تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حرف ظریف سند می‌خواهد، حرف محسن رضایی نه!/ برخورد دوگانه قوه قضاییه با سردار و دیپلمات

سخنان وزیر خارجه درباره پولشویی با واکنش قوه قضائیه همراه شد اما واکنشی به سخنان محسن رضایی که گفته بود نفوذی‌های آمریکا در دولت هستند، داده نشد!

حرف ظریف سند می‌خواهد، حرف محسن رضایی نه!/ برخورد دوگانه قوه قضاییه با سردار و دیپلمات

رویداد۲۴ وزیر خارجه سخنانی درباره پول‌شویی در کشور مطرح می‌کند، اعتراضات جناح اصولگرا به او تا آنجا پیش می‌رود که کار را به قوه قضائیه و طرح استیضاح محمدجواد ظریف می‌کشانند، درحالی‌که در این‌سو محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره وجود نفوذی‌های آمریکا در دولت صحبت می‌کند، اما نه‌تن‌ها کسی معترض او نمی‌شود، بلکه حالا هم که دولت از او مستند خواسته، به‌جای محسن رضایی قرار است مجمع تشخیص مصلحت پاسخ دهد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخیرا در یک همایش گفته بود: «بعد از مذاکرات برجام ظلم بزرگی بر کشور ما وجود آوردند. امروز نفوذی‌های آمریکا در داخل چرخ اقتصاد را مختل کرده اند و در وزارتخانه‌ها بیشتر از ترامپ در حال فعالیت هستند و اجازه نمی‌دهند کار انقلابی پیش برود. بدنه لیبرال‌ها و نفوذی‌ها نمی‌گذارند چرخ اقتصاد راه بیفتد».

بعد از این سخنان بود که دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، در نامه‌ای به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارائه مستندات ادعای وی شد. این ستاد دو روز پیش اعلام کرد که در نامه‌ای به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارائه مستندات او شده است.

در این نامه آمده است که «مستندات و اطلاعات مربوط به حضور نفوذی‌ها در وزارتخانه‌ها و میزان کیفیت تأثیر آن‌ها بر اقتصاد کشور، به منظور بهره‌برداری‌های قانونی و پیگیری‌های لازم، به دبیرخانه ستاد ارسال شود»

نکته جالب این است که نامه دولت خطاب به شخص محسن رضایی، دبیر مجمع بود، اما به‌جای رضایی این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که می‌خواهد پاسخ دولت را بدهد.

روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به نامه دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده که محسن رضایی، مصداق‌ها و موارد نفوذ در کشور و وابستگان تشکیلاتی به آمریکا را به مراجع مربوطه اعلام خواهد کرد.

در این پاسخ آمده است: «همان‌گونه که دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کردند ضربه و آسیب هواداران اندیشه‌های آمریکایی در کشور و در برخی دستگاه‌ها بیش از هزینه ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده است؛ لذا امید است با نصب‌العین قراردادن هشدار‌های پی‌درپی رهبر معظم انقلاب پیرامون خطرات نفوذ دشمن در برخی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل نمایند»

توضیحات ظریف، اما کارگر نیفتاد و در ادامه نمایندگان اصولگرای مجلس، نزدیک به جبهه دلواپسان خواستار استیضاح وزیر خارجه شده و حتی طرح آن را هم آماده کرده‌اند. «فراکسیون نمایندگان ولایی» مجلس حتی با غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، هم دیدار کردند و از قول محسنی‌اژه‌ای گفتند که قوه قضائیه با ارسال نامه خواستار توضیح و ارائه سند دراین‌باره شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، ارسال نامه از سوی قوه قضائیه خطاب به وزیر امور خارجه برای ارائه اسناد خود درباره پول‌شویی عظیم در کشور را تأیید کرد. نکته قابل‌تأمل دیگر این است که برخلاف ماجرای محسن رضایی که پاسخ‌دهی را به مجموعه تحت دبیری خودش محول کرده است، ظریف شخصا پاسخ قوه قضائیه را داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، چند روز پیش اعلام کرد که نامه‌ای از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است. بعد هم علی‌اکبر بختیاری، رئیس دفتر دادستان کل کشور، خبر داد که نامه دکتر ظریف در موعد مقرر ارسال شده و در حال بررسی است. او با بیان اینکه این نامه در ۱۲ صفحه به دادستانی کل کشور ارسال شده، گفته بود: «بخشی از این نامه مربوط به مسائل کلی پول‌شویی و بخشی مربوط به مسائلی مانند نظر مبارک آقا در بحث فرمان هشت‌ماده‌ای است. بخشی هم راجع به مصاحبه ایشان است که منعکس شده و بخشی هم مربوط به مواضع دیگران است که نسبت به موضوع داشته‌اند و به‌طورکلی راجع به مسائل مختلفی است و نهایتا نظر دادستان کل هم اعلام خواهد شد».

ماجرای جالب این است که دلواپسان همچنان هم کوتاه نیامده و گفته اند که نامه ۱۲ صفحه‌ای ظریف باید به دست آن‌ها برسد وگرنه استیضاح ظریف با جدیت ادامه پیدا می‌کند. حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره به اینکه طرح استیضاح ظریف در ۱۱ محور تهیه شده و تاکنون ۱۳ نماینده آن را امضا کرده اند گفته است که محور اصلی این طرح استیضاح، مطالبی است که ظریف در مورد موضوع پول‌شویی مطرح کرده و حاضر نشده در مورد آن شفاف‌سازی کند!

تاجرنیا:

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره مقایسه رفتار اصولگرایان در مواجهه با رضایی و ظریف گفت: «ابتدا باید به یک مقایسه بین رفتار آقای دکتر ظریف و آقای محسن رضایی پرداخت. آنچه که آقای ظریف در مورد تبعات پول‌شویی و همچنین روابط خارجی ایران مطرح کرده در راستای مسئولیت او در زمینه دیپلماسی و سیاست خارجی بوده است.

او به‌نوعی نگرانی‌های خود را از هرچه که باعث آسیب‌رسیدن به ایران و جامعه بین‌المللی می‌شود بیان کرده است، بنابراین این اظهارات در راستای وظایف او بوده است، درحالی‌که اظهارات آقای محسن رضایی به‌هیچ‌وجه متناسب با وظایف او در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. دوم اینکه آقای ظریف، چون یک شخصیت حرفه‌ای است در مورد اظهارنظر خود، به تنهایی اقدام به پاسخ‌گویی کرده و تلاش کرده اذهان عمومی را روشن کند، اما آقای محسن رضایی با وجود اینکه سخنانش در راستای مسئولیت او نبوده، خود را در پشت جایگاه حقوقی خود پنهان کرده و اصطلاحا روابط‌عمومی مجمع پاسخ اظهارات او را داده است.

نهایتا این مسئله نشان‌دهنده این است که یک مدیر اصلاح‌طلب و کسی که تفکر حرفه‌ای دارد کاملا خود را در مقام پاسخ‌گویی می‌داند، اما در نقطه مقابل چنین پاسخگویی‌ای را نمی‌بینم. این واکنش هم که سخنان ظریف باعث شده بیگانگان از این مسائل مطلع شوند و سوءاستفاده کنند هم به‌هیچ‌وجه امر صحیحی نیست. باید همگان بدانند که بسیاری از اخبار و اطلاعاتی که در داخل کشور وجود دارد متأسفانه از سوی کسانی در اختیار بیگانگان قرار می‌گیرد که در آن دستگاه‌ها و مجموعه‌ها حضور دارند و این مسئله که در مورد آقای ظریف مطرح می‌شود به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند مورد مجرمانه‌ای داشته باشد»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
1
0
امثال دلگان میدانند که اگر کسی از زنجیره فساد حرفی بزند وسند رو کنددر ایران زنده نمیماند پس خیالشان راحت است در شهر اگر که مست گیرند
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
1
عجب!!!
تا همین امروز چند نفرشان محاکمه و محکوم شده اند؟!!
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است؟؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان