تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷
با همراهی ارکستر ملی برگزار شد؛

طنین «وداع» در تالار وحدت

اثر عاشورایی «وداع» با صدای حسام‌الدین سراج و همراهی نوای ساز‌های ارکستر ملی در تالار وحدت طنین‌انداز شد.
طنین «وداع» در تالار وحدت
رویداد۲۴ پیش از آغاز کنسرت «وداع» حسام‌الدین سراج - خواننده - درباره وجه تسمیه این اثر بیان کرد: نام «وداع» بر اساس وداع حضرت اباعبدالله با همسر، خواهر، دنیا و آنچه برای انسان تعلق ایجاد می‌کند است.

او درباره شاعر این اثر نیز بیان کرد: درباره عمان سامانی نیز باید بگویم او یکی از قوی‌ترین مرثیه‌ثرا‌های جهان است. در زمینه صنعت شعری و ادبی در نوع خودش بی‌نظیر است و حماسه را در عین عرفان و عشق را در عین حکمت بهم آمیخته و با صنعت شعری قدیم اشعاری را خلق کرده که ما امروز واقعا از خواندن این شعر‌ها لذت می‌بریم.

نادر مرتضی‌پور که چندی پیش به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران را هدایت کرده بود در این اجرا مهمان ارکستر ملی ایران بود و آن را رهبری کرد. آلبوم «وداع» که در این کنسرت قطعات آن اجرا شد، توسط سید محمد میرزمانی آهنگسازی و سال‌ها پیش منتشر شده است. فریدون شهبازیان - رهبر و مدیر هنری ارکستر ملی ایران - نیز به عنوان مدیر هنری ارکستر در این اجرا حضور داشت و سید جواد یحیوی راوی آن بود. رازمیک اوحانیان نیز گروه کر این اجرا را هدایت می‌کرد.

«راز»، «سرخیل مستان»، «منظور ساقی»، «غریب آشنا»، «یک دل و یک یار»، «سرّ حق»، «شوخ شیرین»، «راه عشق»، «همسفر»، «وداع» و «گریه خون» قطعاتی بود که شامگاه ۱۴ آبان در این کنسرت نواخته و خوانده شد. همه اشعار این قطعات از «گنجینه اسرار» عمان سامانی است، اما شاعر «غریب آشنا» غلامرضا کافی و «گریه خون» علیرضا قزوه است.

این کنسرت با رویکرد مذهبی و آیینی دومین اجرای ارکستر ملی ایران در ایام محرم و صفر به شمار می‌آید، پیش‌تر این ارکستر «حدیث سرافرازی» را با صدای محمد اصفهانی روی صحنه برده بود.

نادر مرتضی‌پور در این زمینه معتقد است: خوشبختانه مردم از کنسرت‌های مذهبی حمایت می‌کنند در نتیجه می‌توانیم کاری کنیم تا از موسیقی‌های مناسب در این ایام استفاده شود. ما معتقد هستیم باید بهترین موسیقی‌های مذهبی اجرا شود. به نظرم برگزاری کنسرت‌های مذهبی باید به شکل مداوم برگزار شود تا جوانان هم با موسیقی‌های مذهبی فاخر بیشتر ارتباط برقرار کنند.

محمد میرزمانی نیز اعتقاد دارد: برگزاری این کنسرت‌های مذهبی حرکت خوبی است و باید ادامه‌دار باشد تا به نتیجه دلخواه برسیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان