تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

ظریف و حسادت سیاسی توبه فرمایان

سخنان ظریف وزیر خارجه، تازه‌ترین بهانه برای انتقاداتی است که این روز‌ها به مرز توهین و تهدید هم رسیده است.
 رویداد۲۴محمدجواد ظریف بی آنکه مرزی ازعزت، حکمت و مصلحت را رد کند برجام را به فرجام رساند. وزیرِدیپلمات ایران گرهی را گشود که منتقدان امروزش سال‌ها نه با دست و نه حتی با دندان که با بیانیه درصدد گشودنش بودند. این برای بحران زیستان گناهی نابخشودنی است. از این رو ظریف مدام به توبه فرمایش می‌شود و مورد حسادت سیاسی قرار می‌گیرد.

موضوع پیوستن ایران به سازمان جهانی گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF ماه هاست که با سناریو‌های به روز شده دست افزار هجمه‌های بسیار علیه دولت تدبیر و امید بوده است. گاهی به قرارداد ترکمانچای تشبیه شده و گاهی بهانه طومار‌های بلند و کوتاه در مناطق مختلف از صحن علنی مجلس تا نماز‌های جمعه و جماعت بوده است.

سخنان محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه، تازه‌ترین بهانه برای انتقاداتی است که این روز‌ها به مرز توهین و تهدید هم رسیده است. ظریف روز دوشنبه ۲۱ آبان در گفتگویی تصویری درباره ضرورت‌های پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا CFT و مبارزه با پولشویی سخن گفت و در بخشی از این سخنان اشاره‌های محدودی هم به میزان شیوع این پدیده در ایران کرد.

ظریف در این گفتگو اعلام کرد: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جا‌هایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صد‌ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

همین اشارات کوتاه کافی بود تا موج تخریبی از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌ها علیه ظریف آغاز شود و کار تا استعفا و تهدید وزیر خارجه هم پیش رود. موضع‌گیری مغرضانه، اظهارتاسف و غیرمستدل، خلاصه توصیفات این رسانه‌ها و چهره‌ها از سخنان ظریف است و با این توصیفات در تدارک احضار مجدد او به مجلس هستند.

**نشانه‌های راستی سخنان ظریف
با فرونشست غوغا و هجمه علیه وزیر امور خارجه شاید این پرسش منطقی را بتوان از غوغاسالاران این روز‌ها پرسید که کدام بخش از سخنان ظریف غیرمستدل است؟ آمار منتشر شده در رسانه‌های منتقد دولت از قاچاق کالا در اشکال و حجم‌های بسیار وسیع بهترین نشانه درست بودن سخنان وزیر امور خارجه است. بر اساس آمار منتشر شده؛ میزان قاچاق کالا در کشور و در سال جاری رقمی معادل ۶ میلیارد دلار بوده که به طور قطع بسیار کمتر از حجم واقعی قاچاق در کشور است.

در بستر این حجم گسترده از قاچاق، متخصصان اقتصادی شیوع پولشویی حاصل از درآمد‌های این فرایند را یکی از نتایج تلخ پدیده قاچاق ارزیابی می‌کنند.

میزان پولشویی در جهان بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نزدیک به دو تریلیون دلار بوده است و پولشویی ویروسی است که حتی در مجهزترین و ایمن‌ترین اقتصاد‌های دنیا نفوذ کرده و آن‌ها را نیز آلوده می‌کند؛ اقتصاد همیشه بیمار ایران هم همیشه در حال جنگی نابرابر با این ویروس بوده است. نابرابر از این منظر که پولشویان اقتصادی، همانگونه که ظریف اشاره می‌کند به قدری قدرت مالی یافته اند که برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی خود، تبلیغات و فضاسازی‌های متعدد و متنوع را در دستور کار خود قرار دهند.

تبلیغاتی که به مدد شبکه‌های مجازی و دهکده‌ای این روز‌ها می‌تواند افکار عمومی را از موضوع پولشویی منحرف کرده و زمینه را برای ادامه فعالیت این ویروس آماده نگه دارند. این میان باید گفت: انکار حقیقت هرچند تلخ و سیاه نمی‌تواند سپیدی را به آن برگرداند و شواهد نشان می‌دهد در اقتصاد ایران هم مانند بسیاری از اقتصاد‌های جهان پول حاصل از قاچاق‌های میلیاردی به شکلی ظاهرا قانونی و یا حتی شرعی مصرف می‌شود.

**دلایل هجمه به ظریف
دولت و وزیرامورخارجه به واسطه دسترسی اطلاعاتی گسترده؛ بهترین منبع اعلام میزان و گستردگی حجم قاچاق در کشور هستند و این پدیده‌ها در تمام اقتصاد‌های جهان هماگونه که اشاره شد وجود و حضور دارند. این میان سوال این است که اعلام این امور بدیهی آن هم از سوی وزیر امورخارجه کشور چرا باید با این حجم بزرگ انتقاد و توهین وتهدید روبرو شود؟

نگاهی به جریان سیاسی که علیه ظریف مصاحبه می‌کنند و گزارش می‌نویسند نشان می‌دهد که این گروه از منتقدان جدی دولت و به ویژه شخص ظریف هستند. منتقدانی که بار‌ها ادعاهایشان از سوی مراجع ذیصلاح رد شده و تداوم تکرار آن علیه ظریف دیگر مرز‌های امر سیاسی را رد کرده و شکل روانی یافته است. واکاوی و چینش پازل سخنان و رفتار‌های برخی از مخالفان ظریف، نوعی حسادت سیاسی را نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته و به بهانه‌های مختلف خود را نشان داده، گاه قدم زدن در خیابان‌های وین بوده است و گاهی لبخند و حتی ریش او!

ظریف دیپلماتی کارکشته‌ای است که تحصیلات عالیه خود را در حوزه کاری خود به پایان رسانده است و به گواه دوست و دشمن در زمره نخبگان و چهره‌های محبوب مردم قرار می‌گیرد. طی پنج سال گذشته عصای دست کشور و دولت بوده و این‌ها همان ویژگی‌های شخصیتی اوست که ظریف را به مظان حسادت رقبای سیاسی برده است.

دستاورد دولت‌های اول و دوم تدبیر و امید برهم ریختن خواب ایران هراسی آمریکا و متحدان عبری و عربی اش در منطقه بود و این مهم به دست تیم دیپلماسی ظریف انجام گرفت که نتایج این برهم ریختن را می‌توان این روز‌ها در تکاپوی اروپا و غرب و شرق برای حفظ برجام دید. هجمه به این دستاور سناریو مخالفان دولت و ظریف است که برای آن حتی بدیهات دیپلماسی و اقتصاد و سیاست را هم نادیده می‌گیرند.

**محاکمه کنندگان قانون گریزظریف
نام‌هایی که این روز‌ها در صف منتقدان ظریف قرار دارند گرچه اسامی تازه‌ای نیستند، اما برخی از آن‌ها در حالی ظریف را به سخنان فاقد سند و غیرمستدل متهم می‌کنند که خود از طلایه داران سخنان کذب در ساحت سیاست ایران هستند. جواد کریمی قدوسی یکی از این نام هاست که بازه زمانی اظهارات خلاف و کذب او علیه دولت و ظریف به هفته رسیده است و او هر هفته با طرح یک ادعای کذب، تکذیبیه آن را دریافت می‌کند.

نکته جالب دیگر در صف منتقدان ظریف بی قانونی‌های متعدد آن هاست. به طور مثال کریمی قدوسی از معدود نمایندگان مجلس است که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پرونده‌های مفتوح و بسته دارد، از تهمت کذب به دیگر نمایندگان و انتقاد از کمیسیون‌های مجلس تا پخش ویدیو‌های خاص در صحن مجلس. این نشان می‌دهد کسانی که ظریف را دعوت به توبه از منطق و حمایت از منافع ملی و بازگشت به قانون می‌کنند، خود بار‌ها توبه شکسته اند.

تعجب، تاسف، تذکر، توهین و حتی تهدید وزیرامورخارجه به دلیل بیان برخی واقعیات اقتصادی و سیاسی کشور آن هم در راستای اصلاح امور از دشواری راه دولت در مسیر شفاف سازی حکایت دارد. نباید از فراموش کرد که عمده پولشویی‌های اشاره شده از سوی ظریف در اقتصاد کِدر رخ می‌دهد و با شفاف شدن سازوکار‌های فعالیت‌های اقتصادی، تخلفاتی مانند پولشویی دیگر به راحتی صورت نخواهد گرفت در سایه آن امنیت سرمایه گذاری در ایران هم به درصد قابل قبولی خواهد رسید که این عین حراست از منافع ملی است. توبه فرمایان ظریف هم اگر از حسادت‌های سیاسی عبور کنند و به منافع ایران بیندیشند به یقین دغدغه‌های ظریف را درک خواهند کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
اینکه یه فردی مثل آقای ظریف که از اعضا دولت هستند نباید بدون سند وبه صورت کلی سخن بگوید حق با منتقدین است چون این کار را اگر خبرنگاری میکرد ویا یه سخنران عادی اشکال نداشت ولی دولت خودش مسول برخورد با فساد است وحق ندارد فرافکنی کندهرچند حرفش درست باشد
نظرات شما
پیشخوان