تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷
زاکانی:

شأن رهبری و مردم، وضعیت کنونی نیست

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: شأن ایران و ملت ما وضعیت کنونی نیست و نباید غره و دچار روزمرگی شویم.

شأن رهبری و مردم، وضعیت کنونی نیست

رویداد۲۴ علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه 18 آذرماه) به مناسبت روز دانشجو در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: جنبش دانشجویی قبل از انقلاب همواره به دنبال ضدیت با آمریکا بود اما جنبش دانشجویی پس از انقلاب این مسئله را با پیروی از انقلاب اسلامی دنبال کرد؛ چراکه اساس انقلاب ما ضدیت با آمریکا است و ۱۳ آبان ۵۸ هم حاصل این تفکر بود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید ضمن گرامی‌داشت یاد پرچمداران این حرکت انقلابی، ادامه دهنده راه آنان باشیم، گفت: امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی سه ویژگی مهم یعنی توجه به گوهر دین، قیمت و ارزش بالای مردم و اهمیت رهبری دینی جامعه را همواره مورد تاکید قرار می‌دادند و برجسته می‌کردند.

زاکانی متذکر شد: به سرعت این سه ویژگی مذکور توسط تشنگان در سایر نقاط جهان مورد الگو قرار گرفت و آنان هم این نکات برجسته را دنبال کردند اما متاسفانه  آنطور که باید و شاید این مسیر را دنبال نکردیم.

وی با اشاره به آمارهایی که در کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا درباره قدرت ایران در عرصه جهانی گفته می‌شود، تصریح کرد: آمارهای آنان حاکی از آن است که ایران رتبه‌های مختلفی چون۷، ۱۳ یا ۱۴ را از نظر قدرتمندی در جهان دارد در حالی که بنده معتقدم که ما نباید به آمارهای آنان توجه داشته باشیم؛ چراکه شأن جمهوری اسلامی ایران از لحاظ قدرتمندی در عرصه بین‌المللی بسیار بالاتر از اعداد و ارقامی است که بیگانگان ارائه می‌دهند.

زاکانی تاکید کرد: بزرگترین امتحان فعلی ما، کارآمدی است و باید از ظرفیت های بزرگ کشور استفاده کنیم تا طعم شیرین کارآمدی و حرکت در مسیر تحول پیش روی ملت ما قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی فرصت آزمون و خطا کردن و افتادن و بلند شدن از زمین زیاد نداریم و نباید این رویه مدام تکرار شود و باید مسیر اصلی خود را دنبال کنیم.

در آستانه یک جهش و تغییر بزرگی در کشور قرار داریم

نماینده سابق مجلس ادامه داد: ما در حال حاضر در آستانه یک جهش و تغییر بزرگی در کشور قرار داریم که دشمنان به دنبال مدیریت آن هستند که ما باید این مسیر را تا حصول اهداف انقلاب دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه امکان ندارد جامعه‌ای معنوی و آزاد و در عین حال عقب افتاده باشد، تصریح کرد: در واقع جامعه‌ای که پیشرفت جزئی نداشته باشد، نمی‌تواند الگویی برای سایرین باشد و باید به این مسائل به صورت توأمان توجه کرد.

زاکانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما دستاوردهای مختلفی داشته است، اظهار داشت: ما باید قدرت مردم را به آنان بازگردانیم و به آنان حق مشارکت دهیم و هر چه وجود دارد به سمع و نظر آنان برسانیم؛ چراکه این مسئله حق طبیعی آنان است؛ مگر موارد بسیار محدودی از اطلاعات که نمی‌توانیم در انظار عموم قرار دهیم؛ چراکه ممکن است دشمنان سوءاستفاده کنند.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: مردم حق انتخاب دارند و باید این مسئله مورد توجه جدی در همه عرصه‌ها، چون جمهوریت و اسلامیت قرار گیرد؛ چراکه این دو مسئله همواره باید وجود داشته باشند و هر کس بخواهد مردم را از صحنه دور کند، در واقع علیه ارزش‌های اسلام و انقلاب عمل کرده است و امام خمینی (ره) همواره بر امتزاج اسلام و جمهوریت تاکید می‌کردند.

در مردم‌سالاری دینی باید امور به مردم واگذار شود

زاکانی ادامه داد: بر این اساس وظیفه حکومت اسلامی توانمند کردن و قدرتمند کردن مردم است و مردم باید با قدرت، حق انتخاب و تعیین سرنوشت خود را داشته باشند.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه همچنین در مردم‌سالاری دینی باید امور به مردم واگذار شود، تصریح کرد: دولت و کارگزاران نظام، یک دولت حداقلی، متخصص، متبحر و پاسخگو هستند و نباید جای مردم کار کنند البته در برخی مواقع چون امور امنیتی و جاهایی که مردم توان اجرایی ندارند، مسئولان باید وارد شوند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم حق نظارت دارند و جامعه اسلامی باید جامعه‌ای شیشه‌ای باشد، اظهار داشت: بنده زمانی که نماینده مجلس بودم، قانون «از کجا آورده‌اید؟» را دنبال کردم؛ چراکه همه مردم باید بدانند که مسئولان چه دارند و این اموال خود را از کجا آورده‌اند.

زاکانی با بیان اینکه همچنین مردم حق بازخواست دارند، گفت: متاسفانه هنوز این چند ویژگی مذکور آنطور که باید و شاید محقق نشده است و باید این مسیر به خوبی دنبال شود و ما دستاوردهای بزرگی داشته‌ایم و نباید این دستاوردها در مسیر حداقلی بماند و باید روز به روز آنها را ارتقا دهیم.

نماینده سابق مجلس با ابراز تاسف از اینکه ما استقلال اقتصادی و فرهنگی نداریم و به همین دلیل بیگانگان در این عرصه‌ها توانسته اند بر ما تاثیر بگذارند، اظهار داشت: با وجود این، استقلال سیاسی ما در کل دنیا زبانزد است.

وی افزود: همچنین ما در مسیر عدالت و آزادی حرکت کرده‌ایم، اما آن آزادی و عدالتی که مورد نظر اسلام است، هنوز در جامعه ما ظهور و بروز نیافته و تحقق کامل نیافته است که باید به این مسئله توجه کنیم.

زاکانی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن نیازمندی‌های جامعه و نگاه رو به جلو، گفت: پس از انقلاب امید به زندگی در جامعه ما ۲۰ سال افزایش یافته است اما متاسفانه هنوز با ایده آل هایمان فاصله جدی داریم و باید این مسائل به گوش مسئولان برسد و اجازه ندهیم آنان درگیر روزمرگی‌ها شوند.

حداکثر موانع ما در داخل از کشور است

نماینده سابق مجلس گفت: جامعه ما ظرفیت‌های بسیار خوبی به‌ویژه از حیث دارا بودن نیروی انسانی دارد و باید روز به روز نقش آفرینی بهتری در منطقه و عرصه بین‌الملل داشته باشیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم اما متاسفانه در برخی جاها می‌توانستیم بهتر از این باشیم، افزود: یکی از علل این مسئله آن است که ما تجربه این مسیر را نداشتیم و یکی دیگر از دلایل هم این است که نخبگان کشور ما اعم از اندیشمندان، نخبگان سیاسی و نخبگان هنری کشور می‌توانستند خیلی بهتر از این کار کنند اما این طور نبودند.

نماینده سابق مجلس افزود: همچنین یک سری بدخواه در خارج از کشور هستند و آمریکا و برخی دیگر از کشورها رقیب ما هستند اما معتقدند که حداکثر موانع ما در داخل از کشور است نه خارج از کشور و باید این مسئله را مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مسیر کشور در عرصه رشد و بالندگی را ادامه دهیم، گفت: برای رسیدن به این مهم، باید توجه به تعلیم و تربیت را به عنوان یک رکن اصلی در نظر داشته باشیم و انسان‌های مسئول را به جامعه تحویل دهیم؛ چراکه چنین مسئله‌ای جامعه را به سمت آینده‌ای درخشان‌تر رهنمون می‌کند.

زاکانی با تاکید بر اینکه ما باید محور حرکت کشور را بر مدار شایستگان بگذاریم، اظهار داشت: در واقع باید افراد صاحب صلاحیت به مسئولیت برسند و تعهد لازم را به دین و مردم، تخصص لازم و همچنین عرضه و توان کافی داشته باشند؛ چراکه میدان دادن به شایستگان یک امری است که به ما جهش می‌دهد.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: همچنین وقت آن رسیده است که یک انتقال اساسی صورت گیرد و جریان جوان کشور مسئولیت‌های اساسی را بپذیرند و پرچم تغییر در کشور را دنبال کنند که این مسیر می‌تواند ما را به عرصه‌های بالاتری در زمینه قدرت جهانی برساند.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: شأن جمهوری اسلامی ایران، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت ما وضعیت کنونی نیست و نباید غره و دچار روزمرگی شویم و باید چشم به افق آینده بدوزیم.

منبع: مهر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان