تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷

تهرانی‌ها دو ماه نفس کشیدند

تعداد روز‌های با هوای پاک و سالم در مهر و آبان ۱۳۹۷ نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته از ۳۶ روز به ۵۶ روز رسیده و در مقابل، تعداد روز‌هایی که هوا در شرایط نامطلوب قرار داشته، از ۲۴ روز به ۴ روز کاهش‌یافته است.
 رویداد۲۴ شاخص کیفیت هوای تهران که همه‌روزه در گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منعکس می‌شود، از اول مهر تا ۳۰ آبان سال جاری، فقط در چهار روز از عدد ۱۰۰ فراتر رفت تا کیفیت هوا، ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شود. در مهر و آبان ۹۶، اما در ۲۴ روز این عدد بالاتر از ۱۰۰ قرار گفت و یک روز از ۱۵۰ هم فراتر رفت که هوا کاملا ناسالم گزارش شد.

در مقابل، در این دو ماه تعداد روز‌های «پاک» از ۱ روز در سال ۹۶ به ۶ روز در سال ۹۷ رسید و تعداد روز‌های با کیفیت هوای «سالم» نیز از ۳۵ روز به ۵۰ روز افزایش یافت. کارشناسان معتقدند علاوه بر بهبود شرایط جوی و وزش باد و باران که تاثیرات مقطعی و چندروزه دارند، پایدار ماندن کیفیت هوای مناسب در طول این دو ماه نشانه موفقیت سیاست‌های ناظر به کاهش آلودگی هوا و کنترل آلایندگی خودرو‌ها در شهر تهران است.

مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا که پس از یک ماه تعلل برخی نهادها، از امروز در تهران آغاز می‌شود، باعث شد که در دو ماه گذشته بسیاری از دارندگان خودرو‌های شخصی برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه و در صورت آلایندگی، اقدام به تعمیر و رفع اشکال کنند.

اجرای طرح ترافیک جدید که به میزان محسوسی باعث کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر شد و به‌ویژه با تعیین تخفیف برای خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر، بسیاری از خودرو‌های با عمر زیر چهار سال را نیز به سمت بهبود کیفیت خود سوق داد، از دیگر عوامل موثر بر کاهش آلایندگی بوده است.

ممنوع شدن تردد اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در خطوط شرکت واحد، بازرسی سرزده از بیش از هزار خودروی سنگین و بهبود کیفیت سوخت توزیعی و ارتقاء استاندارد گازوئیل جایگاه‌های شهر تهران به یورو۴ از دیگر عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا در تهران عنوان‌شده است.

شهرداری تهران پس از اعمال این سیاست‌ها، از ساکنان پایتخت نیز درخواست کرده است که در صورت مشاهده هرگونه دودزایی در خودرو‌ها به‌ویژه خودرو‌های سنگین و دیزلی، موضوع را شماره تلفن ۱۸۸۸ بازرسی شهرداری گزارش کنند. همچنین از عموم شهروندان دعوت‌شده که به‌منظور تقویت نظارت عمومی، تصویر خودرو‌های دودزا را با هشتگ #دودبدرود در شبکه‌های اجتماعی مجازی منتشر کنند تا از سوی شهرداری پیگیری شود.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هوای پاک ، دود ، تهران ، سوخت
نظرات شما
پیشخوان