تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷

تقدیر از خوشنویسی که کل شاهنامه را کتابت کرد

آیین تجلیل از رسول مرادی، خوشنویس برجسته کشور به همت انجمن شاعران ایران با حضور هنرمندان و استادان عرصه‌های مختلف شعر، موسیقی، خوشنویسی و تئاتر برگزار شد.
تقدیر از خوشنویسی که کل شاهنامه را کتابت کرد

رویداد۲۴ به نقل از روابط عمومی انجمن شاعران ایران، در این مراسم که به پاس چهار دهه کتابت آثار بزرگان شعر فارسی برپا شد، از آخرین اثر استاد مرادی که کتابت دیوان حافظ است، رونمایی شد.

سهیل محمودی در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان، با اشاره به اینکه رسول مرادی بیش از ۴۰ سال لحظه به لحظه زیست خود را با نمادهای فرهنگی و ثروت ادبی ایران گره زده است، گفت: بعد از عمادالکتاب، غیر از رسول مرادی تقریبا خوشنویس طراز اولی که کل شاهنامه را کتابت کرده باشد، نداشته‌ایم.

محمودی همچنین اضافه کرد: رسول مرادی همواره در زمینه آموزش خوشنویسی هم فعالیت داشته و شاگردانی را پرورانده است.

در این برنامه که استادان برجسته خوشنویسی کشور حضور داشتند، هر کدام دقایقی درباره رسول مرادی و جایگاه هنری او صحبت کردند که در ادامه به بخش‌هایی از آنها اشاره می‌کنیم.

محمد سلحشور، خوشنویس پیشکسوت به عنوان اولین سخنران در این باره گفت: «بدون شک کسانی که به جایگاه و مرتبه‌ای والا در هنر می‌رسند، از پشتوانه محکمی به نام خانواده برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل باید از خانواده او نیز سپاسگزار باشیم.

می‌توانیم در وجود استاد مرادی شیوه انسانی را بیش از آنچه در آثارش هست، ببینیم و او غیر از اینکه خلق می‌کند، مَنِشی راهگشا دارد».

در ادامه داریوش مودبیان، پیشکسوت ادبیات نمایشی و استاد تئاتر در سخنان خود گفت: «صحبت کردن از کسی که فاضل و دانشمند است، دشوار است و همانطور که استاد سلحشور گفتند، باید از رسول مرادی انسانیت را بیاموزیم. به نظر من خوشنویسی یک فن است و هنگامی که توسط یک هنرمند صورت می‌گیرد، تبدیل به هنر می‌شود و این اتفاقی است که در کارهای استادمرادی افتاده است.
امیدواریم که سال‌های سال شاهد هنرمندی استاد مرادی باشیم.»

علی مرادخانی، رییس موزه موسیقی نیز با تاکید بر اینکه اینگونه مراسم، هنر و هنرمندان را بین مردم زنده نگه می‌دارند، بیان کرد: «شاعر، شعر می‌گوید و خوشنویس آن را کتابت می‌کند و همه اینها در کنار هم هویت فرهنگی یک جامعه را تشکیل می‌دهند. باید آنگونه که شایسته است از این هنرمندان تقدیر شود و به نظر می‌رسد این امکان و جایگاه نصیب هر کسی نمی‌شود و این هنرمندان از سوی خدا انتخاب شده هستند.»

سپس دکتر محمد حسین ساکت، وکیل و نویسنده ادامه داد: «خوشنویسان در طول تاریخ، رواج‌دهندگان و رسانه ادبیات بوده‌اند. در واقع شعر و نثر ادبی را کاتبانی حفظ و متنقل کرده‌اند که تا سحرگاهان به کتابت آثار نویسندگان و شاعران پرداخته‌اند. امروز، مرادی، تنها رسول خوشنویس معاصر ما هستند و همه ما همواره از او ادب و فروتنی و تواضع آموخته‌ایم.»

یدالله کابلی، خوشنویس پیشکسوت نیز با قرائت یک شعر و تقدیم آن به رسول مرادی گفت: «رسول مرادی، دل را به زلف شعر گره زده و همواره به عالم کتابت دل‌سپاری و دل‌مشغولی داشته است. یکی از رسالت‌های مهم خوشنویسی، نقش بسیار گسترده آن در ترویج شعر و ادب فارسی است.

ممکن است در یک ویترین تعداد زیادی دیوان حافظ ببینیم که همه محتوای یکسان دارند اما آنچه که این تعدد را ایجاد کرده، هنر خوشنویسان است.»

همچنین غلامحسین امیرخانی به دلیل اینکه نتوانسته بود در این مجلس حضور داشته باشد، پیام خود را توسط سبزه به سمع رسول مرادی و حاضران رساند.

در ادامه محمد حسین شاهوردی یکی از شاگردان رسول مرادی نیز در پیامی مکتوب، مراتب سپاس خود را نسبت به معلم و پیشکسوت خود، به جا آورد.

در پایان، رسول مرادی ضمن تجلیل از همه کسانی که در این راه معلم او بوده‌اند و تشکر از همسر و فرزندانش، به رسم یادبود به استادان حاضر، یک جلد از دیوان حافظ را به عنوان آخرین اثر خود تقدیم کرد.

قرائت شعر و اجرای موسیقی توسط نوازندگان از جمله مرتضی گودرزی و سمن صرامی از دیگر بخش‌های این برنامه بودند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هنر ، خوشنویسی ، مرادی
نظرات شما
پیشخوان