تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۷

جشنواره «ایران ساخت» افتتاح شد

دومین جشنواره «ایران ساخت» با هدف فرهنگ‌سازی، تولید محتوا و جریان‌سازی در حمایت از کالای ایرانی و محصولات و خدمات دانش‌بنیان ساخت داخل کشور افتتاح شد؛ این جشنواره تا هشتم دی ماه در خانه هنرمندان دایر است.
جشنواره
رویداد۲۴ مراسم افتتاحیه دومین دوره جشنواره «ایران ساخت» روز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه سورنا ستاری -معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری- پرویز کرمی -دبیرکل جشنواره-، علی ربیعی –وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی-، مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران- و دبیران تخصصی و اجرایی بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند.

دومین دوره جشنواره «ایران ساخت» آیین گشایش و فعالیت خود را با بازدید مهمانان و شرکت‌کنندگان از سالن‌های نمایش آثار در گالری‌های «بهار، تابستان و نامی» خانه هنرمندان آغاز کرد؛ سپس حاضران در تالار استادد امیرخانی خانه هنرمندان شنونده اشعار طنز در همین زمینه بودند.

لزوم تغییر فرهنگ اقتصادی که براساس فروش نفت شکل گرفته است

سورنا ستاری -معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان- در حاشیه آیین گشایش با تاکید بر اهمیت استارت‌‌آپ‌ها در دنیای اقتصاد نوین به رویکرد این معاونت برای حمایت از جشنواره اشاره کرد و گفت: «این جشنواره رو به پیشرفت است و باید این روند را ادامه دهیم. فرهنگ‌سازی چیزی نیست که با یک نمایشگاه یا جشنواره عملی شود. فرهنگ اقتصادی کشور ما سالیان سال براساس فروش نفت شکل گرفته و باعث شده است فرهنگ عمومی تحت تاثیر قرار بگیرد و قوانین و مقررات تبیین شده حول آن عمدتا مخل کارآفرینی و اقتصاد مبتنی بر دانش و تولید است. ما باید کل این سیستم را تغییر دهیم و رسیدن به چنین هدفی بخشی از کارهایی است که معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری می‌کند.»

او در ادامه افزود: «تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به فضای مبتنی بر اقتصاد دانش‌بینان و ساخت و تولید برسیم. رسیدن به این هدف ممکن نیست مگر آن‌ٔکه با هنر و ادبیات آمیخته شود و به همین دلیل معاونت علمی ریاست جمهوری از سه سال پیش حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان را یکی از اهداف خود تعریف کرده است.» ستاری در پایان ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جشنواره اتفاق خوبی بیفتد و حداقل خوراک فرهنگی که ایجاد می‌شود، ادامه پیدا کند و روز اختتامیه در واقع شروعی برای دور بعد باشد.

ایران‌ساخت مطالبه اجتماعی در حمایت، فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده کالای است

پرویز کرمی -دبیرکل جشنواره- آثار فرهنگی و هنری تولیدی پیش از جشنواره را ناکافی دانست و گفت: «قبل از این جشنواره آثار تصویری و نوشتاری کمی در این زمینه داشتیم و همه جا فقط یک جمله می‌شنیدیم: ایرانی، کالای ایرانی بخر. نه شعر داشتیم، نه کاریکاتور، نه طنز، نه داستان مینیمال و... این جشنواره حرکتی برای بیدار و فعال کردن دغدغه ایرانی در حمایت از کالای ایرانی بود. ایران‌ساخت در واقع یک مطالبه اجتماعی در حمایت، فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده کالای ایرانی است.»

کرمی با اشاره به سه ضلع دولت، تولیدکننده و مصرف‌کننده ادامه داد: «مصرف‌کننده وقتی به این سمت می‌اید و رغبت نشان می‌دهد که کالاهای مطلوب و با کیفیت وجود داشته باشد. برای رسیدن به این منظور تولیدکننده باید خدمات پس از فروش و تکریم مشتری داشته باشد و دولت هم باید استانداردسازی، آموزش و نظارت لازم را اعمال کند. این جشنواره زبان مردم برای مطالبه کالای باکیفیت ایرانی و تلاش ما کمک به برندسازی در اقتصاد کشور است.»

دبیر جشنواره ایران‌ساخت درباره نتیجه و تاثیر برگزاری دور اول این جشنواره گفت: «دوره دوم آثار بیشتر و بهتری داشتیم که نتیجه برگزاری موفق دور اول بود. با انعکاس خبرها و ایجاد اعتماد، هنرمندان متوجه شدند کارهایشان دیده می‌شود و آثار بیشتر، مرتبط‌تر و موثرتری برای دور دوم فرستاده شد. از طرف دیگر تاثیر دوره قبل را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌بینیم که در این فاصله در رسانه‌های مختلف از آثار دور اول استقبال و استفاده شده است.

کالای ایرانی به عقبه ذهنی و داستان نیاز دارد

علی ربیعی –وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی- پس از اشاره به رتبه و جایگاه حوزه دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد نوین جهانی درباره لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای و توجه به فرهنگ‌سازی از طریق هنر و ادبیات گفت: «وقتی از مصرف تولیدات خارجی حرف می‌زنیم باید توجه کنیم که زیرساخت این رویکرد و استقبال چیست؟ در دوره‌ای که روی عروسک‌های «دارا-سارا» کار می‌کردیم در مقایسه با «باربی» متوجه ان تفاوت شدیم که داستان برایش ساخته نشده و جامعه برای آن آماده نشده است. اگر کالای خارجی می‌خریم حتما عقبه ذهنی داریم و به همین دلیل حوزه فرهنگ دخیل است و می‌تواند موثر باشد؛ از شعر و داستان تا فیلم و هنرهای تصویری.»

دومین جشنواره «ایران ساخت»؛ ساختِ ایران، از پنجم تا هشتم دی‌ماه ۹۷ در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است. هدف جشنواره حمایت از کالای ایرانی، معرفی اقتصاد دانش‌بنیان به جامعه و جریان‌سازی فرهنگی در راستای تولید محتوا برای حمایت از کالای ایرانی است. این جشنواره شامل بخش هنرهای تجسمی، ایده بازار، دیداری و شنیداری، دانش آموزی، رسانه‌های دیجیتال و ادبیات است.

در طول چهار روز برگزاری، آثار انتخابی در گالری‌های «بهار، تابستان و نامی» خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند. پخش فیلم‌های برگزیده و برگزاری کارگاه‌های مرتبط با موضوع حمایت از کالای ایرانی نیز بخش‌های دیگر آن هستند. مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان جشنواره روز شنبه هشتم دی‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

جشنواره
 
 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان