تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

سن بلوغ در خوزستان با شمال کشور متفاوت است/ تغییر سن قانونی ازدواج ایراد شرعی دارد!

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که تغییر کف سن قانونی ازدواج که در قالب طرح "کودک همسری" در مجلس در حال پیگیری است ایراد شرعی دارد و نباید مانع ازدواج افرادی شد که به بلوغ جسمی رسیده اند.
سن بلوغ در خوزستان با سن بلوغ در شمال کشور متفاوت است/ تغییر سن قانونی ازدواج ایراد شرعی دارد!
رویداد۲۴ یحیی کمالی پور، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح کودک همسری در مجلس مبنی بر تغییر سن قانونی ازدواج گفت: باید توجه داشت که بلوغ شرعی بعضا با سن افراد تناسبی ندارد. به این معنا و مفهوم که در همین دوره زمانی در گوشه و کنار کشور ما سن بلوغ در خوزستان با سن بلوغ در شمال کشور متفاوت است بنابراین نمی‌توان برای همه یک خط کش اندازه گیری در این خصوص در نظر گرفت.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر این که قانون گذاری نباید مانع امکان بهره وری جنسی با تحدید سن در قانون ازدواج شود، گفت: در شرایط فعلی آمار‌ها می‌گویند که ۴۵ هزار ازدواج زیر ۱۳ سال در سال صورت می‌گیرد به طور حتم همه آن‌ها تحمیلی نبوده و درصدی از این افراد با رضایت و بر اساس میل جنسی خود فرد ازدواج کرده اند.

وی در این خصوص ادامه داد: حالا با این آمار تصور کنید قانون تکلیف کند که زیر ۱۳ سال به هیچ وجه نباید ازدواج کند، اگر کسی در ۱۳ یا ۱۲ سال به بلوغ جسمی و جنسی رسید که نیاز به ازدواج پیدا کرد باید راه خلاف برود؟!

کمالی پور در خصوص قانون فعلی برای سن ازدواج گفت: در شرایط فعلی قانون این راه را گذاشته است که کسانی زیر ۱۳ سال سن دارند اگر بخواهند ازدواج کنند اول باید رضایت، ولی داشته باشند و دوم باید از محکمه حکم بگیرند تا دادگاه تایید کند بنابراین این افراد امکان ازدواج و تحمل شرایط ازدواج را دارند.

وی ادامه داد: این موارد در پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید پزشکی قانونی دادگاه مجوز ازدواج را صادر می‌کند.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: با توجه به این شرایط خلاء قانونی نیز وجود ندارد، ازدواج تحمیلی با ورود دادستان و برخورد قابل جلوگیری است و نباید برای برخورد با درصد محدودی از ازدواج تحمیلی کلیت قانون را بر هم بزنیم.
منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان