تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
وزیر امور خارجه ایران تشریح کرد؛

شرایط ایران برای مذاکره مستقیم با دونالد ترامپ

محمد جواد ظریف در حاشیه نشست اقتصادی آنتالیا با یک رسانه آمریکایی مصاحبه کرده و در جریان این گفت‌وگو احتمال مذاکره با دولت کنونی آمریکا را رد نکرده است.
شرایط ایران برای مذاکره مستقیم با دونالد ترامپ
رویداد۲۴ محمد جواد ظریف با پایگاه خبری یو اس‌ای تودی مصاحبه کرده و گفته دولت ایران در صورتی که زمینه برای دیالوگ مثمر ثمر در زمینه توافق هسته‌ای فراهم بود، دیپلماسی جدیدی را در نظر داشت.

اظهارات ظریف نشان دهنده احتمال در نظر داشتن مذاکرات جدید با واشنگتن در صورت فراهم بودن شرایط دیپلماتیک است.

ظریف در یک مصاحبه ۴۵ دقیقه‌ای با این رسانه آمریکایی گفته: اعتماد متقابل پیش شرط شروع یک مذاکرات نیست. احترام متقابل باید بین طرفین وجود داشته باشد.

وزیر خارجه ایران همچنین در این گفت: وگو تاکید کرد: دولت ترامپ به دیپلماسی اعتقادی ندارد. آن‌ها به تحمیل باور دارند.
ظریف به خروج آمریکا از همه توافق‌های بین المللی اشاره کرد و در توضیح افزود: احترام متقابل با احترام به خود شروع میشود. با احترام به امضای خود و احترام به وعده‌های داده شده.

این مصاحبه در جریان سفر ظریف به ترکیه برای حضور در یک کنفرانس اقتصادی انجام شده است. ظریف در این گفت وگو تاکید کرده که اقتصاد ایران با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد.

او همچنین افزود: دولت کنونی آمریکا از همه اعضای جامعه بین المللی میخواهد که قوانین بین المللی را نقض کنند. او از آن‌ها میخواهد که توافقشان را زیر پا بگذارند. ایران به تحریم‌های آمریکا عادت دارد. ما نزدیک به ۳۹ سال است که تحت تحریم‌های آمریکا هستیم.

او همچنین درباره قتل خاشقچی گفت: متاسفانه یک نفر به وحشیانه‌ترین شکا ممکن به قتل رسیده است. چه کسی طالبان را درست کرد؟ شهروندان کجا در حمله ۱۱ سپتامبر دخالت داشتند؟ چه کسی از داعش در سوریه حمایت میکند؟ چه کسی مردم یمن را بمباران میکند؟ چه کسی نخست وزیر لبنان را اسیر کرد و او را برای سه هفته در حصر نگه داشته بود؟ به همه اینواقعیت‌ها نگاه کنید.

او افزود: عربستان در همه این موارد دخالت داشته. آمریکا نه تنها با انتخاب عربستان گزینه غلط را انتخاب کرده بلکه غرب هم سیگنال غلطی مخابره کرده است. آن‌ها به آل سعود گفته اند که میتوانید از قتل هم جان سالم بدر ببرید.

او گفت: تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با مخالفت متحدان خود آمریکا همراه بود. علی رغم تایید دائمی آژانس بین المللی انرژی، و ناظران سازمان ملل درباره اجرای تعهدات برجامی توسط ایران آمریکا از این توافق خارج شد.

ظریف خاطر نشان کرد: برای برخی بسیار ساده است که بگویند من از این چیز خوشم نمی‌آید. من میخواهم از این خارج شوم، چون معتقدم به اندازه کافی قدرتمند هستم. چه تضمینی وجود دارد که او دوباره از توافق بعدی خارج نشود؟

وزیر خارجه ایران درباره احتمال مذاکرات مجدد ایران و آمریکا گفت: این کار به تغییر دولت نیازی ندارد بلکه به تغییر رویکرد یک دولت نیاز دارد.

ظریف با اشاره به توافق ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفت: ما به یک توافقی با آمریکا رسیدیم که یک توافق دو صفحه نبود بلکه ۱۵۰ صفحه بود. ولی آمریکا تصمیم گرفت از آن خارج شود.

او گفت: اینکه آمریکا یک شریک مذاکره قابل اعتماد نیست مشکل ما نیست. این مشکل جامعه بین المللی است.

او در توضیح تغییر رویکرد دولت آمریکا گفت: من معتقدم انسان‌ها میتوانند تغییر کنند. این دولت میتواند رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند. ما امیدواریم که و میخواهیم که این تغییر رویکرد صورت بگیرد.

ظریف درباره تاثیر تحریم‌ها گفت: ایران برای مردم سوبسید‌هایی را در نظر گرفته و اقلام مورد نیاز را با قیمت‌های سابق در نظر میگیرد. اما هیچ کس مدعی نیست که تحریم‌ها ضرری نداشته. تحریم‌های اقتصادی همیشه آسیب زده است، اما تحریم کنندگان به اهدافشان نمیرسند.

او در مورد اقدامات اروپا برای نجات برجام نیز گفت: سازوکار ویژه مالی یکی از اقداماتی است که به عنوان قدم اول برای وضعیت ایران در نظر گرفته شده است، اما هدف نهایی این ساز و کار تنها رابطه تجاری بین ایران و اروپا نیست بلکه بین ایارن و هر شریک ثالثی است. در واقع اروپا خودش را درباربر فشار‌هایی که آمریکا وارد کرده عایق بندی کرده است.

وزیر خارجه ایران درباره اینکه آیا اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌ها فلج خواهد شد یا خیر گفت: ترامپ و دولتش گفته اند که صادرات ایران را به صفر خواهند رساند. ما گفته ایم که این رویاست و هرگز محقق نخواهد شد. همین الان میبینید که ما درست میگفتیم. (او به معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی اشاره داشت.)

ظریف همچنین درباره انتخابات میاندوره‌ای آمریکا و نظر ایران در این باره گفت: ما هیچ امیدی به انتخابات‌های آمریکا یا انتخابات ۲۰۲۰ نبسته ایم. آنچه ایران را از کشور‌هایی نظیر مشتریان منطقه‌ای آمریکا مجزا میکند این است که ما نه به خاطر آمریکا بلکه به خاطر علیه آمریکا بودن بقا پیدا کرده ایم. ایران در طول دولت‌های دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا بوده و این درحالی است که همه ان‌ها با ما دشمن بودند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
کدخدا پرستها و غرب زده های مزدور داخلی از ابتدا که امور کشور رو با دروغگویی و هوچیگری دست گرفتند هدفشون مذاکره با اربابانشون در غرب و خیانت به ملت و کشور بوده،برجام هم نمونه ای از خیانت،حماقت کدخدا پرستهای مفت خور ،بزدل بوده که تحمیل کشور کردند،،غرب زده ها و کدخدا پرستها غلط میکنند که بخوان با اربابان آمریکایشون مذاکره کنند،،تمام مشکلات ملت و کشور زیر سر همین کدخدا پرستهای مزدور داخلی هست،مرگ بر آمریکا و کدخدا پرستهای مزدور،مفت خور،دروغگو،شارلاتان،شیاد،منافق،جاسوس داخلی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان