تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت خارجه:

امنیت خود را قربانی شعار نمی‌کنیم/ وضعیت ۷ مرزبان میرجاوه نامشخص است

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: پنج نفر از مرزبانان ربوده شده میرجاوه آزاد شدند و از دیگر افراد اطلاع نداریم.

امنیت خود را قربانی شعار نمی‌کنیم/ وضعیت ۷ مرزبان میرجاوه نامشخص است

رویداد۲۴  بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره سفر وزیر امور خارجه به قطر گفت:‌ سیاست‌های منطقه‌ای همچنان سیاست قبلی است که مبتنی بر همکاری، همز‌یستی، رایزنی و گفت‌وگو با تمامی کشورهای همسایه و پیرامونی است. واقعیت‌های منطقه و تحولات منطقه‌ای فرصت‌هایی برای استمرار نگاه قبلی و سیاست فعلی ما ایجاد می‌کند تا از این نشست‌ها و فرصت‌ها بتوانیم مجددا مواضع خود را با افرادی که در این نشست‌ها حضور دارند، مطرح کرده و دیدگاه‌های آن شنیده و تحولات منطقه را مرور و افق‌های آینده را پیش‌بینی کنیم و بینیم و برای منطقه باثبات و مطلوب و باامنیت چه کنیم.

وی با بیان اینکه این سیاست در کشورهای منطقه بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد و آمادگی بیشتری برای درک هرآنچه که ایران براساس اصول و مبانی خود دنبال می‌کند، بیشتر می‌شود، اظهار داشت: فروم دوحه، نشست جدیدی نبود ولی با توجه به نقشی که در این برهه می‌تواند با حضور مقامات کثیری از کشورهای منطقه و افراد صاحبنظر از کشورهای منطقه داشت، فرصت جدیدی ایجاد کرد.

ساز و کار ویژه مالی صرفا برای دارو و غذا نیست

این مقام عالی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفر یک روزه ظریف فرصت خوبی برای دیدار با مقامات مختلف و همچنین تبادل نظر مفید و سازنده مقامات عالی‌رتبه قطر داشت که ان‌شاالله دستاوردهای خوبی خواهد داشت. امیدوارم با کشورهای منطقه اقدامات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا شامل ارائه دارو و غذا به ایران در قبال پول نفت ایران می‌شود. آیا این مسئله صحت دارد؟ تصریح کرد: این سازوکار و مکانیزم که مدتی درباره آن بحث می‌شود، سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی است و شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک در این سبد کالایی، دارو، غذا و دیگر مواد مورد نیاز ایران هم قرار می‌گیرد و حتی در شکل نوین خود می‌تواند یاری‌گر مناسبات ما با دیگر کشورها باشد. پس این مکانیزم صرفا برای دارو و غذا نیست بلکه برای همکاری اقتصادی، تبادل فناوری و تکنولوژی و... هم می‌شود.

ملاک ما گفت‌وگوهای انجام شده با دولت‌ها است

وی درباره انصراف شرکت‌های دولتی چینی و روسی از انجام پروژه‌های نفتی ایران به بهانه تحریم‌های امریکا خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه و بخش دیپلماسی اقتصادی به صورت روزمره و جدی، با توجه به برخی تهدیدات و تحریم‌ها در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط به عنوان پل واسط مابین ایران و کشورهای دیگر، نقش اساسی خود را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم با توان و جدیت خوبی این مسئله دنبال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در مورد انصراف یا عدم انصراف که منتشر می‌شود، تا زمانی که اخبار دقیقی از سوی دولت‌های مزبور دریافت نکنیم آن را بسان جنگ روانی علیه ایران می‌دانیم. ملاک ما گفت‌وگوهای انجام شده با دولت‌ها است. با این حال، فشار دولت امریکا روی شرکت‌های بزرگ و نه فقط غرب، بلکه کشورهای شرق و همسایگان زیاد برای توقف همکاری‌ها روشن است. البته ما هم بیکار نیستیم و قضاوت درباره این اخبار را باید با تانی و تامل برخورد کرد. شاید وزارت نفت بتواند مشخص‌تر درباره این اخبار اظهارنظر کند.

زمان، تجربه‌های زیادی به ما آموخته است

قاسمی درباره رایزنی‌های عراق با امریکا برای ادامه معافیت‌ها از تحریم‌های ایران ابراز داشت: عراق یک همسایه خوب ماست که مرز طولانی با یکدیگر داریم. گذرگاه‌های فراوانی هم داریم. نوع ارتباطات تاریخی، فرهنگی و تمدنی موجب می‌شود تا این کشور از شرکای خوب ما باشد و این مسئله موجب می‌شود همکاری‌هایمان را با همان دقت و شدت ادامه بدهیم. علائمی که دریافت می‌کنیم، مثبت است.

وی با بیان اینکه همکاری‌ها ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تلاش‌های مضبوحانه امریکا و هیات‌های اعزامی این کشور برای تطمیع و تهدید و ایجاد مشکل و موانع بر سر راه روابط دو کشور، می‌تواند وجود داشته باشد ولی زمان، تجربه‌های زیادی به ما آموخته و کشورها نیز با توجه به شرایط جدید، نگاه مستقلانه خود را خواهند داشت. ما با عراق شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی خواهیم بود و حوزه‌های جدید همکاری نیز خواهیم داشت.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه نیز یادآور شد: هنوز اقدام نظامی جدیدی انجام نشده است. اینکه آن عملیات انجام می‌شود یا نمی‌شود، را من نمی‌دانم. مواضع ما درباره سوره تغییر نکرده است. هیچ کشور منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی سوریه، اقدامی در سوریه انجام دهد. اگر این اصل رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه را که همکاری‌های مستمر ایران، روسیه و ترکیه در روند آستانه شکل گرفته، با مشکل روبه‌رو سازد.

قاسمی با ابراز امیدواری بر تداوم همکاری‌های سه کشور ضامن صلح بیان کرد: هر سه کشور از واقعیت‌های سوریه آگاه هستند. تماس‌ها و همکاری‌ها نیز همچنان ادامه دارد.

برگزیت خللی در همکاری‌های برجامی بریتانیا ایجاد نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که برگزیت می‌تواند بر مناسبات ایران با گروه ۱+۴ اثرگذار باشد؟ گفت: ما درخصوص مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم ولی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خللی برای همکاری‌های این کشور در موضوع برجام ایجاد نمی‌کند. لندن متعهد به تلاش برای حفظ برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر جابری انصاری به سوریه اظهار داشت: سیاست ایران در مورد سوریه مشخص و معین است. در شش، هفت سال گذشته، کشورهای جهان، سوریه و حتی تروریست‌ها از رویکرد ایران مشخص است. رایزنی‌ها و تماس‌های تهران و دمشق وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت. فرستاده ویژه ایران در دمشق بود و مذاکرات خود را انجام داد. باید منتظر نشست سوریه در ژنو که امروز و فردا برگزار می‌شود، باشیم. نشست بسیار مهمی است.

قاسمی اضافه کرد: روند آستانه تا به امروز کار خود را به خوبی انجام داده است و این، فارغ از تلاش‌هایی است که برای ناکام گذاشتن این مذاکرات و روند بود. با این وجود، امیدواریم نشست سوریه با موفقیت برگزار شود و نشان بدهیم آنچه کشورها می‌توانند با همکاری یکدیگر مسائل را حل کنند و نیازی نیست کشورهای فرامنطقه دخالت کنند.

تلاش می‌کنیم کمک‌های انساندوستانه زیر لوای سازمان ملل به یمن برسد

وی درباره توافق‌های یمنی یمنی در سوئد و حمایت ایران تصریح کرد: من ترحیج می‌دهم از بکار بردن واژه‌های پیروزی و شکست کشورها خودداری کنیم. از ابتدای تجاوز ائتلاف عربستان به کشور مظلوم یمن، مواضع ایران کاملا روشن بود. ما قبلا طرح چهار ماده‌ای را ارائه کرده بودیم و همه تلاش ما این بود که یک آتش‌بس برای فراهم شدن زمینه‌های کمک‌های انسانی و بشردوستانه و رسانیدن غذا و دارو و حتی خارج کردن بیمارهایی زیادی که نیازمند اقدامات بیشتری هستند، انجام گفت‌وگوهای یمنی –یمنی و...، مهیا شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه تلاش ما این بود که اتفاق مثبتی رخ دهد تا متجاوزان از حملات خود دست بردارند و کمک‌های انساندوستانه زیر لوای سازمان ملل انجام شود، خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعالانه‌ای با کشورهای منطقه‌ای و اروپایی داشتیم. چهار جلسه با آنها داشتیم. خوشبختانه نشست استکلهم برگزار شد که از توافقات آن استقبال کردیم. امیدواریم این نشست سرآغاز خوبی برای مردم یمن باشد ولی لازم است متجاوزان و کسانی که مرتبا افراد غیرنظامی را بمباران کرده و زیرساخت‌های این کشور را از بین بردند، به تجاوزات و حملات خود پایان دهند.

قاسمی ادامه داد: هر گونه کمکی به کاهش آلام و مسائل یمن کمک کند، نسبت به آن ابراز آمادگی می‌کنیم. امیدوارم کسانی که فکر می‌کردند با سلاح‌های مدرن و دلار می‌توانند سرنوشت کشورها را دگرگون کنند، یاد گرفته باشند که چنین چیزی ممکن نیست. امیدوارم این تجربه به این افراد که کمتر با فکر و اندیشه آشنایی دارند، کمک کند با تجاوز نمی‌توان به کسی چیزی را تحمیل کرد.

تا اشغالگری وجود دارد، مقاومت هم وجود دارد

وی درباره تهدید نظامی نتانیاهو علیه ایران ابراز داشت: سیاست ایران نسبت به رژیم صیهونیستی روشن است. تا اشغالگری وجود دارد، مقاومت هم وجود دارد و ربطی به تحولات دیگر کشورها نیز ندارد. سیاست‌های نژادپرستانه و اشغالگری رژیم اسرائیل مشخص است و تا این وضعیت ادامه دارد، تنش و مقاومت نیز ادامه می‌یابد. هرزگاهی سران این رژیم به یاوه‌گویی و بیان سخنان سخیف و بی‌ربط روی می‌آورند که چیزی بیشتر از این هم از آنها نی‌رود زیرا ماهیت آنها درنده‌خو و متجاوزگرانه است.

پرونده برخوردهای نامناسب با ایرانیان در تفلیس همچنان فتوح است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین وضعیت مناسبات ایران و گرجستان در پی برخوردهای نامناسبی که با شهروندان ایرانی صورت گرفته است، بیان کرد: ما از دولت گرجستان روابط حسنه‌ای با آنها داریم، چنین انتظاری نسبت به شدت گرفتن این نوع برخوردهای نامناسب نداشتیم و برایمان تعجب‌برانگیز بود که این نوع برخوردها در مبادی ورودی به این کشور رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به شهروندان خود در اقصی نقاط عالم روشن است و از حقوق آنها دفاع می‌کنیم، یادآور شد: هم در تهران و هم در تفلیس رایزنی‌هایی را انجام دادیم. موضوع دنبال شد ولی تمام شده نیست. مراتب اعتراض و نکات مورد نیاز را به آنها گوشزد کردیم. این پرونده مفتوح است و به صورت روزانه این بحث دنبال می‌شود. برای ما این نوع رفتار از سوی نیروهای مرزبانی گرجستان قابل قبول نیست.

اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق ایرانیان به سهولت خدشه‌دار شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: البته مقامات سیاسی این کشور ابراز تاسف کردند و قرار شده این مسئله را دنبال کنند ولی تمهیداتی را مورد بررسی قرار دادیم و طی روزهای آینده اقداماتی را انجام می‌دهیم و در فضای دیگری با دولتمردان گرجستان برخورد می‌کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق ایرانیان به سهولت خدشه‌دار شود و دولت متبوع نتواند مانع این شهروندان با ایرانیان شود، بیان کرد: متاسفانه شاهد وجود برخی گروه‌ها یا شرکت‌های سودجود هستیم که از فرصت و فضای لغو ویزا میان دو کشور استفاده می‌کنند و با دورغ و دغل و همچنین برخی وعده‌ها نسبت به گمراه کردن برخی از شهروندان اقدام کردند که به این مسئله هم توجه داریم و مورد پیگیرد توسط ارگان‌های ذیربط دنبال می‌کنیم.

ایرانیان اگر اجباری برای رفتن به گرجستان ندارند، تامل کنند

وی افزود: ایرانیان اگر اجباری برای رفتن به گرجستان ندارند، تامل کنند تا این مسئله به خوبی فیصله یابد. امیدوارم دولت گرجستان با توجه به نوع و پیشینه روابط اقدامات لازم را انجام دهد، هر کمکی برای رفع مشکل باشد، می‌کنیم.

از دیگر مرزبانان ربوده شده اطلاع نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احضار سفیر ایران در اسلام‌آباد به وزارت امور خارجه پاکستان به بهانه انفجار صورت گرفته در مرزهای دو کشور و آخرین وضعیت سربازهای ربوده شده ایرانی یادآور شد: وجود برخی ناامنی در مرزهای دو کشور مسئله جدیدی نیست. شاهد برخوردهای نابهنجار و تلخ در مناطق مرزی ایران و پاکستان بودیم مانند ربودن سربازان ما و ورود نیروهای تروریستی از پاکستان به داخل کشور ما.

قاسمی با یادآوری عکس‌العمل‌های ایران نسبت به این اتفاقات گفت: پس از ربایش اخیر، وزیر امور خارجه به پاکستان سفر کرده و با مقامات این کشور رایزنی کردند. در دفعه قبلی نیز ایشان در راس هیاتی انتظامی و نظامی و امنیتی به اسلام‌آباد سفر کردند و به تفاهمات خوبی دست یافتیم. از ربایش‌های اخیر پنج نفر آزاد شدند و از دیگر افراد اطلاع نداریم و برعهده پاکستان است که برای آزادی این افراد تلاش کند و همچنین به تقویت مرزها اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه ما مرزهای دو کشور را مرزهای دوستی می‌دانیم و تلاش می‌کنیم مرزهایمان امن‌تر باقی بماند، اظهار داشت: ما با کانون‌ها و گروه‌های معاندی روبه‌رو هستیم که دست به اقدام نابهنجار بزنند. پس از حادثه اخیر که در بلوچستان پاکستان رخ داد، ما آن را محکوم کردیم و مجددا به دولت، ملت و خانواده‌ قربانیان تسلیت می‌گویم و تاکید می‌کنم بر قول و وعده خود مبنی بر مساعدت به پاکستان برای آنکه مرزها با دقت بیشتری مراقبت شوند، ایستاده‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به احضار سفیر ایران در اسلام‌آباد تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با سفیر ما انجام شده، مسائل مرور شد و شاید آنها اطلاعات ناقصی از سوی کانون‌های معاند دریافت کردند که ما آن را به شدت تکذیب کردیم و فکر می‌کنیم مسئله فیصله یافته است. امیدواریم این کشور برای حل و فصل ماجرای ربایش سربازان‌مان حداکثر تلاش خود را بکند.

برایان هوک حرف‌های بی‌ربطی می‌زند

قاسمی درباره اظهارت اخیر برایان هوک مبنی بر اخراج وابستگان افراد عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی از امریکا خاطرنشان کرد: ایشان حرف‌های بی‌ربطی می‌زند و نباید حرف‌های فرد ضدایرانی که تلاش می‌کند در هر زمانی مشکلی برای ما ایجاد کند را جدی گرفت زیرا این مسئله نمی‌تواند تاثیری بر اراده و مقاومت ملت ایران بگذارد. این سخنان برای ایجاد تشویش و نگرانی است.

گروه‌های آنارشیست هم در میان معترضان فرانسوی وجود دارد

او درباره اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران به جای پاسخ دادن به نقش عربستان در قتل جمال خاشقچی ابراز داشت: ترامپ نشان داده هر بامداد که از خواب بیدار می‌شود، سیاست را اعلام می‌کند و سخنانی را بدون توجه به تبعاتش مطرح می‌کند. من پاسخی برای این رفتار ندارم. ایشان آنقدر مدهوش فروش سلاح است که جهت سوال را به سمت دیگری می‌چرخاند. این از ویژگی‌های دولت آمریکا است. گذر زمان اذهان را در قبال ایشان شفاف‌تر می‌کند. سخن رئیس‌جمهور امریکا نسنجیده و فرافکنی بی‌ربط بود و نشان داد از انصاف و آگاهی و منطق برخوردار نیست و برایش فروش سلاح مهمتر است و انسانیت برایش مهم نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات فرانسه نیز بیان کرد: مسئله فرانسه یک مسئله داخلی است که من به آن نمی‌پردازم ولی آنچه دیدم و مطالعه کردم، رفتار نیروهای انتظامی و نظامی فرانسه نسبت به معترضان خشن، نسنجیده و غیرقابل قبول بود. ما دولت فرانسه را نصیحت کردیم که نسبت به این افراد خویشتندار باشد و با خویشتنداری نسبت به افراد معترض برخورد کند. البته اخباری هم از وجود گروه‌های آنارشیست در میان معترضان نیز وجود دارد

قاسمی درباره انتخاب سفرای جدید ایران در آلمان، ترکیه و سازمان ملل یادآور شد: تقریبا برای همه کشورهایی که سفرای قبلی‌مان دوره ماموریتشان پایان پذیرفته است، اقدامات خود را شروع کردیم. اکثریت کشورها که باید سفیر جدید اعزام می‌شد، سیر اداری کارشان در جریان است. امیدواریم این کار با سرعت بیشتری پیگیری شود تا آنها به کشورهای مقصد عازم شوند. در مورد آلمان و ترکیه و سازمان ملل در حال رایزنی‌هایی هستیم.

سیاست ایران در مسائل موشکی منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد

 وی درباره نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص آزمایش موشکی ایران و رویکرد اروپا در این باره عنوان کرد: هیج کشوری را پیدا نمی‌کنید که درخصوص همه مسائل با یکدیگر هم‌نظر باشند. در مسئله برجام شاهد مواضع راسخ و مشخصی از سوی اروپا هستیم که در تضاد با امریکا است و هر کدام – کمتر و بیشتر – شاهد تلاش‌هایی برای بهره‌مند شدن ایران از مزایای برجام هستیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بی‌ربط دانستن نگرانی‌ها نسبت به توان موشکی ایران گفت: این نگرانی‌ها ناشی از تلاش بدخواهانی است که به جنگ روانی سخت‌تری روی آورده‌اند بنابراین شاهد ابراز نگرانی‌هایی از سوی مقامات اروپایی هستیم. سیاست ایران در مسائل موشکی روشن است و منافاتی هم با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه ایران به دلیل تجربه تاریخی و منطقه‌ای که در آن قرار گرفته، نمی‌تواند همانند برخی از کشورهای منطقه با صرف هزینه‌های سنگین و بیهوده، سلاح و امنیت بخرد، اظهار داشت: ما این مسیر را ادامه می‌دهیم چراکه هیچ کسی نمی‌تواند هیچی تضمینی برای امنیت‌مان به ما بدهد و در برابر تجاوز به ایران، این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند.

نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی صحبت‌ها و شعارها کنیم

وی اضافه کرد: سیاست موشکی ایران، بازدارنده و دفاعی است و علیه هیچ کشوری نیست. شعار ایران همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری است ولی نمی‌توانیم نسبت به سیاست موشکی خود چشم‌پوشی کنیم.

قاسمی با بیان اینکه مواضع انگلیس در شورای امنیت تند بود و دچار اشتباه هستند، تصریح کرد: ما البته شاهد استانداردهای دوگانه‌ای از سوی غربی‌ها و انگلیسی‌ها هستیم که می پذیرند شرکت‌های خودشان زردخانه‌های برخی از کشورها صدچندان کنند و فضا را برای تنش فراهم شود ولی برای ایران که تجربه تلخی دارد، متوسل به ابراز نگرانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه طراحی موشک‌های ایران مشخص است و برای حمل کلاهک هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک کشور مسئول، متعهد با حفظ رعایت موازین بین‌المللی به رویکرد خود در توان موشکی ادامه می‌دهیم. البته برای رفع نگرانی‌ها و شفاف کردن سیاست‌های تلاش می‌کنیم اما برای حفظ کیان آب و خاک خود و نظام نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی این صحبت‌ها و شعارها کنیم.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه درباره تاثیر عضویت اسرائیل در FATF بر وضعیت ایران ابراز داشت: بحث حضور اسرائیل با توجه به ماهیت این رژیم که از هر بهانه‌ای برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کند، مسئله جدیدی نیست زیرا بود و نبودش فرقی برای ما نمی‌کند چراکه آنها از هر فرصتی برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کنند. امیدواریم به راهکارهایی برسیم که منافع ایران تامین شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بهرام قاسمی ، ژن خوب
نظرات شما
پیشخوان