تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۷

انتقاد روزنامه شرق از مستندساخته شده علیه بازرگان

شرق در یادداشتی به قلم هارون یشایایی، فیلمساز نوشت:این روز‌ها گویا بعضی افراد تصمیم گرفته‌اند آنچه را ملت ایران میراث گرانبها از گذشته خود دارد، با استناد به مجعولات و برداشت‌های شخصی بی‌اعتبار کرده، آن را از میان بردارند.
انتقاد روزنامه شرق از مستندساخته شده علیه بازرگان
رویداد۲۴  این بعضی‌ها از گذشته‌های دور گرفته تا امروز نسبت به ارزش‌های دیرپای فرهنگ، هنر و ادب ایرانیان دچار تردید شده‌اند و با پرداختن به زندگی و فعالیت شخصیت‌های سیاسی، نقش آنان را در تاریخ ملت ما وارونه جلوه دهند.
 
ازجمله شخصیت تاریخی دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران را در مبارزات ضداستعماری او در جریان ملی‌شدن صنعت نفت نادیده گرفته و از این انسان شایسته در تاریخ معاصر عنصری پراشتباه و منفعل ترسیم کنند.
 
درباره دکتر علی شریعتی و شهید آیت‌الله بهشتی نیز به همین شکل گفتنی بسیار است که از عهده قلم نویسنده این یادداشت مختصر برنمی‌آید.
 
به‌تازگی فیلمی از زندگی و مبارزات سیاسی-اجتماعی مرحوم مهندس بازرگان ساخته شده که بخش‌های زندگی شرافتمندانه او را زیر سؤال می‌برد: حضور مؤثر مهندس بازرگان در مبارزات مردم ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کنار...!
 
اما کسانی که خارج از جریان نهضت آزادی، مخصوصا در مبارزات دانشجویی سال‌های ۱۳۴۲ مهندس بازرگان را دیده و شناخته‌اند و ایمان راستین او را به اسلام و ارزش‌های مبارزات اسلامی، بردباری، شجاعت و شرافتمندی او را در عمل تجربه کرده‌اند، می‌دانند حضور بازرگان موجب آن بود که همه قشر‌های دانشجویان با هر عقیده و دیدگاه سیاسی و اجتماعی گرد هم آیند و برای رهایی ملت ایران از نظام ستم‌شاهی مبارزه کرده و به آینده امیدوار باشند.
 
دور از انصاف است که با خلط مطلب اقدامات سازمان منافقین را که در منجلاب نفاق- خودخواهی و خیانت به ملت ایران فرورفته‌اند، به حساب مهندس بازرگان گذاشت و با گوشه‌وکنایه شخصیت والای آیت‌الله طالقانی را به میان کشید.
 
دیگر اینکه بسیاری بر این باورند که اقدامات مسلحانه از مبارزه نواب صفوی و یارانش تا آنچه گروه مؤتلفه و چریک‌ها و... در آن زمان‌ها علیه ستمگران انجام داده‌اند، بی‌حاصل نبوده و سهمی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زعامت امام خمینی نتیجه پیمودن مبارزه ملت ایران در شرایطی متفاوت و پرفرازونشیب بوده است.
 
تخریب شخصیت بزرگان رفته‌رفته تسری پیدا کرده و اخیرا درباره زندگی و مبارزات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فیلمی ساخته‌اند که با یک‌سونگری انقلاب اسلامی و نتایج آن بیننده را دچار تعجب و تردید می‌کند. مگر نه این است که بعد از رهبری و زعامت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نام سه شخصیت (بهشتی- رفسنجانی، خامنه‌ای) پشتوانه تداوم مبارزات ملت ایران بوده و هست؟ و چرا گروهی می‌خواهند این ارزش‌ها را از تاریخ ایران محو کنند!
 
به نظر می‌رسد کسانی که هوای روز‌های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و سال‌های مبارزات نفت را استنشاق نکرده باشند؛ هرچند کتاب‌های فراوان بخوانند و فیلم‌های متعدد ببینند و فراوان بشنوند، با همه بی‌طرفی، راویان آگاه و صدیق آن دوران نخواهند بود و موجب تعجب بسیار است که افرادی یا گروه‌هایی برای خودنمایی و مطرح‌بودن و خود را به رخ دیگران کشیدن، اقدام به تخریب شخصیت‌های مورد احترام ملت ایران می‌کنند.
نظرات شما
پیشخوان