تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
نقدی بر عملکرد آزادکاران در مسابقات جهانی بوداپست؛

کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت

کشتی آزاد ایران با سه مدال برنز به کار خود در مسابقات جهانی پایان داد؛ نتیجه ای که انتظارات را برآورده نکرد.
کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
رویداد۲۴ شکست کشتی‌گیران ایران در مسابقات جهانی دلایل متعددی داشت که در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم:

کشتی آزاد ایران با سه مدال برنز حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی به کار خود در مسابقات جهانی پایان داد که این نتیجه و نداشتن فینالیست در رقابت‌های بوداپست انتظارات را برآورده نکرد. نتایج کشتی آزاد ایران می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم:


شکست‌های مهم در ثانیه‌های آخر
یکی از ضعف‌های فنی که در کشتی گیران ایران به چشم آمد شکست در ثانیه‌های آخر بود به طوری که پنج آزادکار در لحظات آخر پیروزی را تقدیم حریف کردند که اگر اینچنین نمی‌شد، تنها سه مدال برنز نصیب ایران نمی‌شد.
شکست رضا اطری از بلاروس در ۵۷ کیلوگرم، باخت ثانیه آخر محمدباقر یخکشی مقابل بونه رودریگز کوبایی که قهرمان جهان هم شد، تبدیل کردن برد ۷ بر ۳ به شکست ۷ بر ۷ در ثانیه آخر توسط یونس امامی در وزن ۷۰ کیلوگرم مقابل حریف اسلواکی سه نمونه از شکست‌های ثانیه پایانی آزادکاران ایران در بوداپست بودند.
البته شکست در لحظات پایانی به همین جا ختم نمی‌شود چرا که مصطفی حسین خانی در وزن ۷۴ کیلوگرم تا آستانه پیروزی بزرگ مقابل جردن باروز آمریکایی پیش رفت، اما در ۱۵ ثانیه آخر نتوانست مبارزه را اداره کند و با بیرون رفتن از تشک، شکست خورد.

کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
نمونه دیگر از این اتفاقات، مفت بازی عزت الله اکبری در نیمه نهایی ۷۴ کیلوگرم مقابل جبرئیل حسن اف آذربایجانی بود و در حالی که تا ۱۵ ثانیه به پایان دو امتیاز پیش بود، پای خود را به راحتی در اختیار حریف قرار داد و خاک شد در حالی که دور تشک هم می‌چرخید تا وقت تمام شود نهایتا یک پوئن اخطار می‌گرفت و باز هم پیروز مسابقه می‌شد.

کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
ضعف در دفاع و اداره کردن کشتی
کشتی‌گیران ایران لحظه‌ای ضربه خوردند که فکر می‌کردند دیگر کار تمام شده، اما غافل از اینکه ثانیه‌های پایانی تعیین کننده هستند.

کشتی هجومی بخشی از شرایط لازم برای پیروز شدن است، اما دفاع ناقص و بلد نبودن مدیریت کشتی در لحظات بحرانی و حساس باعث می‌شود هر چه اندوخته‌ای را از دست بدهی.

اگر کشتی گیران از عهده دفاع و اداره کردن مسابقه در لحظات پایانی بر می‌آمدند، اکبری و یخکشی می‌توانستند دو فینالیست ایران باشند و اطری و حسین خانی هم شانس مدال داشته باشند، اما ضعف کشتی‌گیران در اداره کردن کشتی و نداشتن جنگندگی تا ثانیه‌های پایانی باعث شد خداحافظی تلخی با مسابقات جهانی ۲۰۱۸ داشته باشند و نتایج کشتی آزاد ایران با انتقاد مواجه شود.

تماشای فینال ۶۱ کیلو و دفاع جانانه رودریگز کوبایی مقابل روسیه و یا جنگندگی تماشایی جردن باروز برای کسب مدال برنز مقابل فرانک چامیزو می‌تواند دو نمونه مثال زدنی برای جنگیدن تا ثانیه آخر باشد.
کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
یزدانی برای شکست تیلور برنامه نداشت
اما مهم‌ترین اتفاق در اردوی ایران شکست حسن یزدانی از دیوید تیلور آمریکایی بود. قهرمان جهان و المپیک با همان سبک و سیاق همیشگی اش به روی تشک آمد و تایم اول را هم ۶ بر ۲ برد، اما در تایم دوم بدنش تحلیل رفت و ۱۱ بر ۶ شکست خورد تا به مدال برنز بسنده کند.
اما دلیل شکست یزدانی را شاید بتوان به دلیل نداشتن برنامه برای تک تک لحظات شش دقیقه مبارزه دانست. یزدانی همچون سایر کشتی هایش که در دو یا سه دقیقه حریفان را ۱۰ پوئنه می‌کند، در این کشتی هم همان شیوه را پیش گرفت، اما تیلور با آمادگی بدنی بسیار بالا اجازه این کار را به یزدانی نداد و با اینکه ۴ امتیاز عقب بود، اما با برنامه پیش رفت و یزدانی را از نفس انداخت. در واقع حسن یزدانی باید برای این کشتی تاکتیک دیگری پیش می‌گرفت و باید خود را برای شش دقیقه جنگ تمام عیار آماده می‌کرد نه اینکه بخواهد کشتی را در همان تایم اول تمام کند. در واقع یزدانی برنامه ویژه‌ای برای غلبه بر تیلور نداشت و بلعکس رقیب آمریکایی می‌دانست که تا ثانیه آخر چه شیوه‌ای را در پیش گیرد.
کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت

تحت فشار گذاشتن حریف گاهی جواب داد و گاهی هم نه
از زمانی که رسول خادم مسئولیت فنی تیم ملی کشتی آزاد را در دست گرفته، سعی داشته شیوه مبارزه کشتی گیران را به سبک دلخواه خود که همان کار کردن روی دست‌ها و تحت فشار قرار دادن حریف با فشار سر و دست به حریفان از ثانیه یک مبارزه است، تغییر دهد. این شیوه از مبارزه در موارد متعددی جواب داد مانند پرویز هادی که طا‌ها آکگول قهرمان المپیک از ترکیه را برد و حتی می‌توانست پتریاشویلی گرجستانی را هم مغلوب کند. شیوه تحت فشار گذاشتن حریف از ثانیه اول در موارد دیگر از جمله کشتی‌های علیرضا کریمی و حسن یزدانی (به جز مبارزه با آمریکایی ها) و یا در کشتی رضا اطری با اردنبات قهرمان بازی‌های آسیایی از مغولستان جواب داد، اما در بسیاری از کشتی‌ها هم این شیوه جواب نداد و کشتی گیران باید بر اساس توانایی‌ها و میزان آمادگی هر حریفی، سبک‌های متفاوتی از مبارزه را به نمایش بگذارند.


برای مبارزه با آمریکایی‌ها باید تغییر تاکتیک داد

هر موقع کشتی گیران ایران با این شیوه (تحت فشار گذاشتن حریف از ثانیه یک) به مصاف آمریکایی‌ها رفتند، نتیجه نگرفتند، چون زور آمریکایی‌ها و آمادگی بدنی آن‌ها بهتر از ایرانی‌ها بود. این موضوع مصادیق متعددی هم دارد. اولین آن شکست یزدانی از تیلور، سپس باخت علیرضا کریمی مقابل جی دن کاکس و در نهایت هم مغلوب شدن یخکشی در مصاف با کولون آمریکایی بود. کریمی در مصاف با کاکس در همین فشار‌ها اشتباه کرد تا کاکس از آن بهره ببرد و در دقایق پایانی هم کریمی برید، اما اگر به شیوه دیگر عمل می‌کرد، شاید کاکس دچار اشتباه می‌شد و کریمی از آن استفاده می‌کرد.
کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
یا باقر یخکشی زمانی مسابقه رده بندی را وا داد که هر چه فشار به رقیب آمریکایی آورد، حریف هم استقامت کرد، اما وقتی بدنش کم آورد، ۷-۸ امتیاز متوالی از دست داد؛ بنابراین تحت فشار گذاشتن رقیبان از ثانیه یک شاید در برخی کشتی‌ها مانند پیروزی هادی، یزدانی و کریمی در مبارزات رده بندی برابر روس‌ها جواب داد، اما برای شکست کشتی گیران آمریکایی باید نسخه دیگری پیچید، چون آمادگی بدنی آن‌ها بالاتر از ایرانی هاست و باید این مشکل را با برتری فنی در زیرگیری‌ها جبران کرد.


علیرضا کریمی جواب منتقدان را داد، هادی ستاره بود.
اما در کنار ضعف‌هایی که کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی بوداپست داشتند باید به چند نکته دیگر هم اشاره کرد. اول اینکه علیرضا کریمی با عملکرد خوبش در مواجهه با رقیبان کادر فنی را در انتخاب پر حاشیه خود رو سفید کرد. پیروزی ۷-۰ مقابل شریف شریف اف قهرمان المپیک لندن، پیروزی با امتیاز عالی ۱۲ بر یک مقابل نماینده روسیه که در تاریخ کشتی ایران چنین بردی مقابل روس‌ها کم سابقه است و برتری با همین نتیجه مقابل مارساگیشویلی گرجستانی و دارنده مدال برنز المپیک لندن باعث شد تا علیرضا کریمی را روسفید کند.

کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
اما ستاره کشتی ایران در این رقابت‌ها پرویز هادی بود که در گروهی بسیار دشوار تا آستانه قهرمانی جهان هم رفت و در نهایت برنز گرفت. وقتی قرعه هادی مشخص شد، کمتر کسی برای او در حضور قهرمانان جهان و المپیک نظیر طا‌ها آکگول، گنو پتریاشویلی و یا ملی پوش روسیه شانسی برای هادی قائل بود، اما هادی با آمادگی بسیار بالای بدنی و اتخاذ همان شیوه تحت فشار گذاشتن حریف از ثانیه نخست، توانست رقبا را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و اگر در کشتی با پتریاشویلی پایش گیر نمی‌افتاد و دو بار فتیله پیچ نمی‌شد، شاید حالا مدال طلا را بر روی سینه داشت. خوشحالی عجیب پتریاشویلی پس از پیروزی بر هادی و نشست او روی زمین پس از مبارزه که نای بلند شدن نداشت، مشخص می‌سازد که هادی چقدر در انجام ماموریتش موفق بوده است.


یخکشی بالاتر از حد انتظار و نمایش ضعیف امامی و گلیج
محمد باقر یخکشی، امیر حسین مقصودی، یونس امامی و مجتبی گلیج چهار کشتی گیری بودند که برای نخستین بار ملی پوش شدند که در این بین تنها یخکشی نمره قبولی گرفت. هر چند در اوزان ۷۰ و ۹۷ کیلوگرم کشتی گیر شش دانگی نداریم، اما بهتر بود کادر فنی در این اوزان به نفرات برتر مسابقات انتخابی فرصت می‌داد تا حداقل برای سال آینده انگیزه کشتی گیران برای حضور در انتخابی بالاتر رود. نمایش ضعیف یونس امامی و مجتبی گلیج نشان داد که این دو کشتی گیر هر چند جوان هستند، اما در شرایط کنونی شایستگی کافی برای ملی پوش شدن را نداشته اند.

کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
صعود چند پله‌ای نسبت به جهانی پاریس، اما انتظارات برآورده نشد
هر چند تیم ملی کشتی آزاد نسبت به رتبه نهم مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس صعود چند پله‌ای خواهد داشت و یک مدال آن رقابت‌ها تبدیل به سه مدال شد، اما از دست رفتن طلای حسن یزدانی و نداشتن فینالیست در این رقابت‌ها باعث شد تا انتظارات برآورده نشود.

قرعه‌های همیشه سخت برای ایران

اما موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد قرعه‌های بسیار سخت کشتی گیران ایران در تمام اوزان به جز ۷۹ کیلوگرم بود. در سال‌های اخیر همواره ایرانی‌ها بدترین قرعه‌ها را داشته اند و به نظر هم نمی‌رسد در آینده هم بتوان چشم به یک قرعه مناسب داشت و کشتی گیران ایرانی باید همواره برای سخت‌ترین شرایط آماده باشند.
کشتی آزاد ایران، تیم بی دفاع/ ضعف‌هایی که مدال‌های ایران را گرفت
علیرضا کریمی ملی پوش کشتی آزاد که از نزدیک شاهد قرعه کشی‌ها بود، در این باره می‌گوید: "نمی دانم چرا قرعه‌ها به این شکل انجام شد. خیلی برایم عجیب بود که چرا در همه اوزان کشتی گیران ما با تمام حریفان اصلی شان در یک گروه قرار گرفتند و کارشان بسیار سخت شد. نمی‌دانم این قرعه‌ها عمدی بود یا شانسی. البته بعید می‌دانم اتفاقی بوده باشد. هیچوقت ندیدم قرعه کشی اینطور شود. خودم دیدم وقتی قرعه کشی وزن ۹۷ کیلوگرم انجام شد عبدالرشید سعدالله یف روس و کایل اسنایدر آمریکایی به عنوان مدعیان اصلی این وزن در یک گروه قرار گرفتند، اما احتمالا بخاطر اعتراض‌هایی که صورت گرفت، بلافاصله قرعه را تغییر دادند و این دو کشتی گیر را در دو سمت جدول جای دادند که دیدیم در نهایت تا فینال به هم نخوردند. "

برنامه کادر فنی برای رفع ضعف‌ها چیست؟

پس از بازگشت تیم ملی کشتی آزاد از مسابقات جهانی باید دید کادر فنی تیم ملی و در راس آن‌ها رسول خادم چه برنامه‌ای برای رفع ضعف‌های کشتی گیران ایران دارند و به همان شیوه سابق به کار خود ادامه می‌دهند و یا با تجربه‌ای که از مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بدست آورده اند، تغییراتی در برنامه‌های تمرینی برای رفع نقاط ضعف ایجاد خواهند کرد. باید منتظر ماند و پاسخ کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد را شنید.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان