تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جنگ در سرزمین تزارها/ جزئیات درگیری اوکراین و روسیه در دریای سیاه +فیلم

روسیه، دو‌کشتی جنگی و یک یدک‌کش نیروی دریایی اوکراین را در نزدیکی ساحل جزیره کریمه با تیراندازی از حرکت بازداشته و توقیف کرد. این حادثه تنش‌زا در دریای سیاه، از صبح امروز واکنش مقامات کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد را در پی داشت.
همه چیز درباره درگیری شب گذشته اکراین و روسیه در دریای سیاه
رویداد۲۴ شامگاه شنبه نیروی دریایی اکراین از حمله گارد ساحلی روسیه به دو کشتی جنگی و یک یدک‌کش اکراینی خبر داد و اعلام کرد که روس‌ها علیه کشتی‌های ما آتش گشوده و آن‌ها را مصادره کردند. دو تن از ملوانان این کشتی‌ها زخمی شدند. این اقدام آن‌ها در نزدیکی دریای سیاه و سواحل کریمه یک اقدام تنش‌زا قلمداد می‌شود.

ارتش اکراین اعلام کرد ۶ تن از ۳۲ خدمه سه کشتی اکراینی زخمی شده‌اند. این در حالی است که سرویس امنیتی روسیه اعلام کرده سه نفر از ملوانان اکراینی زخم سطحی برداشته‌اند.

روسیه، اکراین را در این حادثه متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرده است. این اولین حادثه بعد از تنش‌های میان روسیه و اکراین در سال ۲۰۱۴ است.

روسیه و اکراین اتهاماتی را علیه یک دیگر درباره حادثه به وجود آمده رد و بدل کرده‌اند. حادثه‌ای که منجر به بسته شدن تنگه کرچ در دریای سیاه توسط یک نفتکش بزرگ روسی شده است. مسکو با این کار دسترسی اکراین به تنگه را مسدود کرده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه معروف به FSB که مسئول گارد ساحلی روسیه نیز هست، گفته شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می‌دهد کی‌یف آماده اقداماتی تحریک‌آمیز در دریای سیاه بوده و مدارک آن نیز به زودی منتشر خواهند شد. این سرویس امنیتی روز دوشنبه تایید کرد که به سمت کشتی‌های اکراینی آتش گشوده‌اند تا آن‌ها را متوقف کنند و سپس آنها را بازداشت کرده‌اند.

در پی این اتفاق درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح شده که قرار است با حضور نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل برگزار شود.

صبح امروز دیمیتری پولانسکی نماینده روسیه در سازمان ملل خواستار برگزاری نشست اضطراری توسط شورای امنیت سازمان ملل شده است. او درخواست این نشست را برای مذاکره درباره خطر اقدامات تحریک‌آمیز اکراین در درای آزوف و تنگه کرچ در نزدیکی کرینه و تهدیدآمیز بودن این اقدامات برای صلح و امنیت بین المللی داده است.

آندره شوچنکو سفیر اکراین در کانادا با انتشار ویدئوی لحظه محاصره و بازداشت قایق‌های اکراینی در دریای سیاه نوشت: روس‌ها مانند دزدان دریایی سه قایق اکراینی را در تنگه کرچ گرفته‌اند. این اتفاق باید در یک اقدام مشترک بین المللی متوقف شود.

ولادیمیر یلچنکو سفیر اکراین در سازمان ملل در توییتر خود در واکنش به این درخواست نوشت: رفتار روس‌ها بی‌شرمانه بوده و باید اقدام مشترکی در مقابل آن انجام شود.



مقام‌های اوکراین گفته‌اند که به روس‌ها درباره قایق‌هایشان هشدار‌ها و اطلاعات لازم را داده بودند. این در حالی است که روس‌ها مدعی‌اند کشتی‌های اکراینی بدون اجازه وارد آب‌های سرزمینی روسیه شده‌اند.

تنگه کرچ که توسط یکنفت کش عظیم روسی بسته شده، تنها مسیر منتهی به دریای آزوف است. تنگه کرچ در ساحل شبه جزیره کریمه قرار دارد که در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری یک همه‌پرسی کریمه به خاک روسیه ملحق شد.

خبرگزاری ریانووستی ساعاتی پیش گزارش داد نفت‌کشی که از سوی نیروی دریایی روسیه در این تنگه مستقر و امکان تردد شناورها را گرفته بود، جا‌بجا شده و به این ترتیب، تردد شناورها پس از یک روز، از سر گرفته شد.

وزیر خارجه اوکراین گفته روس‌ها منشور سازمان ملل و قواعد بین المللی را نقض کرده‌اند و گفته درباره اقدام خصمانه روسیه با شرکایشان مذاکره خواهند کرد. چنین اقدامی تهدیدی علیه امنیت همه کشور‌ها در منطقه دریای سیاه است؛ بنابراین نیازمند پاسخی شفاف از سوی جامعه بین المللی است.

دیمیتری کیسلیوف مجری تلویزیون دولتی روسیه روز گذشته در اخبار عصرگاهی اعلام کرد این اقدام اکراین با تحریک آمریکا برای جنگ‌افروزی علیه روسیه در دریای سیاه بوده است.

پترو پروشنکو رییس جمهور اکرایل نیز نشستی اضطراری با حضور اعضای کابینه برگزار کرده و از مجلس این کشور خواست تا در پاسخ به این اقدام روس‌ها قانون دریانوردی جدیدی تصویب کنند.

او گفت: ما این اقدام را یک اقدام خصمانه علیه خود تلقی میکنیم که تهدیدی بسیار جدی است. متاسفانه هیچ خط قرمزی برای فدراسیون روسیه وجود ندارد. اتحادیه اروپا و ناتو هر دو خواستار توقف تنش‌ها بین دو طرف شده و از مسکو درخواست کردند که دسترسی اکراین به تنگه کرچ را باز کند.

اتحادیه اروپا با نگران کننده خواندن تنش میان روسیه و اوکراین، از مسکو خواست تا آزادی رفت‌وآمد دریایی در تنگه کرچ را تضمین کند. ناتو از برگزاری یک نشست اضطراری امروز، میان سفرای خود و نماینده اوکراین در بروکسل خبر داد. این ائتلاف نظامی اعلام کرد برگزاری این نشست به درخواست رییس جمهور اوکراین بعد از گفت‌وگو‌های او با جان استولتنبرگ دبیرکل ناتو صورت می‌گیرد.
 
ناتو همچنین اعلام کرد دبیر کل از حمایت کامل این ائتلاف از یکپارچگی سرزمینی اوکراین و حق استفاده آن‌ها از آب‌های سرزمینی بر اساس قواعد بین‌‍المللی خبر داده است.

ژوری ریتز نخست وزیر استونی نیز خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته امنیت دولتی برای مذاکره درباره اقدام روسیه علیه اکراین در آب‌های دریای سیاه در نزدیکی این کشور شده است. ریتز گفته آنچه در تنگه کرچ اتفاق افتاده نقض جدی قوانین بین المللی است.

وزیر خارجه استونی نیز روز دوشنبه این حادثه را یک اقدام تحریک آمیز برای افزایش تنش‌ها خوانده است.

دالیا گریبوسکیت رییس جمهور لیتوانی نیز در توییتر خود نوشت: بار دیگر شاهد نقض آشکار قوانین بین المللی و عدول از تعهدات از سوی روس‌ها هستیم.

وزیر خارجه روسیه گفته که اوکراین قوانین بین‌المللی را نقض کرده و قصد تحریک روسیه با ارسال بدون مجوز کشتی‌های نظامی خود به تنگه کرچ را داشته است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز روز دوشنبه این اتفاق را یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک از جانب اوکراین خواند که مستحق توجه ویژه و تحقیقات جدی است.

رییس جمهور اوکراین از روسیه خواسته تا به سرعت ملوانان بازداشت شده و کشتی‌های مصادره شده را آزاد کنند.

روابط اوکراین و روسیه از ۲۰۱۴ و پس از انقلاب اوکراین و برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری سابق این کشور که به روسیه گرایش داشت، در تنش است. مسکو شبه جزیره کریمه را در پی برگزاری یک رفراندوم تصرف کرده و به این ترتیب این شبه جزیره با فشار روس‌ها از اکراین شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان