تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جزئیات بازداشت نماینده سازمان اطلاعاتی ایران به اتهام سوءقصد به رهبر الاحوازیه!

مقامات دانمارک از بازداشت یکی از اعضای یک نهاد اطلاعاتی ایران در دانمارک به جرم سوءقصد در خاک این کشور خبر دادند. سفیر ایران در کپنهاگ به همین منظور به وزارت خارجه دانمارک فراخوانده شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز بلافاصله به این ادعا پاسخ داد.
جزئیات بازداشت نماینده سازمان اطلاعاتی ایران به اتهام سوءقصد به رهبر الاحوازیه!
رویداد۲۴ ساعاتی پیش پایگاه خبری رسمی دولت دانمارک اعلام کرد اندرس ساموئلسون وزیر خارجه این کشور، مرتضی مرادیان سفیر ایران را فراخوانده است. دلیل این فراخوان، اطلاعاتی بود که درباره اقدامات غیرقانونی یکی از آژانس‌های اطلاعاتی ایران در خاک دانمارک دریافت شده بود.
 
به گفته رییس سرویس اطلاعات و امنیت دانمارک، ارزیابی‌ها نشان داده که یکی از آژانس‌های اطلاعاتی ایران قصد اجرای یک سوءقصد درخاک دانمارک را داشته است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران این موضوع را تکذیب کرده و آن را توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده  ایران برای در خطر انداختن روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا توصیف کرده است.
 
در بیانیه ساموئل اندرسون وزیر خارجه دانمارک گفته شده این برای دانمارک غیر قابل قبول است. در واقع عمق این مساله قابل توصیف نیست. برای سفیر ایران در کپنهاگ مساله به وضوح روشن شده است.
 
به گزارش رسانه دولت دانمارک، در دیداری که مرادیان سفیر ایران در کپنهاگ در وزارت خارجه دانمارک با رییس بخش سیاسی وزارت خارجه این کشور داشته، رفتار ایرانی‌ها به شدت محکوم شده است. در این دیدار گفته شده که دانمارک در نظر دارد تبعات بیشتری برای این حادثه اعمال کند.
 
ساموئل اندرسون در این دیدار گفته دانمارک علاوه بر نقطه نظراتی که دارد می‌خواهد این موضوع را در عرصه بین الملل علنی کند.
 
او گفته است: ما در ارتباط نزدیک با کشور‌های هم عقیده خود در زمینه اقدامات غیر قانونی یکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایران در اروپا هستیم.
 
فین بورک اندرسون رییس سازمان امنیت دانمارک در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: دانمارک عملیات یک مظنون ایرانی برای سوءقصد علیه یکی از شخصیت‌های اپوزیسیون عرب را خنثی کرده است. این ایرانی که دارای تابعیت نروژی نیز بوده بازداشت شده است.
 
او گفت: حمله‌ای علیه رهبر شعبه دانمارک یک جنبش عربی موسوم به جنبش آزادسازی اهواز «الاحوازیه» ترتیب داده شده بود.
 
این مقام دانمارکی مدعی شده ما معتقدیم نقشه این حمله توسط یکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایران در خاک دانمارک طرح ریزی شده و ما قطعا و یقینا چنین چیزی را قبول نخواهیم کرد.
 
رییس اطلاعات دانمارک مدعی شده پلیس این شهروند نروژی ایرانی را در تاریخ ۲۱ اکتبر بازداشت کرده است. او اقداماتش را در دادگاه اولیه کتمان کرده است.
 
سرویس امنیتی پلیس نروژ گفته با پلیس دانمارک در این پرونده همکاری خواهد کرد. آندرس ساموئل وزیر خارجه نروژ در توییتر خود نوشت: دانمارک به این اقدام پاسخ درخوری خواهد داد و اینکه دولت دانمارک با دولت‌های اروپایی درباره اقدامات بعدی مشورت خواهد کرد.
 
به گزارش روزنامه اکسپرس انگلیس، هویت مظنون تا هشتم نوامبر و برگزاری دادگاه رسمی اعلام نخواهد شد. سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی نروژ و سوئد با هم در این پرونده همکاری می‌کنند.
 
این روزنامه مدعی شده مظنون در حالی بازداشت شده که از محل اقامت اعضای جنبش موسوم به آزادسازی اهواز عکسبرداری می‌کرده است.
 
این رسانه جنبش مذکور را با جنبش الاحوازیه که در جریان حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی در اهواز، مسئولیت کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان را بر عهده گرفته بود یکسان خوانده و گفته است: تهران مدعی است که این گروه مسئول حمله ۲۲ سپتامبر به رژه نیرو‌های نظامی و کشته شدن ۲۵ تن از مردم ایران است. این در حالی است که جنبش الاحوازیه حمله را محکوم کرده و اعلام کردند که دخالتی نداشتند.
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه دانمارک ضمن مغرضانه خواندن اخبار منتشر شده در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک گفت: ادعای انتساب چنین اقدامی به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنم و آنرا در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می‌دانم.
 
وزیر خارجه دانمارک در آخرین اظهارات خود درباره بازداشت نماینده یکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایران در خاک این کشور به اتهام سوقصد علیه رهبر گروه الاحوازیه، روز گذشته مدعی شد از نظر او دولت ایران پشت پرده این سو قصد بوده است. او خواستار اعمال تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران شد.

«لارس لوک راسموسن» نخست وزیر دانمارک حمله از پیش طراحی شده را کاملا غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: ترزا می‌نخست وزیر انگلیس حمایت خود را از دانمارک در جریان نشست اسلو اعلام کرده است.

«ساموئل اندرسون» وزیر خارجه دانمارک نیز در اظهارات دیگری اعلام کرد: به همین واسطه دانمارک اصرار دارد اتحادیه اروپا تحریم‌های لازم را علیه ایران اعمال کند.

او گفت: دانمارک سفیر خود را در تهران برای مشورت‌های بیشتر فراخواند.

مایک پومپئو در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت: به دولت دانمارک بابت دستگیری یک ایرانی قاتل تبریک میگوییم. ما از شرکا و متحدانمان میخواهیم که با تهدید‌های مختلف ایران علیه صلح و امنیت مقابله کنند. نزدیک چهل سال است که اروپا هدف اقدامات تروریستی ایران است.
 
جزئیات بازداشت نماینده سازمان اطلاعاتی ایران به اتهام سوءقصد به رهبر الاحوازیه!
رویترز در گزارشی در این باره نوشت: در نوامبر ۲۰۱۷ احمد ملا نیسی، تبعه ایران و موسس گروه آزادسازی احواز در هلند به ضرب گلوله کشته شد. مقامات امنیتی دانمارک از این زمان به بعد حفاظت‌های پلیسی را از رهبر این گروه در دانمارک تقویت کردند. ماه گذشته ایران نمایندگان هلند، دانمارک و بریتانیا را بعد از حادثه تروریستی علیه رژه نیرو‌های نظامی در خوزستان که به کشته شدن ۲۵ نفر منجر شد احضار کرد. ایران این سه کشور را به حمایت از گروه‌های اوپوزیسیون در ایران متهم کرد.

هفته گذشته منابع امنیتی و دیپلماتیک اعلام کردند که فرانسه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را به جرم دست داشتن در بمب گذاری در نشست گروه مجاهدین در پاریس اخراج کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
abbas amidi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
1
مایک پمپئو چرا ب تلاشها وجدیت ٱقای اردوغان وپلیس ترکیه در رو کردن جنایت تروریستی ٱل سعود علیه خبرنگار وشهروند ٱمریکایی عربستانی(ٱقای خاشقچی) تبریک نگفت
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
وطن فروش های مزدور براتون باید خون گریست که افتخارتون نوکر صفتی هست و حمایت از جنایتکارها روی همه نانجیب های تاریخ رو سفید کردید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان