تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
هشدار رییس جمهور به غرب؛

تحریم‌های آمریکا تروریسم اقتصادی است/ تحریم‌ها علیه ایران به رشد تروریسم می‌انجامد

رییس جمهور به تحریم کنندگان ایران نسبت به آوار مواد مخدر، بمب، تروریسم و مهاجرت در صورت آسیب دیدن توانایی ایران در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم هشدار داد.
نباید توانایی ایران در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم ضربه ببیند
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، صبح امروز (شنبه) طی سخنانی در کنفرانس روسای مجالس شش کشور در تهران برای مقابله با تروریسم با اشاره به این که جهان شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای اعم از تغییر آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگی، یک جانبه گرایی وافراط گرایی و تروریسم است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم تاکنون متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است.

وی همچنین با اشاره به حوادث تروریستی از جمله انفجار دفتر نخست وزیری، شهادت ۷۲ تن از نمایندگان مجلس و دولتمردان در سال ۶۰، شهادت ۱۷ هزار نفر از مردم عادی طی ۴۰ سال گذشته توسط تروریست‌هایی که در حال حاضر در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند، گفت‌: در سال‌های اخیر دانشمندان هسته‌ای ایران توسط عوامل تروریستی دولت‌های بیگانه به شهادت رسیده اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و حوادث تروریستی اخیر اهواز و چابهار نمونه دیگری از اقدامات تروریستی علیه کشورمان است، اما این حوادث کوچکترین خللی در عزم دولت ایران و مردم برای مبارزه با اشکال تروریسم وارد نکرده و نمی‌کند.

رییس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: امنیت ابعاد گسترده تری نسبت به گذشته دارد و شامل امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و روانی جامعه می‌شود.

روحانی با بیان این که تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران شکل بارز از تروریسم است که ملت ما را هدف قرار داده است تصریح کرد: تروریسم اقتصادی به معنای وحشت آفرینی در اقتصاد یک کشور و ایجاد ترس در دیگر کشور‌ها جهت ممانعت از تجارت و سرمایه گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بی‌تردید نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی است.

وی ادامه داد: منطقه ما در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است مقطعی که تررویست‌ها، خشوت طلبان و قانون شکنان به دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم و کودتا هستند. آن‌ها نمی‌خواهند ما دور هم جمع شده و گفتگو کنیم. آن‌ها نمی‌خواهند ما همدل و همزبان باشیم. اما باید بدانند این اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شده‌ایم. اما این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسئولیت خود را تا ریشه کنی ریشه‌های خشونت ادامه دهیم. فقر، فساد، نابرابری و تبعیض از مهمترین ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در منطقه است. در فضای توسعه نایافتگی اشکال بزهکاری، قاچاق، پولشویی و تروریسم به هم ملحق می‌شوند و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کنند.

رئیس جمهور همچنین گفت: صدای مردم منطقه شنیده می‌شوند که می‌گویند ازجنگ و خشوت و آوارگی بی خانمانی و فقر و گرسنگی، همسایه کشی، نفرت و کینه تبعیض و تحقیر خسته شده‌اند. زنان تحمل بردگی و محکومیت از تحصیل را ندارند. کودکان از برهنگی خسته‌شده‌اند و شهر‌ها و روستا‌ها دیگر انفجار و ویرانی را بر نمی‌تابند.

روحانی با بیان این که دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد، جوامع رشد طبیعی خود و راه حل‌های مناسب در مواجهه با مشکلات را بیابند، بیان کرد: باید بیاندیشیم که چگونه می‌توانیم آن‌هایی که آگاهانه میلیارد‌ها دلار از درآمد‌های نفتی خود را برای تعمیق اختلاف‌ها صرف می‌کنند، متوقف کنیم و چگونه در مقابل زورگویان بایستیم. من معقدم همکاری و هماهنگی است که امنیت می‌آفریند. ما باید حاکمیت‌های منعطف‌تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسئولیت در مقابل تهدید‌های مشترک سازگار باشد. باید به جنگ و خشونت افسار بزنیم. به پیکار با پول‌های ناپاک بشتابیم و از کارآمدی حکمرانی یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پلیدی‌ها نباشد.

وی ادامه داد: ملت‌ها و دولت‌های ما با یکدیگر هستند. از دورانی دور و از تاریخ کهن ما با هم بوده‌ایم. فرهنگ‌های ما در داد و ستد‌های پویا تمدن‌های مشترک آفریده‌اند که از چین تا آناتولی و از روسیه تا فلات ایران ادامه داشته است. ما فرزندان تمدن‌های بزرگی هستیم. با این حال در معرض یورشی همه جانبه هستیم که نه تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند، بلکه مصمم است پیوست‌های دیرپای ما را از هم بگسلد. کشوری که جنگ تجاری با چین راه انداخته است، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند و روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوند‌های ما است.

روحانی با اشاره به این که آمریکا سخت در خطاست که گمان می‌کند می‌تواند ما را از هم جدا می‌کند گفت: جنگ تجاری با چین به ضرر همه ما است، تحقیر افغانستان خوار شمردن همه ما است، با تنیبه ترکیه همه ما مجازات می‌شویم، هر بار که روسیه تهدید می‌شود همه ما امنیت خود را مخاطره می‌بینیم و وقتی ایران تحریم می‌شود همه از توسعه پایدار بی بهره شده و در واقع همه تحریم می‌شوند، اما ما بنا نداریم گستاخی‌ها را تحمل کنیم و در برابر آن‌ها می‌ایستیم و این راه را از مسیر تقویت و تعمیق همکاری دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین با بیان این که ایران با حکم رسالت خود سدی بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهای سنگینی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ما همچنین در راه مبارزه با تروریسم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم و صد‌ها نفر از نیرو‌های ما در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداریم که سهمشان را از ازای امنیت و ثبات خود که برای آن‌ها تامین کرده ایم بپردازند، اما بدانند با تحریم ایران توانایی‌های ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌بیند.

وی افزود: به تحریم کنندگان هشدار می‌دهیم که اگر توانایی‌ها ما در مبارزه با مواد مخدر وتروریسم در خاستگاه آن‌ها ضربه ببیند، نخواهید توانست از آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت به سلامت خارج شوید.

روحانی در ادامه گفت: آن‌ها که حرف ما را باور ندارند، خوب است نگاهی به نقشه جغرافیایی بیاندازند.

وی سپس خاطرنشان کرد که همه کشور‌ها باید در راستای استمرار پیروزی، احساس مسئولیت کنند.

رئیس جمهور همچنین گفت: ما باید بدانیم که تهدید‌های امروز بین مرزی است. از همین رو است که باید به دنبال منطقه‌ای قوی‌تر که رها از سلطه دیگران است باشیم، منطقه‌ای که از خود نیرو بگیرد و از نیروی جمعی همه ملت‌ها استفاده کند. منطقه‌ای قدرتمند برای دنیای پسا آمریکایی و این ملت‌ها هستند که در همپیمانی با هم آرزوی مشترکشان را پیش می‌گیرند؛ همه باید در راه منطقه قوی‌تر بکوشیم.

وی در همین راستا به تشریح ضرورت‌های ایجاد یک منطقه قدرتمند پرداخت و گفت: باید ایجاد امنیت شبکه‌ای، حس احترام به حاکمیت ملی، تقویت چند جانبه‌گرایی، مشارکت‌های جدی در صلح‌سازی را ایجاد کنیم. در عین داشتن قدرت دفاعی، نظامی‌گری را در منطقه کاهش دهیم، زیر ساخت لازم را برای ترانزیت با همسایگان فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: باید از تجارت کالا و خدمات مخصوصا کالای فرهنگی در منطقه حمایت کنیم. به توازن قوای پایدار مبتنی بر هوش استراتژیک دست یابیم.

وی با بیان اینکه "آمریکا کشوری مداخله جو است که نمی‌تواند هیچ کشوری را در حوزه‌های ذکر شده یاری کند" گفت: از کسی که به دیوار‌ها تعظیم می‌کند انتظار نداریم به پل‌ها احترام بگذارد؛ از کسی که تمدن‌ها را تحقیر می‌کند نمی‌توان خواست نگه دارنده تمدن‌های مشترک باشد؛ و ما هرجا آمریکا در انهدام جوامع سهم دارد اجازه نخواهیم داد از هزینه و مسئولیت ویرانی‌ها بگریزد.

رئیس جمهور در پایان گفت:جمهوری اسلامی مانند همیشه آماده یاری رساندن به شما است. هر روز پیش از پیش به یقین می‌رسم با همت صادقانه چین، روسیه، ترکیه، افغانستان، پاکستان و ایران می‌شود این وظیفه را به انجام رساند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان