تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

وقتی کودکان با افسانه‌ها آثار هنری خلق می‌کنند

نقاشی و مجسمه‌های ۱۵ کودک در مقطع پیش دبستانی بر اساس افسانه‌ی‌کردی به نام «شاماران» به نمایش گذاشته شد.
وقتی کودکان با افسانه‌ها آثار هنری خلق می‌کنند
رویداد۲۴ یکی از مدیران موزه عروسک و فرهنگ ایران درباره این نمایشگاه توضیح داد: طی بازدیدی که این کودکان از موزه عروسک و فرهنگ ایران داشتند، با قصه‌های اقوام مختلف ایران آشنا شدند که یکی از آنها، قصه‌ای از قوم کرد به نام افسانه «شاماران» بود. این کودکان بر اساس برداشتی که از این شخصیت افسانه‌ای داشتند، بعد از چند ماه کار روی این مجموعه،  نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی را خلق کردند و ما از موزه درخواست کردند که طی یک روز این آثار به نمایش گذاشته شود.

علی گلشن درباره افسانه «شاماران» توضیح داد: شاماران به موجودی مربوط است که سر انسان با بدن مار دارد و در فرهنگ کُردها سَنبل آگاهی و خِرَد است زیرا از راز جهان آگاه است، همچنین سنبل حفاظت، سلامتی و پزشکی سنتی است. در این داستان پسری به نام تاماس که در جنگل هیزم شکن است در چاهی می‌افتد و با شاماران ملاقات  می‌کند. بعد از مدتی که با این موجود زندگی می‌کند، دلش برای خانواده‌اش تنگ می‌شود، بنابراین تصمیم می‌گیرد به روی زمین و پیش خانواده‌اش بر گردد.

او ادامه داد: بعد از مدتی، پادشاه شهری که تاماس در آن زندگی می‌کرده، بیمار می‌شود و وزیر او دستور می‌دهد که شاماران را پیدا تا شاه از گوشت او بخورد و سلامتی‌اش را به دست آورد. در نهایت شاماران را پیدا و به قصر پادشاه می‌برند و چون شاماران از نیت بد آنها خبردار می‌شود، می‌گوید هر شخصی که سر من را بخورد، می‌میرد، دُم من را بخورد به راز جهان آگاه می‌شود و اگر گوشت تن من را بخورد سالم می‌شود. وزیر، دُم شاماران را می‌خورد تا به راز جهان آگاه شود، سر شاماران را به تاماس که هیزم شکن بود و گوشت تنش را به پادشاه می‌دهند اما چون برعکس گفته بود، وزیر می‌میرد، پادشاه شفا پیدا می‌کند و تاماس به راز جهان آگاه می‌شود.

او اظهار کرد: چون کودکان با حضور در فضای موزه با افسانه‌ها و قصه‌ها آشنا می‌شوند و این داستان‌ها را در قالب آثار هنری مثل نقاشی یا مجسمه انجام می‌دهند، موجب می‌شود بخشی از فرهنگ درون آنها نهادینه ‌شود و درک بهتری  از فرهنگ و قوم یک منطقه پیدا ‌کنند. همچنین بازدید کنندگان نیز با فرهنگ و تنوع قومی ایران بیشتر آشنا شوند، علاقه پیدا کنند و بتوانند شناخت بهتری نسبت به فرهنگ، هنر و ادبیات اقوام ایرانی داشته باشند.

زهره فرمانی، مسعود ناصری و علی گلشن- مدیران موزه، الهام خسروی- مربی کودکان- سخنرانان این برنامه یک روزه بودند. همچنین این برنامه با بریدن کیکی با تصویر شاماران و اعطای لوح تقدیر موزه عروسک و فرهنگ ایران به کودکان هنرمند همراه بوده است.

در نمایشگاه «شاماران» که روز گذشته ۲۷ مهرماه در موزه عروسک و فرهنگ ایران برگزار شد، آثار سلین اخضری، باران قوامی، یاس محمدیان، آنالی کرمانشاهی، سیندخت اسماعیلی تاجیک، شایگان شریعت پناهی، آسمان صبا، آریو عرب احمدی، محمد همایونی، ارس محمودآبادی، رادین لاجوردی، آرتین پرویزی، کیاشا نمینی و  دامون رزم خواه به نمایش گذاشته شد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کودکان ، عروسک ، موزه
نظرات شما
پیشخوان