تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

روایت دوگانه اصولگرایان از پولشویی در ایران!/ منتقدان چشمشان را بر آمار پولشویی بسته‌اند

علیرضا رحیمی معتقد است: واکنش‌ها به اظهارات ظریف درباره آمار بالای پولشویی در ایران نشان داد بسیاری از منتقدان چشمشان را بر واقعیت‌های اقتصادی کشور بسته‌اند.

منتقدان چشمشان را بر میزان پولشویی در کشور بسته‌اند/

رویداد۲۴ محمد آیتی: کافی بود تا محمدجواد ظریف صحبتی از میزان بالای پولشویی در کشور مطرح کند تا جریان‌های اصولگرا مقابل او موضوع بگیرند. وزیر خارجه ایران گفته بود نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، اما هستند کسانی که با یک گردش مالی ۳۰ هزار میلیارد سود می‌کنند. اشاره ظریف به میزان بالای پولشویی در ایران و لزوم تصویب قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی بود. او در سخنان خود گفته بود علت مخالفت با قوانین پولشویی، منافع میلیاردی برخی افراد بوده است.

پیش از این رسانه‌های اصولگرا و وابسته به سپاه در گزارش‌های متعدد از پولشویی در ایران صحبت کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به موضوع پولشویی در ایران پرداخته و نوشته است کشورهایی که بالاترین ریسک پولشویی در آنها وجود دارد عبارتند از: ایران، افغانستان، تاجیکستان، گینه بیسائو، مالی، کامبوج، موزامبیک، اوگاندا، سوازیلند و میانمار. کشور فنلاند در این رتبه بندی، کم ریسک ترین کشور از نظر پولشویی شناخته شده و کشورهای لیتوانی و استونی در رتبه های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

منتقدان چشمشان را بر میزان پولشویی در کشور بسته‌اند/

رسانه اصولگرای تسنیم اکنون اخبار استیضاح ظریف به خاطر سخن گفتن از پولشویی را با قدرت پوشش می‌دهد. محسنی اژه‌ای نیز در روزهای گذشته در جبهه مقابل ظریف قرار گرفت و سخنان وزیر خارجه غلط بوده است. اژه‌ای همچنین از درخواست قوه قضائیه برای ارائه مدارک از ظریف خبر داده بود.

نکته عجیب آنکه قوه قضائیه چندی پیش نشست مبارزه با پولشویی برگزار کرده است که در آن مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران و مبارزه با جرایم بین المللی؛ نشست مقابله با جرایم سازمان یافته و پولشویی حضور داشته‌اند.

محمدرضا تابش نماینده مجلس خبر داده که دادستانی کل کشور وجود پولشویی در ایران را تایید کرده است. او گفته در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار دادستان کل کشور گزارش دادند که در یکی از استان‌ها یک تبعه افغانی که گذرنامه هم ندارد توانسته است با کارت بانکی چندصد میلیارد پول را جابجا کند و همین نشان‌دهنده پولشویی در کشور است.

منتقدان چشمشان را بر میزان پولشویی در کشور بسته‌اند/

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم به رویداد۲۴ گفته است: واکنش‌هایی که به اظهارات آقای ظریف نشان داده شد، در واقع گویای این بود که درک درستی از مناسبات بین‌المللی ایران وجود ندارد و از طرف دیگر، بسیاری از این منتقدان می‌خواهند چشمشان را بر واقعیت‌های اقتصادی کشور ببندند. برخی انتقادها نشان داد که منافع عد‌ه‌ای در خطر افتاده مخصوصاً لایه‌های چندم پشت پرده مخالفت‌ها با لوایح چهارگانه. آقای ظریف نه همه مسائل بلکه فقط گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با FATF را مطرح کرد.

او گفته است: اظهارنظر نسبت به مسئله پولشویی، قاچاق و اقتصاد زیرزمینی موضوعاتی است که آغاز مبارزه با فساد است نه اینکه اصلاً به این مباحث نپردازیم و آن را انکار کنیم.

محمدرضا تابش هم از چهره‌هایی که وجود پولشویی در کشور را تایید کرده و گفته است: به عنوان عضو شورای پول و اعتبار اعلام می‌کنم که متاسفانه پدیده پولشویی در کشور رایج است.

قوانین پولشویی چگونه به امنیت کشور کمک کرده است؟

محمود صادقی نماینده تهران نیز پیش از این از وجود پولشویی و لزوم مقابله با آن سخن گفته بود. او در مصاحبه‌ای که با روزنامه اعتماد داشت، خبر داده بود که تروریست‌های مهاجم به مجلس از طریق تراکنش‌های مالی ردیابی و شناسایی شده بودند. سخنان محمود صادقی در حالی مطرح شده بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز خبر داده بود از ابتدای سال ۸۰ عملیات توسط گروهک‌های مختلف طرح‌ریزی شده است. آنگونه که صادقی خبر داده، بخشی از این عملیات با استفاده از قوانین پولشویی و تراکنش‌های مالی ردگیری شده است.

رحیمی عضو هیات رییسه مجلس به به رویداد۲۴ می‌گوید: اگر توانستیم در برخی مواقع از فعالیت تروریست‌ها در کشور جلوگیری یا این افراد را شناسایی کنیم به لطف دسترسی به تراکنش‌های مالی تروریست‌ها بوده و واضح است که این موضوع و اشراف هرچه بیشتر به آن در آینده بیش از پیش می‌تواند به ما کمک کند.

عضو فراکسیون امید در مجلس می‌گوید: اگر قرار باشد شفافیت صورت بگیرد، اول باید از گروه‌های سیاسی و حامیان گروه‌های پنهان انجام شود، زیرا صحبت‌های ظریف واقعیت‌های موجود کشور است.

محمدجواد ظریف در سخنان خود تاکید کرده است که هیچ گروهی را متهم نمی‌کند و اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم؛ ولی کدهای زیادی در مورد میزان پولشویی در کشور وجود دارد.

نمایندگان اصولگرای مجلس که جریان مخالف تصویب قوانین FATF و CFT به شمار می‌روند منتظر هستند تا ظریف مدارک خود را از پولشویی ارائه کند. محسن کوهکن، حسینی کیا، حاجی دلیگانی و نقوی حسینی از جمله این نمایندگان هستند که عضو فراکسیون ولایی مجلسند. آنها تا فردا به ظریف مهلت داده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان