تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی:

۸۰ درصد تماس گیرندگان با «خط ملّی اعتیاد» زنان‌اند/ بیشترین تماس‌ها دربار شیشه، تریاک و گل هستند

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد تماس گیرندگان با «خط ملّی اعتیاد»، زنان هستند، گفت: بیشترین تماس‌ها به ترتیب مرتبط با شیشه، تریاک، گل و هروئین بوده است.
۸۰ درصد تماس گیرندگان با «خط ملّی اعتیاد» زنان‌اند/ بیشترین تماس‌ها دربار شیشه، تریاک و گل هستند
رویداد۲۴ ماریت قازاریان با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۰۲ هزار نفر با «خط ملّی اعتیاد» تماس گرفته‌اند، گفت: تعداد تماس‌ها نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته و حدود ۳ هزار تماس بر این تعداد افزوده شده است.

وی ضمن تشریح نسبت زنان و مردان تماس گیرنده نیز اظهار کرد: زنان حدود ۸۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملّی اعتیاد هستند، اما این به آن معنی نیست که زنان بیشتر از مردان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند، بلکه ممکن است به دلیل نگرانی یا کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مرتبط با مواد مخدر تماس بگیرند و سوالاتشان را مطرح کنند. این زنان عمدتا مادران و همسران مصرف‌کنندگان هستند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، درباره نوع موادی که درباره آن‌ها با خط ملّی اعتیاد تماس گرفته شده است، نیز تصریح کرد: بیشترین تماس‌ها به ترتیب مرتبط با شیشه، تریاک، گل و هروئین بوده است. البته لازم به ذکر است که با توجه به راه اندازی کارزار رسانه‌ای مبارزه با مصرف گل در یک بازه زمانی، تماس‌های مرتبط با گل افزایش یافت که این اتفاق به دلیل حساس سازی مردم بود و به این ترتیب افراد بیشتری درباره «گل» با خط ملّی اعتیاد تماس گرفتند.

قازاریان در ادامه افزود: البته این مساله هم به این معنی نیست که همه تماس‌گیرندگان مصرف کننده ماده مربوطه هستند، بلکه ممکن است فردی تماس بگیرد و بخواهد درباره عوارض یک ماده مخدر سوالی بپرسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی تماس گیرندگان حدود ۲۸ تا ۳۰ سال است، نیز تصریح کرد: بیشترین سوالات مطرح شده در ماه‌های مختلف ممکن است با تفاوت‌هایی همراه باشد، اما عمدتا شامل «کسب اطلاع درباره نوع مواد و عوارض آن‌ها» بوده است. همانطور که گفته شد در ۶ ماه اخیر درباره «گل» به دلیل کمپین رسانه‌ای مبارزه با این ماده مخدر و حساس‌سازی مردم، پرسش‌ها و تماس‌ها نیز افزایش یافت. همچنین پرسش درباره «چگونگی دستگیری فرد معتاد» نیز از بیشترین پرسش‌های مطرح شده است که البته این خط تماس نمی‌تواند اطلاعات خاصی در این مورد در اختیار تماس گیرندگان قرار دهد و از حوزه اختیار آن خارج است.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی پرسش درباره «نحوه ارجاع به مراکز درمان اعتیاد» را از دیگر پرسش‌های مطرح شده عنوان کرد و گفت: معمولا درباره شماره تماس و آدرس این مراکز سوالاتی پرسیده می‌شود. خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و... مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.

قازاریان در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸، از تمام نقاط کشور بدون کد هر روز (حتی روز‌های تعطیل) از ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند، اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود.

وی درباره نحوه ارجاع خط ملی اعتیاد هم گفت: این ارجاع تنها شامل کلینیک‌های سرپایی نیست بلکه تمام خدمات سازمان بهزیستی مانند مراکز اقامتی میان‌مدت، بلندمدت، بستری و کلینیک‌های سرپایی را نیز پوشش می‌دهد.

به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی از بین تمام تماس‌های برقرار شده به ۹۹ درصد موارد پاسخ داده شده است و پاسخ داده شده و زمان انتظار به کمتر از یک دقیقه رسیده است.

خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از تمامی نقاط کشور بدون پیش شماره و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان