تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جمال خاشقجی قصد افشای اسناد استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را داشت/ بریتانیا از طرح ترور اطلاع داشت!

یکی از نزدیکان جمال خاشقجی گفته که او اسنادی را به دست آورده بود که ثابت می‌کرد عربستان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

جمال خاشقجی قصد افشای اسناد استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را داشت/ بریتانیا سه هفته قبل طرح ترور اطلاع داشت!

رویداد۲۴ سارا ریاضی: منابع نزدیک به جمال خاشقجی اعلام کرده‌اند که این روزنامه‌‎نگار قرار بود جزئیات استفاده عربستان از سلاح‌های شیمیایی در یمن را افشا کند و این افشاگری احتمالی، باعث قتل او از سوی مقام‌های سعودی شده است. روزنامه انگلیسی اکسپرس به نقل از یک منبع اگاه نزدیک به جمال خاشقجی نوشت: انگلیس سه هفته قبل از ورود جمال خاشقجی به داخل کنسولگری عربستان در استانبول از توطئه قتل وی به طور کامل اطلاع داشت.

یکی از سازمان‌های مخابراتی انگلیس موسوم به GCHQ با ردگیری مکالمات داخلی بخش مدیریت اطلاعات کل سعودی به این نتیجه رسیده که دستوراتی توسط یکی از اعضای حلقه سلطنتی برای ربودن این خبرنگار «دردسر ساز» و بازگرداندن وی به عربستان صادر شده است.

منابع اطلاعاتی انگلیس گفته‌‎اند که این دستورها به طور مستقیم از سوی ولیعهد محمد بن سلمان صادر نشده و هنوز معلوم نیست که او از این جریان اطلاع داشته یا نه.

به گفته منابع آگاه، اگرچه دستور ربودن جمال خاشقجی و بازگرداندن او به ریاض صادر شده بود، اما گزینه‌های دیگر برای اقدامات دیگر علیه این خبرنگار دردسر ساز نیز وجود داشت.

یک منبع اطلاعاتی انگلیس شب گذشته در گفت‌وگو با ساندی اکسپرس گفته است که ابتدا با خبر شدیم که قرار است در هفته اول سپتامبر اتفاقاتی رخ دهد؛ یعنی حدود سه هفته قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در دوم اکتبر. البته دسترسی به جزئیات دیگر کمی زمان برد.

او گفته: این جزئیات شامل دستور اولیه برای دستگیری جمال خاشقجی و بازگردان وی به عربستان برای بازجویی بود. اما به هر حال گزینه‌های دیگر برای اقدامات دیگر جهت ساکت کردن او نیز مطرح شده بود.

به گفته این مقام انگلیسی، بریتانیا از اینکه این دستورها از سوی یکی از اعضای حلقه سلطنتی صادر شده خبر داشت، اما اطلاعات مستقیمی که بتوانیم آن‌ها را به ولیعهد محمد بن سلمان ارتباط دهیم وجود ندارد. اینکه این بدان معنی است که او سرحلقه اصلی این اقدامات است یا خیر هنوز برای آن‌ها روشن نیست.

این منبع عالی‌رتبه گفته که «ام‌آی6» به مقام‌های اطلاعاتی سعودی برای لغو این ماموریت هشدار داد، اما این درخواست نادیده گرفته شد.

او گفت: در اول اکتبر ما از حرکت یک گروه شامل اعضای ریاست «استخبارات العامه» (اطلاعات کل عربستان) به استانبول با خبر شدیم و برای ما مشخص بود که هدف آن‌ها چیست. ما از برخی کانال‌ها به آن‌ها هشدار دادیم که این ایده خوبی نیست، اما اتفاقات بعدی نشان داد که هشدار ما نادیده گرفته شده است.

این منبع در پاسخ به این سؤال که چرا «ام‌آی6» به شرکای اطلاعاتی خود موسوم به «پنج چشم» (ائتلاف اطلاعاتی متشکل از استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا) در این باره اطلاعی نداده، گفته است که تصمیم بر این بود و ما هرکاری که می‌توانستیم کردیم!

رویداد۲۴ از سوی دیگر یکی از دوستان نزدیک جمال خاشقجی افشا کرد که او به اطلاعاتی دست یافته بود که می‌توانست ثابت کند عربستان در جنگ خود در یمن از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

این استاد دانشگاه در خاورمیانه که نخواسته نامش فاش شود، گفته که یک هفته قبل از قتل با جمال خاشقجی دیدار داشتم. او ناراحت و نگران بود. وقتی درباره نگرانی‌اش از او سؤال کردم با اکراه گفت: اسنادی به دست آورده که ثابت می‌کند عربستان از سلاح شیمیایی استفاده کرده و او امیدوار است بتواند مستندات دقیق‌تری به دست آورد.

ماه گذشته اعلام شد که عربستان از مهمات فسفر سفید علیه نیرو‌ها و حتی غیرنظامیان در یمن استفاده کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان