تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
نشنال اینترست:

ترامپ مجبور به استعفا می‌شود

در هر شرایطی و به لحاظ تاریخی استیضاح یک رئیس جمهوری همواره امری دشوار بوده است.
 رویداد۲۴ نشنال اینترست در گزارشی نوشت: اگر دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست گیرند، می توانند با انجام معامله ای ترامپ را مجبور به خروج از کاخ سفید، استعفا یا مواجهه با چشم اندازی از نابودی امپراطوری کسب و کار و زندانی شدن فرزندانش روبرو کنند.
'دیک کریکوس' از استادان بنام دانشگاه 'ماری' واشنگتن روز سه شنبه (دیروز) در یادداشتی با عنوان 'کابوس ترامپ، نه استیضاح که از دست دادن امپراطوری تجاری است' افزود: 'رابرت مری' از نویسندگان این نشریه آمریکایی به تازگی در گزارش خود در تاریخ 23 آگوست (1 شهریور) نوشت: تاریخ ثابت خواهد کرد که استیضاح 'دونالد ترامپ' کار آسانی نخواهد بود'. این ممکن است درست باشد حتی اگر دموکراتها جادو کنند و کنترل مجلس سنا و نمایندگان را در اختیار بگیرند.
زیرا نظرسنجی ها نشان می دهند احتمال دارد دموکرات ها تنها بتوانند مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند. در هر شرایطی و به لحاظ تاریخی استیضاح یک رئیس جمهوری همواره امری دشوار بوده است. در واقع جدا از موانع موجود در قانون اساسی، ترامپ تا سال 2020 همچنان به عنوان رئیس جمهوری باقی می ماند. هرچند خشم و اصطکاکی که در طول این دوره به وجود خواهد آمد می تواند مسائل مهم بحرانی داخلی و خارجی ایجاد کند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه یادداشت خود آورده است: هفته گذشته 'مایکل کوهن' وکیل پیشین ترامپ ادعا کرد که رئیس جمهوری آمریکا در توطئه ای بزرگ در جریان مبارزات اتنخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 دست داشته و وعده داد اطلاعات بیشتری درباره رفتار مجرمانه ترامپ ارائه کند. محکومیت 'پل مانفورت' مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ از دیگر مواردی است که به وضوح وی را دچار اضطراب نموده و اخبار دیگر مبنی بر اعلام جرم علیه نزدیکان و دوستان ترامپ نشان می دهد مقامات بدون شک اهداف خود را بر روی رئیس جمهوری آمریکا تنظیم کرده اند. این وضعیت ملالت بار اما تنها شامل این موارد و آنچه 'رابرت مولر' ممکن است در تحقیقاتش پیدا کرده باشد نیست، بلکه بزرگترین نگرانی اطرافیان ترامپ، طوفان توییتری است که پیش بینی می شود او را در معرض خطر جدی قرار دهد.
اما باز هم حق با 'مری' است و بعید به نظر می رسد ترامپ استیضاح شود. اما یک مشکل دیگر نیز وجود دارد. اگر دموکرات ها تنها مجلس نمایندگان را در دست گیرند، همه کمیته ها از جمله سیاست خارجی، اطلاعات، خدمات مسلح و مالیات را در اختیار می گیرند و می توانند بر موضوعاتی مانند 'توطئه' با روسیه برای دخالت در انتخابات متمرکز شده و در نهایت ترامپ را مجبور به خروج از کاخ سفید کنند. این کار دموکرات ها می تواند با انجام معامله ای با ترامپ انجام گیرد که وی هرگز نمی تواند آن را رد کند؛ استعفا دهد یا با چشم اندازی از نابودی امپراطوری کسب و کارش و زندانی شدن اعضای خانواده اش روبرو شود.
 
گزارش ها همچنین نشان می دهد 'جرارد کوشنر' داماد ترامپ و 'ایوانکا ترامپ' همسرش از موقعیت های دولتی خود برای پیشبرد منافع تجاری بهره برداری کرده اند، امری که تاکنون مقامات قانونی آن را نادیده گرفته اند. از سوی دیگر دارایی های ترامپ قرار دارند که لازم نیست تلاش چندانی کنیم برای پیدا کردن فهرستی از آن و فعالیت های فراوان ترامپ که در نتیجه برکناری ترامپ در خطر قرار می گیرند. دانشگاه ترامپ، کازینوهای گوناگون، معامله با پیمانکاران و تصمیم برای استخدام کارگران خارجی و در نهایت ارتباط او با شخصیت های مافیایی حاضر در عرصه ساخت و ساز در نیویورک، تنها بخشی از این فهرست است.
 
در این شرایط ترامپ در موقعیت عقب نشینی قرار گرفته و با موقعیت پیچیده ای روبرو شده و تمامی رقبای تجاری او منتظر انتقام از او هستند. هفته گذشته ترامپ هدف حملات شدید 'جف سشنز' دادستان کل ایالات متحده قرار گرفت که اعلام کرد بدون در نظر گرفتن کاخ سفید، کار خود را انجام می دهد و عدالت را برقرار می کند. در این میان کمیته کارزار جمهوری خواهان نیز نامزدهای جمهوری خواه را تشویق به جدایی موضع خود از کاخ سفید کرد.
 
همانطور که گزارش ها از کاخ سفید نشان می دهد، ترامپ متوجه شده که رئیس جمهوری بودن آن چیزی نیست که او امید داشت با آن در این پست روبرو شود.علاوه بر این، ترامپ مردی است که در دهه هفتم زندگی خود بسر می برد و ممکن است در نهایت به معامله با دموکرات ها تن دهد. اما اگر سعی کند وارد نبرد شود، احتمالا با یک چشم انداز ناخوشایند و دستگیری و زندانی شدن یک یا چند فرزندش مواجه می شود.
 
بنابراین با توجه به شناختی که از ترامپ به عنوان یک تاجر برجسته وجود دارد پاسخ به سوال زیر روشن است، اینکه آیا ترامپ مقاومت می کند و یا در نهایت تسلیم می شود و به نجات بخشی از تجارت خود می پردازد و آینده کاری و آزادی فرزندانش را ترجیح می دهد؟
 
*'نشریه آمریکایی نشنال اینترست در طول تقریبا سه دهه فعالیت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی شروع کرد. این نشریه در سال 1985 توسط 'ایروینگ کریستول' و 'اوون هریس' تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون 'دیسرائیل'، 'بیسمارک' و 'هنری کیسینجر' ارتباط دارد. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده، اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است'.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استیضاح ، ترامپ
نظرات شما
پیشخوان