تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷
صالحی:

اروپا تمام معاملات نفتی‌اش را با یورو انجام می‌دهد/ تا قبل از سال جدید میلادی این وعده عملی می‌شود

رئیس سازمان انرپی اتمی گفت: اروپا در نظر دارد که برای معاملات نفتی خودش با کشورهای دیگر غیر از ایران از این به بعد این معاملات را با یورو انجام دهد. این اگر محقق شود اتفاق بزرگی است که دلار در یک شرایط دشواری به عنوان یک واحد پولی جهانی قرار می‌گیرد و آمریکا از این شرایط یکه تازی خودش جدا خواهد شد.

رویداد۲۴ علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم دوازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام تعهدات اروپا به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: اروپایی‌ها مدتی است که متعهد شده‌اند که راهکاری را برای جبران خلا به وجود آمده ایجاد کنند که بهره‌مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که پیشنهاد کردند تحت عنوان اس پی وی است، که مراحل آخر آن طبق گفته خودشان در حال طی شدن است.

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: آن‌ها به ما گفته‌اند ایجاد اجماع بین بیست و هفت کشور کار آسانی نیست ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم همه تلاش‌شان را کرده بودند که نگذارند این راهکاری که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده به سرانجام برسد اما مراحل آن در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه بنده در بروکسل بودم و همکاران دیگر از جمله وزارت امور خارجه نیز در تماس هستند، خاطرنشان کرد: با توجه قول و وعده ای که داده اند ما امیدواریم تا قبل از سال جدید میلادی این وعده عملی بشود.

صالحی گفت: البته در بروکسل، آقای کنیته در کمیسیون اتحادیه اروپا و آقای ریستوری هر دو گفته بودند که اروپا در نظر دارد که برای معاملات نفتی خودش با کشورهای دیگر غیر از ایران که حجمی بالای سیصد میلیارد یورو هست از این به بعد این معاملات را با یورو انجام دهد. آقای کنیته این را اعلام کرد و قبلا هم به ما گفته بودند اما اعلام رسمی آن را امروز بنده دیدم. این اتفاق بزرگی است یعنی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته نفتی که از سرتاسر دنیا را وارد می‌کرده و ۸۵ درصد آن پرداخت نفت را به دلار می‌داده الان به یورو انجام دهد و این اگر محقق شود اتفاق بزرگی است که دلار در یک شرایط دشواری به عنوان یک واحد پولی جهانی قرار می‌گیرد و آمریکا از این شرایط یکه تازی خودش جدا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بسته اتحادیه اروپا مورد رضایت ایران قرار نگیرد ما چه اقداماتی را باید انجام دهیم، گفت: درباره این بسته پیشنهادی که اروپایی‌ها در حال تدوین آن هستند با دوستان ما در ایران، در مشورت دایم هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان