تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

پیشتازی مشهد در گرفتن تصمیم‌های عجیب و غریب!/ عضو فراکسیون زنان: وزیر ورزش به بخشنامه کوهنوردی زنان ورود کند

عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است تصمیماتی مثل مجوز کوهنوردی زنان در استان خراسان رضوی ریشه در تفکرات و نگاه‌های جناحی دارد.

11111111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش هیات کوهنوردی خراسان رضوی در بخشنامه‌ای به باشگاه‌های استان اعلام کرد که اجازه همسر زنان متاهل و اجازه، ولی زنان مجرد و زیر ۲۰ سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی الزامی است.

این بخشنامه ۱۳ آبان امسال به باشگاه‌های کوهنوردی ابلاغ شده است و در آن آمده است: «گسترش روزافزون فعالیت‌های به اصلاح ورزشی با عناوین تورهای طبیعت گردی، کوه پیمایی و... به صورت مختلط که با برنامه‌های هدفمند یا کسب درآمد نامشروع نسبت به ترویج بی‌بند و باری اخلاقی، کشف حجاب بانوان و رواج بی‌حیایی و بی‌قیدی و... صورت می‌گیرد، منجر به ارتباطات غیراخلاقی و نامشروع مردان و زنان گردیده و فرهنگ و ریشه اصیل ایران، اسلامی و بنیان خانواده‌ها را هدف قرار داده است.»

در بند دوم این بخشنامه اعلام شده: «در جهت رعایت ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین، برای صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها، اجازه همسر برای شرکت خانم‌های متاهل و اجازه، ولی قهری برای خانم‌های مجرد و نوجوانان تا سن ۲۰ سال الزامی است.»

بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن این بخشنامه، انتقادات تندی در فضای مجازی متوجه افرادی شد که چنین تصمیمی را وضع کردند. انتقادات تا جایی ادامه پیدا کرد که احمد زحمتکش، رییس هیات کوهنوردی خراسان رضوی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و گفت: این بخشنامه توصیه‌ای است. این در حالی است که در بند پایانی بخشنامه به مواد قانونی اشاره شده که طبیعتا رعایت قانون توصیه نیست و الزام به شمار می‌رود.

معصومه آقاپور نماینده شبستر در مجلس دهم درباره بخشنامه توصیه‌ای هیات کوهنوردی خراسان به رویداد۲۴ گفته است: رهبری و امام راحل بارها گفته‌اند فعالیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان، برابر مردان است بنابراین تصمیم‌گیری‌های ناگهانی جز اینکه باعث آشفتگی فرهنگی در جامعه می‌شود، باعث ایجاد نارضایتی می‌شود لذا به عنوان یکی از نمایندگان مجلس از هیات وزیران و مخصوصاً از وزیر ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنم بطور جدی به این تصمیم هیات کوهنوردی خراسان رضوی ورود پیدا کنند و تصمیمی را اتخاذ کنند که در تمام کشور یکسان باشد. اکنون کشور در شرایط حساسی است و در برخی حوزه‌ها هر لحظه امکان دارد که اتفاقی بیفتد پس ما نباید با تصمیم‌های این چنینی وضع را ملتهب‌تر کنیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس درباره اینکه چرا خراسان رضوی در گرفتن تصمیمات عجیب و غریب همیشه پیشتاز بوده، گفت: به نظر می‌رسد این تصمیمات آن هم در استان خراسان رضوی بیشتر ریشه در تفکرات و نگاه‌های جناحی دارد. متاسفانه هرچه این روند ادامه پیدا کند به وحدت ملی و رضایت عمومی جامعه ضربه خواهد زد. امروز این تصمیم‌های ناگوار باعث شده ما با دستان خود خاکریزهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحویل دشمنان کشور دهیم. همه مسئولان و تصمیم‌گیران نظام باید وضعیت کشور را در نظر داشته باشند و نباید تحت هیچ شرایطی در تصمیمات خود گرفتار جناح‌بازی شوند.

آقاپور گفته است عده‌ای می‌گویند افرادی در خراسان رضوی در جواب حضور زنان به ورزشگاه آزادی و حمایت رییس جمهور از آنان، این تصمیم را گرفتند اما باید بگویم این تصمیم هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی اصلاً ربطی به حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی و حمایت آقای روحانی نداشت. ما نباید این موضوعات را به هم ربط دهیم. وقتی ما حوادث را بصورت یک دومینو می‌بینیم بهانه بیشتری را به دست دشمن می‌دهیم.

او می‌گوید: معتقدم تصمیم هیات کوهنوردی، رویکرد درستی نبود و باید مسئولان نسبت به چنین تصمیمی ورود پیدا کنند و نگذارند مسائل پیچیده‌تر شود ولی از طرفی هم معتقدم نباید این موضوع را خیلی پررنگ کرد زیرا وقتی یک مسئله‌ای در کشور به چالش تبدیل شد و هیاهوهای پیرامون آن زیادتر از حد مطرح می‌شود یعنی باز هم داریم به دست خودمان بهانه به دشمن می‌دهیم که شرایط را برای ما سخت‌تر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان