تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ خبر می‌دهد؛

روزشمار واشنگتن برای آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران/ حضور پررنگ ایران در صفحه اول وبسایت وزارت خارجه آمریکا

وبسایت رسمی وزارت خارجه آمریکا در اقدامی غیر معمول، صفحه اول خود را به روزشمار تحریم‌های نفتی علیه ایران اختصاص داد.
رویداد۲۴ وبسایت رسمی وزارت خارجه آمریکا در اقدامی بی سابقه تاریخ ضرب الاجل تحریم‌ها علیه ایران را در صفحه اول خود به شکلی تهدیدآمیز منتشر کرد.

روزشمار عجیب آمریکا برای آغاز تحریم های نفتی علیه ایران
این تصویر که تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۸ را به عنوان آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران نشان می‌دهد به درخواست‌های دوازده گانه وزیر خارجه این کشور از ایران اشاره کرده است.

موضوع ایران در حالی دو سوم وبسایت رسمی یک وزارتخانه کلیدی آمریکا را از آن خود کرده که افکار عمومی آمریکا و جهان متوجه حادثه قتل روزنامه‌نگار عربستانی در ترکیه است. رییس جمهور و به تبع آن وزیر خارجه آمریکا در روز‌های ابتدایی حادثه قتل جمال خاشقجی، تلاش زیادی برای خاک کردن ابعاد حادثه داشتند.

یک هفته بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی و با افزایش فشار افکار عمومی، دونالد ترامپ به سرعت مایک پمپئو وزیر خارجه خود را راهی ریاض کرد.
 
فشار بر کاخ سفید باعث شد، تا دولت آمریکا به جای انتظار برای بازگشت «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در واشنگتن و دریافت اطلاعات از او، وزیر امور خارجه خود را راهی ریاض کند تا با همفکری و هماهنگی هم بتوانند ریاض را از باتلاق ایجاد شده رهایی بخشند.
 
شبکه «سی ان ان» طی یادداشتی افشاگرانه نوشت: مقام‌های عربستان در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ خاشقجی، آن را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند. به گزارش این شبکه، مقام‌های عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار «خودسر» بوده‌اند و بدون مجوز از بالا دست به این اقدام زده‌اند و توبیخ خواهند شد.
 
«ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از گفت‌وگویی تلفنی با پادشاه عربستان، گفته بود که ممکن است قاتلان خودسر مسئول مرگ خاشقجی باشند. اما دیری نپایید که فشار افکار عمومی جهان دولت ترامپ را مجبور به عقب نشینی کرد. رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در مصاحبه‌ای با مجله وال استریت ژورنال اعتراف کرد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همه کاره کشور است و اگر کسیاز ابعاد این حادثه باخبر باشد، آن محمد بن سلمان است.

همزمان با سفر پمپئو به عربستان برای مشاوره به مقامات ریاض جهت جمع شدن سریع حادثه و در اوج اخبار مربوط به پیگیری پرونده روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ۲۰ فرد و چهار بانک ایرانی را تحت تحریم قرار داد. نیویورک در یادداشتی با اشاره به این تحریم‌ها نوشت: در حالی که توجه همه جهان به مذاکرات پمپئو و مقامات سعودی است، دولت ترامپ بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را معرفی کرد. این بخشی از کمپین دولت برای یادآوری دائمی ایران و هشدار دادن به کمپانی‌های اروپایی برای برقراری رابطه مالی با این کشور در آستانه تحریم‌های ۴ نوامبر است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان