تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷
جشن ۱۰ روزه عکاسان در تهران؛

چهره ایران «در جستجوی راهی نو»/ نمایش ۴۰۰ عکس از ایران در خانه هنرمندان

آیین افتتاحیه هفتمین دوره همایش ده روز با عکاسان با رویکرد «چهره ایران» در خانه هنرمندان برگزار شد.
«چهره ایران» را در خانه هنرمندان تهران ببینید
رویداد۲۴ نیکو تاجداری: در همایش ده روز با عکاسان که به دبیری مجید ناگهی عکاس و عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، از چهاردهم آذر شروع شده و تا ۲۳ آذر ماه ادامه دارد، ۴۰۰ اثر از عکاسان را به نمایش گذاشته است.

مجید ناگهی به رویداد۲۴ گفته چندسال است که ده روز با عکاسان با همراهی انجمن‌های تخصصی عکاسی شکل می‌گیرد. امسال نیز ۷ انجمن و عکاسان مستقل در همایش حضور دارند. «در جستجوی راهی نو» و نمایشگاه آثار دانشجویان از برنامه‌های جدید همایش است که در این دوره برای نخستین بار برگزار می‌شود.

ناگهی افزود: در همایش این دوره بالغ بر ۴۰۰ عکس بر دیوار‌ها نصب شد که حاصل کار بیش از ۲۵۰ عکاس است. به غیر از نمایش آثار، در این ده روز ۱۰۰ برنامه نیز در قالب سخنرانی، نشست‌های تخصصی و جلسات داخل گالری‌ها ارائه می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران، این همایش را جشنی از حضور عکاسان توصیف کرد و گفت: ده روز با عکاسان به حال و هوای عکاسانه می‌پردازد؛ هم دل‌خوشی عکاسان است و همدیگر را می‌بینند و هم نگاه‌های تخصصی منحصربه‌فرد در این برنامه‌ها وجود دارد که برای عکاسان جذاب و همراه با انرژی است.
 
او در پاسخ به این سؤال که این همایش چه کمکی به عکاسی و جامعه عکاسان می‌کند، گفت: دو سمت دارد؛ یکی حضور کسانی است که آثارشان را ارائه می‌کنند و می‌توانند مستقیم از مخاطبان بازخورد بگیرند که یک نوع سیکل ارتباطی ایجاد می‌کند. دیگری حضور کسانی است که می‌توانند از این فضا و آثار و سخنرانی‌ها بهره ببرند؛ بنابراین هم مخاطبان و هم صاحبان آثار در کنارهم فضایی را می‌سازند که به پیشفرت عکاسی کمک می‌کند.

ناگهی درباره مقایسه عکس‌های امسال نسبت به سال گذشته گفت: به نظر می‌رسد با توجه به تم و رویکردی که امسال با عنوان «چهره ایران» در نظر گرفته‌شده، انجمن‌ها برخلاف حوزه‌های تخصصی خود حول یک نگار آثار را ارائه دهند و این‌گونه آثار به یک انسجام و یکپارچگی می‌رسد. این انتخاب رویکرد سبب شد عکس‌های دوره‌های قبل با تمام خوب بودنشان، به دلیل پراکندگی موضوع نتوانند انرژی متراکم‌تری را ایجاد کنند.
 
عکاسان از حوزه تخصصی خود دور شده‌اند

مهدی بلوریان، عکاس جوان که اثرش در این نمایشگاه انتخاب شده برخلاف نظر ناگهی معتقد بود برگزاری نمایشگاه حول محور یک رویکرد خاص باعث شده انجمن‌های تخصصی عکاسی از تخصصشان در حوزه‌ خود دور شوند و کیفیت بعضی آثار کاهش یابد. بنابراین اواسط و اواخر همایش ده روز با عکاسان که نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود می‌تواند جذاب‌تر و مفیدتر باشد.

او با بیان اینکه آثار امسال در مقایسه با سال گذشته بهتره شده، گفت: دبیری که برای همایش انتخاب می‌شود نیز در ارائه آثار متنوع‌تر و بهتر نیز تأثیر دارد.
 
«چهره ایران» را در خانه هنرمندان تهران ببینید
«چهره ایران» را در خانه هنرمندان تهران ببینید
 
نظرات شما
پیشخوان