تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷
محمدباقر قالیباف:

چهار درصدی‌ها خون مردم را می‌مکند/ سرمایه مردم را یک شبه به نصف تقلیل دادند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ریشه مشکلات اقتصادی در خاصه سازی و قدرت دوستی برخی مسئولان و ضعف مدیریت است.

ریشه مشکلات در ضعف مدیریت است

رویداد۲۴ محمدباقر قالیباف در جمع دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح این پرسش که ریشه اصلی این چالش اقتصادی کجاست، تصریح کرد: آیا نداشتن سرمایه و درآمد در این چالش دخیل است؟ آیا تحریم ریشه این چالش اقتصادی است؟ آیا رویکردهای عزتمندانه و مبارزه با زیاده‌خواهی‌های دشمنان این ملت و انقلاب و گام در مسیر و راه اسلام سیاسی امام (ره) گذاشتن باعث این چالش اقتصادی شده است؟ آیا تنبلی و سستی مردم باعث این رکود و این چالش اقتصادی شده و آنها نیامده‌اند پای کار و کمک نکرده اند؟ من می‌گویم هرگز! نه تنها اینها باعث چالش نشده‌اند که اینها نقاط قوت و افتخارآفرین ما برای حل مشکلات اقتصادی است. پس مشکل کجاست؟

ریشه مشکلات اقتصادی در خاصه سازی و قدرت دوستی برخی مسئولان و ضعف مدیریت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکل آن جایی است که ذهن ها و چشم های بعضی از مسئولان به جای تمرکز بر این فرصت‌ها و داشته‌ها، به بیرون از مرزها خیره است و با ضعف مدیریت و اشباع ناکارآمدی، فرصت را برای فرصت‌طلبان که همیشه به دنبال مکیدن خون این ملت و به یغما بردن داشته‌های مادی و معنوی این ملت بوده اند، فراهم کرده است و فرصت را به قاچاقچیان، به دلالان، به رانت‌خواران و به کسانی که در حقیقت خائن به این سرزمین و این ملت‌ هستند و در یک کلام به چهار درصدی‌های معروف داده است.

او گفته تا زمانی که در حوزه کارکردی و مدیریتی به سمت شایسته گزینی، توجه به موضوعات اصلی و دغدغه مردم، وقت گذاری، در میدان بودن، با مردم مستقیم سخن گفتن به جای مذاکره با بیگانگان نرویم، مشکلات حل نمی شود. لازمه یک مذاکره عزت‌مندانه، افزایش قدرت ملی است نه ضعف اقتصادی.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز بزرگ شدن بدنه دولت، پر هزینه بودن و کسری بودجه عمومی دولت است، گفت: استفاده نکردن از ابزار روز و بزرگ شدن اقتصاد دولتی، خصولتی سازی و خاصه سازی باعث به وجود آمدن این چالش اقتصادی شده است. همین چند روز گذشته رئیس جمهور محترم در دانشگاه سمنان گفت که دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای پرداخت خسارت به مالباختگان دریافت کرده است که این برابر بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. باید پرسید چرا؟ آیا هیچ مسیر دیگری برای اعاده حقوق مردم وجود نداشته است؟

قالیباف ناتوان بوده، شما توانا باش و مشکل مردم را حل کن!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به شرایط فعلی شهرداری پایتخت گفت: وقتی ادامه این تفکر ناکارآمد از دولت به شهرداری می‌رود و مستقر می‌شود، به جای کار کردن و بار برداشتن، دنبال این است که ثابت کند قالیباف کار نکرده است. ضرب المثلی هست که می‌گوید «فکر نکن اگر همسایه‌ات بلنگد، تو بهتر راه می‌روی» قالیباف بد بوده، ناتوان بوده، شما توانا باش. با تخریب قالیباف که مشکلی از مردم حل نمی‌شود.

او با اشاره برخی تخریب‌های نادرست در این مدت، بیان کرد: آمدید گفتید خط ۷ مترو ناامن است و تعطیلش کردید، در حالی که اصلا نمی‌دانستید خط ۷ از کجا به کجاست و در برنامه تلویزیونی وقتی مجری پرسید، اشتباه گفتید. حالا نه تنها آن بخش از خط تعطیل شده را به موقع برای استفاده در دسترس مردم قرار ندادید بلکه ادامه این خط هم که بیش از ۹۵ درصد آن انجام شده بود، تمام نکردید. خب چرا آن ۵ درصد باقی مانده را انجام نمی‌دهید؟

شهردار پیشین تهران در ادامه به میزان بدهی‌های شهرداری تهران پرداخت و اظهار کرد: آمدید گفتید قالیباف ۵۲ هزار میلیارد بدهی برای شهرداری باقی گذاشته، یکسال بعد، کمیسیون فرهنگی همین شورای پنجم شهر تهران اعلام کرد که از این عدد ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که برای تکمیل پروژه‌های آغاز شده، لازم است. کجای دنیا بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌ها را که هر سال در بودجه لحاظ می‌کنند در فهرست بدهی می‌آورند؟

 شهرداری فقط ۱۸هزار میلیارد تومان طلب از دولت و ۱۰ هزار میلیاردتومان سرمایه آماده برای استفاده دارد

وی با بیان اینکه ۱۴هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری را خود شورای پنجمی‌ها هم قبول دارند، خاطرنشان کرد: جدای از این ۱۴هزار میلیارد، یک میلیارد دلار مصوبه مجلس برای پرداخت به شهرداری تهران بود، دولت عمل نکرد که با دلار ۴۲۰۰ تومان می‌شود ۴۲۰۰ میلیارد تومان. این یعنی بالغ بر ۱۸هزار میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت و تازه این غیر از دارایی‌ها و سرمایه‌ای است که در گزارش تحویل و تحول شهر تهران که تحویل شورای چهارم و پنجم شد، ذکر شده است و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه آماده برای استفاده بوده است.

قالیباف با بیان اینکه یک محاسبه سر انگشتی در میزان بدهی و داشته‌های شهرداری نشان می‌دهد که میزان بدهی شهرداری بسیار اندک است، تاکید کرد: همه افراد باتجربه در مدیریت شهری می‌دانند که داشتن حداقل طلبکاری و بدهکاری در مجموعه یک نهاد عمومی غیردولتی مثل شهرداری‌ها امری است طبیعی. چرا بجای حرف، برای مردم کار نمی کنید؟

وی ادامه داد: آمدید گفتید فلانی تخصص نداشته، شما که تخصص دارید که می‌گویید باید برویم از خارج مدیر بیاوریم. چرا به جای این همه حرف کار نمی‌کنید برای مردم؟ خط ۶ مترو، باغ پرندگان و موزه مشاهیر را که همگی در آستانه بهره برداری تحویلتان شده، چرا افتتاح نمی‌کنید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح چند سوال درباره پروژه‌های در آستانه افتتاح شهر تهران که شهریور۹۶ تحویل مدیران جدید پایتخت شده بود اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند، بیان کرد: باغ پرندگان را چرا افتتاح نمی‌کنید؟ آنجا که دیگر اصلا کاری باقی نمانده بود غیر از رهاسازی پرندگان. با قالیباف مشکل دارید چرا پرندگان را در قفس نگه داشته‌اید؟ خط ۶ مترو را که بیش از ۸۵  درصد پیشرفت داشت و باید تا پایان سال ۹۶ تمام می‌شد چرا تمام نمی‌کنید؟ موزه مشاهیر را افتخار این شهر است چرا افتتاح نمی‌کنید؟

امیدوارم قوه قضاییه زودتر نتیجه شکایتم از تهمت زنندگان را اعلام کند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی کسی کار نکند و دغدعه مردم و مدیریت نداشته باشد چاره‌ای ندارد جز این که وعده خلاف بدهد و تهمت بزند، گفت: تازه به من هم اکتفا نمی‌کنید، به دختر من به پسران من، به همسر من تهمت می‌زنید که امیدوارم قوه قضاییه به شکایت من رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

اگر نگران حریم شخصی مردم هستید، دخالت به امور شخصی آنها نکنید

قالیباف با درخواست از دانشجویان که به این نکته دقت بیشتری داشته باشند، ادامه داد: می‌گویید قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را نمی‌توانیم اجرا کنیم و افراد برخوردار را از فهرست گیرندگان یارانه حذف کنیم، چون نمی‌خواهیم به حساب مردم سرک بکشیم. در همه کشورهای غربی، آیا کسی هست که اطلاعات حسابش در دست دولت نباشد و دولت اجازه نداشته باشد بداند که این حساب چقدر است و پول از کجا واردش می‌شود و برای چه مصارفی خرج می‌شود؟

این مقام مسئول ادامه داد: آیا اصلا یک شهروند غربی می‌تواند بدون اعلام دلیل روشن، حسابش را از جایی به جایی منتقل کند؟ پس چرا مردم را گول می‌زنید و می‌گویید ما نگران حریم شخصی شما هستیم؛ اگر نگران حریم شخصی مردم هستید، دخالت به امور شخصی آنها نکنید.

وی با بیان اینکه به جای این که به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید، ورود به استادیوم و برگزاری کنسرت و... موضوع اول حرفهای شماست، گفت: البته ما هم با آزادی‌های اجتماعی موافقیم؛ در همین حوزه برگزاری مراسم جشن و کنسرت، مگر در تهران و در پارک‌ها هر شب بیش از ۳۰۰ برنامه برگزار نمی‌شد؟ چرا تعطیلش کردید؟ ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شادی را که گرفته‌اید هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل دادید.

دریافت مالیات از محرومین بجای دلالان، نماد مشخصی از سیطره ۴ درصدی‌ها بر مدیریت کشور است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در حوزه مالیات، افرادی که بیشترین درآمد را دارند کمترین مالیات را پرداخت ‌می‌کنند و شاید بعضا اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند، بیان کرد: این در حالی است که از یک مغازه‌دار خرد، از یک دانشجویی که ناگزیر از فلافل‌فروشی است، مالیات می‌گیرید.

وی ادامه داد: جالب است که بدانید نزدیک به ۵۰ درصد مأموران مالیات، متمرکز بر این قشر محروم که درآمد حداقلی دارد، هستند، تا از این درآمد ناچیز آنها مالیات بگیرند و البته این نهایتا می‌شود ۵ درصد درآمد مالیاتی!

وی گفت: دلالان و قاچاقچی‌ها و چهاردرصدی‌ها که درآمد هنگفتی دارند، فرار مالیاتی می‌کنند که اگر فقط از چند ده نفر آنها به درستی مالیات گرفته شود، به اندازه چندصدهزار نفر از این طبقه محروم درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند؛ این یکی از نمادهای مشخص اشباع ناکارآمدی، استفاده نکردن از مدیریت نسل چهارم و ابزار روز و سیطره چهاردرصدی‌ها بر مجموعه مدیریتی کشور است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان