تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

برگر خاویار ۲۵۰ هزار تومانی در لواسان +عکس

به تازگی یکی از پرسروصداترین غذا‌های گرانقیمت در تهران که در آن از خاویار استفاده شده، همبرگری است که در فست‌فودی در شمال شهر با قیمت ٢٥٠‌هزار تومان به فروش می‌رود.

رویداد۲۴  گرایش به تجربه زندگی لاکچری مصرف خاویار را بیشتر کرده است.

«برگر خاویار» غذای ویژه منوی فست‌فود معروفی در لواسان تهران است. خوردن این ساندویچ ٢٥٠‌هزار تومان برایتان آب می‌خورد و البته بر اساس قانون این فست‌فود لاکچری باید از یک روز قبل سفارش برگر خاویار را ثبت و برای آن حداقل ٥٠‌درصد مبلغ را پیش‌پرداخت کنید.

جالب است بدانید بر خلاف آنچه از اوضاع اقتصادی مملکت به نظر می‌رسد، مغازه‌داران و رستوران‌داران شمال شهر می‌گویند مصرف داخلی خاویار افزایش داشته است تا آن‌جا که پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری کمتر به صادرات محصولشان فکر می‌کنند! آن‌ها توضیح می‌دهند که علاقه به تجربه زندگی لوکس باعث شده خرید خاویار بیشتر از گذشته باشد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کاهش شدید جمعیت ماهیان خاویاری باعث شده صید ماهی خاویاری در دریای خزر ممنوع باشد. با این حال، خاویار قاچاق با عنوان «خاویار وحشی» در فروشگاه‌های شمال تهران پیدا می‌شود. هر کیلوگرم خاویار وحشی ٨ تا ١٢‌میلیون تومان قیمت دارد، اما برای تجربه خاویار نیاز نیست پول خیلی قلمبه‌ای در جیبتان باشد، زیرا بسته‌های ٥٠ تا ١٠٠ گرمی خاویار بین ٦٠٠ تا ٩٠٠‌هزار تومان فروخته می‌شود.

منوی خاویار در رستوران‌هایی با ورودی نیم‌میلیون تومانی

خاویار یا همان الماس سیاه از گران‌ترین غذا‌های دنیاست. در همه جای دنیا این غذا به عنوان خوراکی گرانقیمت و لاکچری به حساب می‌آید و اتفاقا نوع ایرانی آن هم قیمت بالایی در دنیا دارد. در حال حاضر، دریای خزر به عنوان بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰‌درصد خاویار جهان را تامین می‌کند که البته به دلیل برداشت‌های غیر مجاز از این منبع بزرگ، حیات ماهیان خاویاری در این دریا با خطر مواجه شده است. با این حال، همچنان صادرات مجاز و غیر مجاز این خوراکی اشرافی از ایران به خارج از کشور ادامه دارد. البته کمتر فردی در داخل کشور وجود دارد که حاضر باشد هزینه خرید این محصول دریایی را پرداخت کند؛ مگر این که به یک رستوران لاکچری در شمال تهران سری بزنیم و مشتریان این غذای اشرافی را ببینیم.

به تازگی یکی از پرسروصداترین غذا‌های گرانقیمت در تهران که در آن از خاویار استفاده شده، همبرگری است که در فست‌فودی در شمال شهر با قیمت ٢٥٠‌هزار تومان به فروش می‌رود.

در این ساندویچ از خاویار بلوگا استفاده می‌شود که بسته‌های ٥٠گرمی آن بین ٥٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رود. در این ساندویچ معروف ١٢ گرم خاویار استفاده می‌شود که نهایت هزینه‌ای که بابت استفاده از خاویار در این ساندویچ بشود، بین ٦٠ تا ٧٠‌هزار تومان است، اما این روز‌ها این برگر خاویار حسابی سروصدا به پا کرده و با قیمت بالایی هم در رستورانی در لواسان به فروش می‌رسد.

نکته جالب درباره این همبرگر این است که مشتریان باید از یک روز قبل برای خرید این همبرگر سفارش دهند. علاوه بر این فست‌فود که با همبرگر خاویاری خود سروصدای زیادی به پا کرده و در واقع گران‌ترین برگر را در کشور به فروش می‌رساند، رستوران‌هایی با ورودیه‌های نیم‌میلیونی در جردن، فرشته، زعفرانیه و ولنجک هستند که غذا‌هایی متشکل از خاویار دارند. به عنوان مثال در رستورانی در خیابان کردستان بشقابی از خاویار با مخلفات غذا‌های دریایی سرو می‌شود که قیمت آن بیش از ٢٠٠‌هزار تومان است. در رستوران‌هایی در جردن هم می‌توانید غذا‌هایی که از خاویار تهیه شده باشد را میل کنید. در این رستوران‌ها هم غذا‌های با طعم خاویار از ١٠٠‌هزار تومان به بالا آغاز می‌شوند که قطعا در شرایط اقتصادی این روز‌ها کمتر شهروندی می‌تواند سراغ منو‌های گرانقیمت این رستوران‌ها برود.

مشتری‌های ویژه خاویار

با این وجود، میزان سرو خاویار در تهران آن قدر‌ها هم زیاد و محسوس نیست. رستوران‌های انگشت‌شماری در ایران و حتی پایتخت هستند که در غذاهایشان از این خوراکی گرانقیمت و پرخاصیت استفاده می‌کنند.

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران درباره این که رستوران‌های ایرانی چقدر از خاویار استفاده می‌کنند، می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم رستوران‌هایی که اغلب در مرکز یا شرق و غرب تهران هستند، غذایی که از خاویار درست شده باشد، در منوی خود ندارند. خاویار ماده‌ای گرانقیمت است که اصلا برای رستوران‌داران نمی‌صرفد بخواهند از این خوراکی در غذا‌های خود بهره ببرند. علاوه بر این مردم هم چندان روی خوش به غذا‌هایی که خیلی گران باشند نشان نمی‌دهند و در اوضاع فعلی اقتصادی کمتر خانواده‌ای برای خوردن غذایی گرانقیمت مثل خاویار راهی رستوران می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «البته رستوران‌هایی در شمال شهر و شمیرانات هستند که غذا‌هایی متشکل از خاویار دارند. این رستوران‌های خاص و گرانقیمت هم مشتریان ویژه خود را دارند و تا جایی که اطلاع دارم، در منو‌های خود از غذا‌هایی با خاویار بهره می‌برند وگرنه در باقی رستوران‌ها خبری از غذا‌های گرانقیمت با خاویار نیست.»

خاویار چند؟

این غذای اشرافی آن قدر گرانقیمت است که شاید افراد انگشت‌شماری بتوانند مزه آن را تست کنند. قوانین گمرک ایران به اندازه‌ای نسبت به خروج این کالا از کشور سختگیری می‌کند که هر نفر مسافر مجاز است فقط ٢٠٠گرم خاویار اصل ایران را از کشور خارج کند.

البته قیمت خاویار در فرودگاه حدود دو برابر گران‌تر از داخل شهر است. با این حال، خاویار غذای کمیابی در ایران نیست و اگر شما حاضر باشید که برای یک وعده غذایی خود بیش از ٥٠٠‌هزار تومان هزینه کنید، می‌توانید خاویار را به‌عنوان یکی از خوراک‌های مورد علاقه‌تان انتخاب کنید.

در حال حاضر، برخی فروشگاه‌های اینترنتی هستند که انواع خاویار را با قیمت‌های نجومی می‌فروشند و شما می‌توانید این خوراکی ارزشمند و گرانقیمت را به صورت بسته‌های ٥٠ و ٣٠گرمی از این فروشگاه‌ها تهیه کنید. به عنوان مثال در یکی از همین فروشگاه‌ها مرغوب‌ترین نوع خاویار به نام خاویار امپریال بلوگا ١٠٠ گرمی با قیمت ٨٨٠‌هزار تومان به فروش می‌رسد و بقیه بسته‌های ٥٠ گرمی هم قیمتشان از ٦٠٠‌هزار تومان آغاز می‌شود. خاویار‌هایی به نام‌های آسترا و بلوگا قیمتشان از ٢٠٠هزار تومان تا ٥٥٠هزار تومان است و برحسب کیفیتی که دارند، قیمت‌گذاری می‌شوند. این خاویار‌ها همه داخلی هستند و همان‌طور که گفته شد با کیفیت متفاوت به مشتریان عرضه می‌شوند. البته خاویار کشور‌های مختلف مانند روسیه، چین و ایتالیا هم در سایت‌های ایرانی به فروش می‌رسند. خاویار خارجی، اما قیمت پایین‌تری نسبت به خاویار ایرانی دارد که برند شناخته‌شده جهانی است، اما با هزینه‌های واردات، قیمت‌ها آن قدر‌ها هم با خاویار ایرانی فاصله ندارد.

نکته جالب اینجاست که سایت‌های رسمی فروش خاویار اغلب در فرودگاه‌های بین‌المللی شهر‌های مختلف هم شعبه دارند تا اگر مسافران قصد خرید این کالای گرانقیمت به عنوان سوغات را دارند، بتوانند به سادگی این خوراکی باارزش را تهیه کنند.

تجربه زندگی لاکچری، فروش خاویار را رونق داد!

در حال حاضر هر کیلوگرم خاویار پرورشی در ایران بین پنج تا ۱۰‌میلیون تومان و هر کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری حدود ۵۰‌هزار تومان قیمت دارد. از طرفی گفته می‌شود که خاویار ایرانی لوکس‌ترین و گران‌ترین خاویار در بازار جهانی است که این محصول با قیمت حدود ۹۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار به کشور‌های مختلف صادر می‌شود. ٤ تا ٥ درصد در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها و ٤٠ تا ٥٠درصد در رستوران‌ها و مراکز عرضه به آن اضافه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. فعالان بازار می‌گویند با گرایش به تجربه زندگی لاکچری! حالا بازار داخلی خاویار آن‌قدر گرم و پررونق شده که تولیدکنندگان تمایلی به صادرات خاویار خود ندارند.

خاویار پرورشی در بسته‌بندی‌های ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ گرمی در بازار داخلی عرضه می‌شود. قیمت هر کیلوگرم خاویار وحشی بسته به نوع و کیفیت آن ٨ تا ١٢‌میلیون تومان و میانگین قیمت این نوع ماهی ٩.٥‌میلیون تومان است و خاویار پرورشی هم بسته به نوع و کیفیت ماهی ٣.٥ تا ٦.٥‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

خاویار تقلبی نخرید

خاویار علاوه بر این که خواص خوراکی منحصر به فردی دارد و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد، اما اصل و تقلبی هم دارد، بنابراین اگر از مشتریان پروپاقرص این خوراکی هستید، پس حواستان باشد که حتما اصل آن را بخرید تا هم کلاه سرتان نرفته باشد، هم از خواص این غذا بهره ببرید.

در سال‌های اخیر از مرز‌های شمالی خاویار به صورت قاچاق وارد می‌شود که البته خاویار نبود، بلکه ماده‌ای متشکل از مواد پروتئینی، شیمیایی، رنگ مصنوعی و اسانس خاویار است که برای سلامتی هم مضر است.

یکی از راه‌های تشخیص خاویار تقلبی از اصل این است که اگر آب‌جوش روی خاویار طبیعی ریخته شود، سفت می‌شود، اما اگر روی خاویار مصنوعی ریخته شود، به صورت ژله‌مانند درمی‌آید.

در واقع خاویار تقلبی دانه‌های ژله‌ای‌مانند هستند که رنگ پس می‌دهند و نه‌تن‌ها مزه خاویار نمی‌دهند، بلکه کاملا بی‌مزه هستند و به مذاق افراد خوش نمی‌آیند. خاویار تقلبی معمولا سیاه‌رنگ هستند و نکته چشمگیر در مقایسه خاویار اصل و تقلبی، تفاوت عجیب کیفیت دانه‌هاست. ماده اولیه تشکیل‌دهنده این محصولات به ظاهر خاویار، «پارافین» است که طی بررسی‌هایی مشخص شد حتی رنگ این دانه‌ها مشکی نیست و آن‌ها را رنگ می‌کنند و به همین دلیل به هر سطحی رنگ پس می‌دهند.

پس اگر قصد خرید این خوراکی باارزش و مغذی را دارید، حتما از سایت‌ها یا فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید آن‌ها کنید.

٩٠ مزرعه پرورش خاویار در ایران

از تقلبی‌ها که بگذریم، کمتر کسی موفق می‌شود خاویار طبیعی بخرد، زیرا منابع ماهیان خاویاری بشدت محدود است و صیادان با ممنوعیت‌های سختگیرانه‌ای برای صید این نوع ماهی‌ها مواجه هستند، اما در عوض تا دلتان بخواهد خاویارپرورشی وجود دارد. این روز‌ها با توجه به کاهش برداشت از دریای خزر، بازار پر شده از خاویار‌های پرورشی که البته در میزان کیفیت این دو نوع خاویار تفاوتی وجود ندارد. در حال حاضر، بیش از ۹۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که حدود ۵۰‌درصد آن‌ها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان قرار دارند و مابقی نیز در بقیه استان‌ها مانند هرمزگان، فارس، قم، خوزستان و ... پراکنده شده‌اند که مشغول پرورش خاویار هستند.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خاویار
نظرات شما
پیشخوان