تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

آینده ایران پس از تحریم‌ها

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی*

جنگ همواره پدیده نامطلوب و ناخوشایندی بوده است اما زمانی که جنگ به ما تحمیل شد، تلاش کردیم تا حداکثر استفاده را از آن ببریم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

پس از جنگ تحمیلی، دولت آمریکا با ما وارد جنگ اقتصادی شد و به سمت تحریم اقتصادی حرکت کرد. این تحریم‌ها در ابتدا به شکل پشت پرده و بعد با بهانه‌گیری‌های دولت آمریکا به صورت تحریم اقتصادی درآمد. تحریم‌ها به ما تحمیل شد بنابراین باید تلاش کنیم تا آن را به فرصت تبدیل کنیم. اکنون بهترین فرصت برای دور کردن تنبلی و ترس از خودمان است.

اگرچه ملت ایران هرگز تنبل و ترسو نبوده اما اکنون جدیت بیشتری لازم است تا ما به سمت خودکفایی پیش برویم و هر آنچه امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد را تولید کنیم. بدون شک اقتصاد نفتی، ما را تنبل کرده است.

در حال حاضر با کاهش فروش نفت بهترین فرصت است تا بیشتر به سمت تولید، صنعت و گردشگری حرکت کنیم. با این که ما تمایل نداشتیم تا بر مردم ما فشار وارد شود، دشمن نقطه ثقل فشار را بر روی مردم قرار داد تا آستانه تحمل مردم را محک بزند. این مقاومت قابل تقدیرمردم، بهترین فرصت برای سازندگی کشور، رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد بدون نفت و مهمتر از همه اقتصاد مقاومتی است.

رویکرد دشمن در آینده تغییر نخواهد کرد چون ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران شامل شرایطی است که ما هرگز نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

به عنوان مثال حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابل قبول نیست. شما نمی‌توانید در برابر دشمن، سلاح را به زمین بگذارید. اگر ما سپاه را تعطیل کنیم باید فاتحه نظام جمهوری اسلامی را بخوانیم. آن‌ها هرگز دست از دشمنی و توطئه برنخواهد داشت. آن‌ها جمهوری اسلامی ایران را برنمی‌تابند. ما باید تمهیدی اتخاذ کنیم تا برغم توطئه‌های دشمن، نظام استمرار یابد.

مقاومت ما، تحریم دشمن را مشمول مرور زمان خواهد کرد و ترامپ خسته می‌شود چون گران شدن نفت و بنزین مخاطراتی برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده و از طرفی فشارهای داخلی وارد بر ترامپ، انتخابات آمریکا را برای او به یک چالش تبدیل کرد. آمریکایی‌ها مجبور به عدول خواهند بود چنانکه هشت کشور را برای خرید نفت از ایران معاف کردند.

*نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان