زمانی که ما بازی می‌کردیم، قهرمان آسیا می‌شدیم. حالا نیز امیدوارم که ایران قهرمان آسیا بشود. ما خوشحال می‌شویم، چون افتخاری است برای مملکت ما.

آخرین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با گل علی پروین به دست آمده است.
 
پروین: یادش به خیر بازی با کویت بود. تیم ملی ایران در آن دوره گلی دریافت نکرد و مقتدرانه به فینال جام صعود کرد. در بازی نهایی نیز با یک گل به برتری رسیدیم و جام را به دست آوردیم.

از گلتان چه خاطره‌ای دارید؟

پروین: کویت در آن سال‌ها خیلی قوی بود، تیم پرقدرتی که همراه ایران با شایستگی به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کرده بودند. بازی نفس گیری بود. پشت محوطه جریمه کویت خطا شد و من پشت توپ ایستادم و لطف خدا شامل حالم شد و از روی یک ضربه ایستگاهی توانستم توپ را به تور بچسبانم.

چرا دیگر تیم ملی دیگر نتوانست به قهرمانی برسد؟

پروین: متاسفانه این سوالی است که باید پرسیده شود. در چند برهه زمانی می‌توانستیم قهرمان جام ملت‌ها شویم، اما با بدشانسی از رسیدن به این عنوان باز ماندیم. باید یک نکته مهم را قبول کنیم.

چه نکته ای؟

پروین: اینکه تیم‌های آسیایی با سرعت برق و باد در حال پیشرفت هستند و خودشان را از لحاظ امکانات به سطح بالایی رسانده اند. امکانات در فوتبال خیلی مهم است. همین تیم‌های حاشیه خلیج فارس هر کدام حداقل ده‌ها زمین تمرین دارند و از بالاترین تکنولوژی‌ها برخوردار هستند.

استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اصلی‌ترین رقیبان ایران در جام ملت‌ها
فکر می‌کنید تیم ملی ایران در راه قهرمانی جام ملت‌های آسیا چه رقیبانی پیش رو داشته باشد؟
 
پروین: تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی رقیبان اصلی ایران هستند.

نظرتان درباره گروه بندی ایران در این رقابت‌ها چیست؟ با تیم‌های عراق، یمن ویتنام هم گروه هستیم.
 
پروین: به نظر نمی‌رسد ایران برای صعود به عنوان تیم اول از این گروه کار سختی پیش رو داشته باشد. یمن و ویتنام را به راحتی از پیش رو بر می‌داریم و فقط عراق رقیب اصلی ایران محسوب می‌شود.

چهار سال قبل، اما توسط عراق از جام ملت‌های آسیا حذف شدیم.
 
پروین: متاسفانه چهار سال قبل با ناداوری و اتفاقاتی که پس از ۱۰ نفره شدن ایران در بازی با عراق رخ داد، حذف شدیم. به طور حتم اگر این اتفاق نمی‌افتاد حتی می‌توانستیم به فینال صعود کنیم. امسال فرصت خوبی است تا انتقام دوره قبل را از عراق بگیریم و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد عراق را در مرحله مقدماتی شکست می‌دهیم و با امتیازات کامل تیم اول می‌شویم.

سهمیه پرسپولیس در تیم ملی خیلی کم است

پرسپولیس در تیم ملی فقط ۲ سهیمه دارد، کم نیست؟
 
پروین: چرا کم نیست؟ کاملا مشخص است که سهیمه پرسپولیس در تیم ملی خیلی کم است. به عملکرد این تیم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا نگاه کنید، این موفقیت‌ها با درخشش بازیکنان پرسپولیس به دست آمده است.

فکر می‌کنید چند بازیکن پرسپولیس باید در تیم ملی حضور داشته باشند؟
 
پروین: نمی‌گویم چند بازیکن پرسپولیس باید در تیم حضور داشته باشند، اما سهمیه پرسپولیس باید خیلی بیشتر از ۲ بازیکن باشد.

خیلی‌ها می‌گویند کارلوس کی روش به خاطر اختلاف با برانکو بازیکنان پرسپولیس را به تیم ملی دعوت نمی‌کند.

پروین: خدا کند این طور نباشد. تیم ملی برای یک کشور است و همه نفرات شایسته باید در تیم ملی حضور داشته باشند و امیدوارم سرمربی محترم تیم ملی با نگاه ویژه تری به بازیکنان پرسپولیس نگاه کند. آن‌ها می‌توانند در راه رسیدن به قهرمانی جام ملت‌های آسیا به تیم ملی کمک زیادی کنند.

استقلال رقیب قابل احترام پرسپولیس و من

و پرسش پایانی، علی پروین همیشه گفته است استقلال تیم دوم من است.

پروین: استقلال تیم دوم من است. استقلال تیم پرطرفداری است و همیشه برای پرسپولیس و من رقیب قابل احترامی بوده است. با استقلالی‌های زیادی رابطه دوستی دارم. خدا ناصر حجازی، غلامحسین مظلومی و منصور پورحیدری را بیامرزد. پرسپولیس و استقلال ۲ تیم مطرح و پر طرفدار ایران هستند و به نفع فوتبال ایران است که این ۲ تیم همیشه پرقدرت باشند. قدرتمند بودن سرخآبی‌ها به فوتبال ملی ایران کمک می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان