تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

چرا ترامپ حیثیت خود را هزینه ادامه روابط با بن سلمان می‌کند؟/ پای منافع خانوادگی در میان است!

رسانه‌های آمریکایی به ویژه رسانه‌های منتقد دولت ترامپ روز گذشته کمپین یکپارچه‌ای را در نقد بیانیه عجیب و غریب رییس جمهور آمریکا در حمایت از محمد بن سلمان به راه انداخته اند. این رسانه‌ها منافع حاصل از تجارت خانوادگی ترامپ با عربستان را عامل مهمی در انتشار این بیانیه میدانند.
چرا ترامپ حیثیت خود را هزینه ادامه روابط با محمد بن سلمان می‌کند؟
رویداد۲۴ سارا ریاضی: بسیاری از رسانه‌های آمریکایی بیانیه روز گذشته رییس جمهور آمریکا در حمایت از ریاض را عامل تضعیف ایالات متحده خوانده‌اند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد محافل رسانه‌ای آمریکا معتقدند برخلاف تصور ترامپ که فکر می‌کند با این بیانیه به روابط آمریکا و عربستان کمک کرده، او به این روابط ضربه زده است.

رسانه‌های آمریکایی به جلوگیری از انجام تحقیقات درست در مورد قتل جمال خاشقجی و رد کردن یافته‌های سازمان سیا در این باره و عدم استفاده از این اسناد به عنوان اهرمی در مذاکره اشاره و تاکید کرده‌اند آینده ائتلاف استراتژیک با عربستان با این اقدام ترامپ به خطر افتاده است.
 
فارین پالسی بیانیه ترامپ را عجیب و غریب و خوانده و گفته ترامپ با حمایت از عربستان روابط آمریکا وعربستان را وارد فاز پیچیده‌ای برای سال‌های پیش رو کرده است.
 
ترامپ در این بیانیه اذعان کرده که «شاید محمد بن سلمان از دستور و برنامه قتل جمال خاشقجی خبر داشته» و بعد هم گفته شاید خبر نداشته است. اما آمریکا به هر حال در کنار عربستان می‌ماند چرا که برای مقابله با ایران منافع مشترکی دارند و عربستان سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش نظامی آمریکا کرده که نمی‌توان از آن چشم پوشید و از طرفی عربستان به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور تحت فشار قرار دادن ایران با هدف کاهش قیمت‌ها لبیک گفته است.
 
فارین پالسی در گزارشی نوشته است که بیانیه ترامپ درباره قتل جمال خاشقجی روشن کرد که دولت ترامپ هرگز به دنبال یافتن حقایق نیست. در واقع ترامپ به خود سعودی‌ها اجازه داده خودشان را قضاوت کنند و خودشان هیات ژوری خودشان باشند.
 
این رسانه به تحقیقات سازمان سیا در مورد حادثه قتل خاشقجی نیز اشاره کرده و گفته است که سیا در ارزیابی‌های خود به اطلاعاتی در باره دستور قتل از سوی محمد بن سلمان دست پیدا کرده بود. اما رییس جمهور آمریکا این گزارش‌ها را رد کرده و گفته جهان شاید هرگز واقعیات پشت پرده قتل خاشقجی را نفهمند.
 
این بدان معنا نیست که جهان واقعا درباره این حادثه چیزی نمی‌دانند. جزییات این حادثه نیز نظیر دخالت عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر یک روز فاش خواهد شد.
 
به گزارش رویداد۲۴ اشاره فارین پالیسی به افشای اسناد، انتشار مدارک ۲۸ صفحه‌ای دخالت عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر بعد از ۱۳ سال توسط کمیته اطلاعات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بود.
 
رسانه‌های آمریکا به عدم به کارگیری دخالت محمد بن سلمان در قتل خاشقجی به عنوان اهرمی در مذاکرات بعدی آمریکا و عربستان نیز اشاره کرده و گفته‌اند: ترامپ به جای اینکه از این وضعیت برای یک معامله تاریخی استفاده کند، به طور مجانی این بیانیه را به نفع عربستان منتشر کرده است.
 
فارین پالسی در گزارش خود به جنگ یمن اشاره کرده و نوشته است: بعد از دو سال که از روی کار آمدن دولت ترامپ می‌گذرد، او هیچ کاری برای پایان دادن به فاجعه بشری در یمن نکرده و تنها خواستار ۳۰ روز آتش‌بس شده است. این اقدام بسیار حداقلی است چرا که کاخ سفید می‌داند ادامه این جنگ نه به نفع آمریکا و نه به نفع عربستان سعودی است.
 
حال سوال اینجاست که «همه این‌ها برای چه بوده است؟»
 
ترامپ به وضوح در بیانیه خود به سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری عربستان در آمریکا اشاره کرده که ۱۱۰ میلیارد دلار آن در بخش فروش اسلحه هزینه شده است. همان طور که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر آن اشاره کردند، این آمار‌ها جعلی است و با توجه به کسری بودجه کنونی در عربستان، این ارقام واقعی به نظر نمی‌رسد. از طرفی برخی رسانه‌های آمریکایی در ارائه مجوز‌های لازم از سوی کنگره برای فروش سلاح‌های جدید تا این حجم به عربستان تشکیک کرده‌اند.
 
در مورد نفت نیز، عربستان موفق به تولید مازاد مد نظر آمریکا نشده است. قیمت نفت در ماه‌های اخیر روز به روز بالاتر رفته و احتمال بهره برداری آمریکا از منابع انرژی آلترناتیو نیز بیشتر شده است.
 
اقدام ترامپ اختلافات در مورد عربستان را بین دو حزب ایالات متحده عمیق‌تر خواهد کرد. دموکرات‌ها در حال حاضر بر شفافیت دولت درباره این حادثه پافشاری می‌کنند و جمهوری‌خواهان نیز سعی میکنند از مواضع رییس جمهور حمایت کنند.
 
برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله فارین پالسی، این ایده را که شاید کسب و کار خانوادگی ترامپ با عربستان نقش مهمی در انتشار بیانیه روز قبل داشته باشد، را رد نکرده‌اند.

شاید هیچ کس باور نمی‌کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود به عربستان سفر کند. اما همان زمان نیز شایعه وجود روابط نزدیک میان مقام‌های عربستان با جرارد کوشنر داماد دونالد ترامپ در رسانه‌های آمریکا دست به دست می‌شد.
 
در نهایت دولت ترامپ موفق نشده به خوبی این حادثه و بحران را مدیریت کند. شاید در آینده نزدیک کنگره آمریکا دست به اقدام بزند. لایحه‌ای که باب منندز و لیدسی گراهام تهیه و ارائه کردند می‌تواند هرگونه فروش سلاح به عربستان را ممنوع کرده و همه کسانی را که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند را تحریم کند.
 
شاید تنها بخشی از بیانیه ترامپ که درست بود بخشی بود که استراتژیک بودن روابط عربستان و آمریکا فارغ از افراد و شخصیت‌ها اشاره کرده بود. اما با این بیانیه ترامپ سطح روابط این دو کشور را تا حد زیادی به افراد تقلیل داد. ترامپ حیثیت خود را برای حمایت از محمد بن سلمان هزینه کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان