تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷
دیپلمات اروپایی از قول مقام‌های دولت ترامپ:

ایرانی‌ها باید سوزش تحریم‌ها را حس کنند و فعلا زجر بکشند!

به گفته دیپلمات های اروپایی، اروپا هنوز موفق نشده که دولت ترامپ را به ارائه تضمین برای حفظ صادرات نیازهای غذایی و دارویی ایران پس از آغاز دور جدید تحریم ها راضی کند. تحریم های بانکی و نفتی پس از پذیرش محدودیت های شدید توافق هسته ای از سوی ایران لغو شده بودند اما متعاقب خروج ترامپ از برجام همه آن تحریم ها با افزوده شدن بیش از ۷۰۰ بانک و اشخاص جدید دوباره اجرایی می شوند.
ایرانی ها باید سوزش تحریم ها را حس کنند و فعلا زجر بکشند / گزارش «گاردین» از رایزنی اروپایی ها با آمریکا برای جلوگیری از تحریم دارو و مواد غدایی
رویداد۲۴ جولیان بورگر در گاردین نوشت: به گفته دیپلمات‌های اروپایی، اروپا هنوز موفق نشده که دولت ترامپ را به ارائه تضمین برای حفظ صادرات نیاز‌های غذایی و دارویی ایران پس از آغاز دور جدید تحریم‌ها راضی کند. تحریم‌های بانکی و نفتی پس از پذیرش محدودیت‌های شدید توافق هسته‌ای از سوی ایران لغو شده بودند، اما متعاقب خروج ترامپ از برجام همه آن تحریم‌ها با افزوده شدن بیش از ۷۰۰ بانک و اشخاص جدید دوباره اجرایی می‌شوند.

 این روزنامه چاپ انگلیس در ادامه آورده است: تدارکات انسانی به طور رسمی از تحریم‌ها معاف هستند، اما پیش از سال ۲۰۱۵ نیز بسیاری از شرکت‌های اروپایی به علت وحشت از عواقب تحریم‌ها از تجارت با ایران خودداری می‌کردند که موجب کمبود شدید و خطرناک مواد اولیه دارویی در ایران شده بود. احمد قویدل عضو انجمن بیماران هموفیلی ایران به ما گفت که "مطمئنا جان هزاران بیمار به خطر خواهد افتاد". مدیر این سازمان مردم نهاد در ادامه گفت:"هرگونه تاخیر در مواد دارویی بخصوص در بخشی که من در آن کار می‌کنم، پیامد‌های فاجعه باری به دنبال خواهد آورد. نگرانی من برای امروز نیست. امریکایی‌ها مدعی اند که دارو از تحریم معاف است، اما در عمل به علت تحریم بانکی، ما از واردات دارو یا مواد اولیه ساخت آن‌ها محرومیم".

سفیران فرانسه، آلمان و انگلستان در آمریکا ماه سپتامبر مشترکا به دیدار مقامات خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا رفتند تا دولت ترامپ را راضی به تهیه یک لیست سفید کنند. این عمل موجب می‌شود کاملا آشکار شود که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی با تعقیب چه اقدامات احتیاطی و از طریق چه کانالی می‌توانند بدون نگرانی از مجازات احتمالی به معاملات مشروع با ایران بپردازند.

جرارد آرائود سفیر فرانسه در واشنگتن گفته بود "ما انتظار داریم دوستان آمریکایی مساله کالا‌های بشردرستانه را مدنظر قرار دهند. البته مواد غذایی و دارویی تحریم نیستند، اما بانک‌ها چنان دچار وحشت شده اند که از هر گونه تجارت با ایران در هراسند. این نگرانی وجود دارد که در چند ماه آینده اگر اقدام سازنده‌ای انجام ندهیم با کمبود مواد دارویی در ایران مواجه شویم". وی ادامه داد که تنها معاف کردن کالا‌های بشردوستانه از تحریم کافی نیست. او در نشستی در اندیشکده هادسون گفت: "واقعا لازم است این امر با جزییات آن مشخص شود. اگر در مورد نحوه آن توضیح داده نشود، بانک‌ها از عمل به آن سر باز خواهند زد؛ بنابراین ما منتظر یک پاسخ فنی هستیم". وقتی از او در خصوص پاسخ دولت ترامپ پرسیدند گفت: "در مورد امور بشردوستانه هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم". یک دیپلمات دیگر اروپایی افزود "دولت ترامپ نظر مثبتی به ایده کلی انتشار فهرست سفید ندارد".

روز جمعه مامور ویژه مساله ایران برایان هوک که در ماه سپتامبر با سفیران اروپایی دیدار کرده بود از اعلام جزییات خاص درباره کالا‌های بشردوستانه فراتر از اعلام کلی معافیت خودداری کرد. او به خبرنگاران گفت: "وظیفه شناسایی کانال‌های مالی مشروع بر عهده واشنگتن نیست. ما وظیفه خود برای معافیت کالا‌های بشردوستانه را اعلام کرده ایم. ما نقش خود را ایفا کردیم و ایران باید این معاملات را ممکن بسازد. بانک‌ها به نظام مالی ایران اعتماد ندارند. این مشکل ما نیست. مشکل ایران است".

سه کشور اروپایی شریک در توافق برجام تلاش دارند با تاسیس یک سازوکار مالی مستقل، شرکت‌های اروپایی طرف معامله با ایران را از تحریم آمریکا در امان نگه دارند. رییس روابط خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی با انتشار بیانیه مشترکی به همراه وزرای امور خارجه آلمان، انگلستان و فرانسه از اعمال مجدد تحریم‌ها تاسف عمیق خود را اعلام کرد و گفت: به دنبال راهکار‌های ادامه تجارت مشروع با ایران است. در این بیانیه آمده "تلاش جمعی ما به منظور تحقق این امر جدی است". وزیر خزانه داری آمریکا استیون منوچین در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌ها گفت: بعید می‌داند راهکار اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کارایی داشته باشد. او گفت: "بعید می‌دانم معاملات حائز اهمیتی از طریق سازوکار ویژه اروپا انجام بگیرد. اما اگر معاملاتی انجام شوند که مغایر با تحریم‌ها باشند، ما به شدت راهکار تلافی جویانه را در پی می‌گیریم".

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند درون دولت ترامپ اختلاف نظر‌هایی درباره کالا‌های بشردوستانه وجود دارد و برخی در وزارت خارجه معتقدند در صورت عدم تضمین ارسال کالا‌های دارویی و غذایی به ایران، دولت آمریکا مسئول خسارات جانی در ایران شناخته خواهد شد. بیشترین مقاومت در برابر این خواسته از طرف کاخ سفید بوده است و آن‌ها حتی پوستری با شعار "تحریم‌ها در راهند" منتشر کردند.

با وجود آنکه دولت ترامپ به صورت رسمی به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست، اما یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که هدف نهایی جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ همین است.

این دیپلمات با اشاره به سیاست دولت ترامپ گفت: مقامات امریکا می‌گویند ایرانی باید زجر بکشند. آن‌ها باید سوزش تحریم‌ها را حس کنند. "
 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان