تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

چرا افکار عمومی با جوان کاپشن چرمی سراوانی همراه شد؟/ اخراج نماینده مجلس توسط قهرمان تازه فضای مجازی!

روز گذشته فیلمی منتشر شد که در آن میان کارمند اداره گمرک سراوان و نماینده این شهر درگیری لفظی پیش می‌آید و در این میان جوانی کاپشن مشکی نماینده را از ساختمان اداری بیرون می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از جوان سراوانی حمایت کرده‌اند.

درازهی

رویداد۲۴ انتشار فیلم نماینده سراوان و برخورد او با کارمند کمرگ و واکنش یک شهروند بازتاب‌های زیادی داشت. نکته جالب درباره این واکنش‌ها در فضای مجازی همراهی مردم با مرد کاپشن چرمی بود؛ مردی با کاپشن مشکی که نماینده مجلس را از ساختمان گمرک سراوان بیرون کرد.

ماجرا آنقدر برای کاربران فضای مجازی هم اهمیت یافت که به سرعت هشتگ نماینده سراوان درست شد. مردم در سال‌های اخیر از تنها ابزاری که دارند به خوبی برای نقد سیستم و افرادی که به نظرشان لایق انتقاد هستند، استفاده می‌کنند. نکته شگفت‌انگیز ماجرا، تاثیر شگرف شبکه‌های اجتماعی با وجود فیلتر بودن آن‌ها است؛ تاثیری که باعث استعفای داماد رئیس جمهور می‌شود یا سیداحمد خاتمی را واردار به توضیح درباره شغل دامادش می‌کند و در عرض چند ساعت یک نماینده را مجبور می‌کند شبانه در ویدئویی که از خود منتشر می‌کند پاسخگوی رفتار خود باشد. هر چند نه آن پاسخ کسی را راضی کرد نه آن سخنان، سخنانی بود که برای تشریح آن اتفاق باشد. ارتباط دادن یک رفتار نادرست، به «افراد مغرض» و «قوم بلوچ» و «تحریکات بیرونی»، «اهل تسنن بودن او» و «لباس محلی مردم منطقه» و «ترفندهای کامپیوتری» و «همگام سازی کلمات» تنها کاری است که احتمالا تنها از دست محمد باسط درازهی نماینده سراوان بر می‌آید!

به گزارش رویداد۲۴ با ورود شبکه‌های اجتماعی ساحت قدسی سیاست‌مداران ایرانی شکسته شده و آن‌ها در اتاقک‌های شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. اتاقک‌هایی که بلافاصله هرگونه عمل آن‌ها را بازتاب می‌دهد. از طرف دیگر وجود شبکه‌های اجتماعی تا حدی مردم را از نهاد‌های رسمی که مرجع برخورد با چنین رفتار‌هایی هستند بی‌نیاز کرده است. مردم انقدر به گردش آزاد اطلاعات و تاثیر آن ایمان دارند که احتیاجی نمی‌بینند برای پیگیری این موارد به دستگاه‌هایی مثل قوه قضائیه، مجلس یا دولت مراجعه کنند؛ آنها بهتر می‌دانند از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آبی گرم نمی‌شود! مردم معتقدند با انتشار فیلم، صوت یا نوشته زودتر به حقشان خواهند رسید. گویا دیگر نیازی نیست برای تظلم‌خواهی از رفتار غلط یک سیاست‌مدار سراغ نهاد‌هایی رفت که به خاطر بروکراسی پیچیده و متصلبی که دارند شاکی را از طرح شکایت پشیمان می‌کنند. کافیست با گوشی موبایل از رفتار‌های غلط فیلم گرفت و آن را منتشر کرد.

سیاست‌مداران امروز نمی‌توانند از واقعیت فرار کنند و اشتباه‌های خود را به گردن حواشی بیاندازند. نمی‌توانند پشت القاب و عناوین پُر طمطراق پنهان شوند و مخالفان خود را ضد مذهب و ضد نظام و مغرض بدانند که یا نفوذی هستند یا مشکل شخصی دارند؛ تو گویی شبکه‌های اجتماعی عیار سیاست‌مداران را روشن کرده است. اما مشخص است سیاست‌مداران ایرانی هنوز چنین فضایی را درک نکرده‌اند و همچنان در حال و هوای دیگری سیر می‌کنند. نماینده سراوان بعد از انتشار این فیلم به جای عذرخواهی بر موضع خودش پافشاری کرد و اعلام کرد طرح استیضاح وزیر اقتصاد را به خاطر برخورد بد کارمند بانک در مجلس پیگیری می‌کند. جالب آنکه وزیر اقتصاد هم به جای حمایت از کارمند خود، از نماینده‌ای عذرخواهی می‌کند که فعلا افکار عمومی با او همراه نیست.

به گزارش رویداد۲۴ از میان شخصیت‌های حاضر در ویدئو (نماینده مجلس، زنی که فقط تماشاچی است، فردی که فیلم می‌گیرد، کارمند اداره و جوانی که نماینده را بیرون می‌اندازد) جوان کاپشن چرمی بدل به قهرمان تازه فضای مجازی شده است. مردم از میان پنج شخصیت کسی را ستایش کردند که عمل‌گرا بود و واکنش نشان داد و همین واکنش برای مردم دلپذیرترین رفتار ممکن بود.

سیاست‌مداران ایرانی باید از خود بپرسند چرا رفتار آن جوان برای مردم جذاب است؟ آیا رفتار این جوان و همذات پنداری مردم با رفتار او نشانگر انباشت خشم در جامعه‌ای سرشار از تبعیض، بی‌عدالتی، نابرابری و خویشاوند سالاری و نگاه از بالا به پائین مسئولان نیست؟ 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
1
3
احسنت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
3
قشنگترین حرف همین قسمت تظلم خواهی بود.
توایران تا از کسی شکایت رسمی میکنی یا تو گونی میبرنت یا خانوادتو تهدید میکنن. خدا پدر اون کسی که اول این طور شبکه ها رو راه انداخت بیامرزه که تو ایران از حکومت که چیزی در نمیاد لاقل خوده مردم حقشونو از این حکومت پس میگیرن
شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
5
نماینده محترم باید ازکارمند وظیفه شناس رسما عذر خواهی کند.
بابک
|
Singapore
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
1
0
خاک بر سر مملکتی که اینا نماینده ی مجلس باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
خاك بر سرش بشه بله
حامد تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
4
با سلام
افکار این شخص بسیار خطر ناک است
و خطر ناک تر از آن کسانی هستند که از شیون و داد و بیدادهای ایشان در مجلس میترسند و به او باج میدهند
چرا رئیس مچلس بدون رسیدگی کامل به این مسئله فقط دستور برخورد با کسی که فیلم را پخش کرده دارد ؟
چرا این افکار و ذهنیت را در جامعه بوجود میاورند که اگرکسی مدارک فساد و بی اخلاقی یک مسئول نظام و یا یک نماینده جلس را به مردم و جامعه بدهد با او برخورد شود .
اگر مردم به مسئولین نظام و یا لااقل به نماینده ای که خودشان انتخاب کرده اند نظارت نداشته باشند و ایراد های آنان را مشخص نکنند آیا امیدی به بهبود اوضاع فساد در مملکت هست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
3
افرین.درودبرکاپشن سیاه
ساجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
1
سلام ای کاش از کسی که فیلم گرفته باید تقدیر کرد چرا وقتی رهبری میگن مردم ولی نعمت ما هستن و مردم حق دارن نظر و انتقادشون به راحتی اعلام کنن بعد رییس مجلس دستور برخورد به پخش کننده فیلم و میدن
خرمدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
1
ساجد جان در ایران سالهاست که به شکار می گویند فرار کن به تازی می گویند بگیر .
بی دلیل نیست که می ترسند در جامعه براحتی آمد و شد کنند . هیچ کدام ازین نمایندگان با رای مردم به مجلس نرفتند که بخواهند خدمتگزار مردم باشند .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
1
به نظرشمااگه امام خمینی زنده بودچه کارمیکردآیاالان تن مبارکش توقبرنمیلرزه
نظرات شما
پیشخوان