تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
معصومه ابتکار:

حق نداریم حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم/ به اندازه کافی از مصرف بی رویه آب صدمه دیده‌ایم

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ممکن است شرایط بسیار دشواری داشته باشیم و شرایط تحریم بر ما فشار وارد کرده و مسائل اقتصادی‌مان با پیچیدگی‌هایی مواجه باشد، اما باز هم حق نداریم حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم.

رویداد۲۴ معصومه ابتکار در آئین امضای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه از وقتی که آقای اردکانیان وارد دولت شدند بسیار خوشحال هستم، گفت: آقای اردکانیان نگرش بسیار زیست محیطی در خصوص آب و انرژی دارند همچنین از نگرش متعادل جنسیتی و تجربیات خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم با توجه به این دو نگرش که در دیدگاه آقای اردکانیان وجود دارد بتوانیم تغییرات بیسار اساسی و ساختاری و سیاستی مورد نیاز کشور صورت گیرد و ما نیز به نوبه خود این آمادگی را اعلام کردیم که می‌توانیم در این زمنیه‌ها با وزارت نیرو همکاری لازم را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این همکاری‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از سال گذشته آغاز شده است گفت: طرح رد پای آب به صورت پایلوت در تهران و تبریز با همکاری وزارت نیرو اجرا شده است و بسیار مورد استقبال زنان قرار گرفته است ما در این طرح با حوزه‌های علمیه همکاری‌های مشترکی را نیز داشته‌ایم امیدواریم با استمرار این همکاری‌ها بتوانیم اقدامات موثری نیز در خصوص وضعیت آب و اصلاح الگوی مصرف ایجاد کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: یکی از محور‌های مهم کارگروه اقتصاد مقاومتی موضوع اصلاح الگوی مصرف است و ما می‌دانیم از بابت الگوی مصرف کنونی نه تنها سرمایه‌های ملی به هدر می‌رود و از بین می‌رود بلکه فشار مضاعفی نیز به خانواده وارد شده و خانواده باید هزینه‌های سنگینی در این زمینه پرداخت کند.

ابتکار با بیان اینکه کارگروه تحریم‌ها سومین کارگروهی است که در این معاونت ایجاد شده خاطرنشان کرد: این کارگروه نیز در ارتباط با شرایط خاص تحریم‌ها و سیاست‌هایی که باید در دوران اتخاذ کنیم تا بتوانیم از طریق این سیاست‌ها الگوی مصرف را اصلاح کنیم و با توجه به شرایط تحریم مسائل را تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: کنشگری با سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از شیوه‌های کمپین رد پای آب بوده و ما سعی کردیم همکاری بسیار خوبی بین سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده و سازمان‌های مرتبط با حوزه آب و انرژی ایجاد کنیم و فکر می‌کنیم اگر بتوانیم از طریق این تفاهم‌نامه یک هم‌افزایی را در موضوع ایجاد آگاهی در بین زنان و در کنار آن خانواده ایجاد کنیم می‌تواند اصلاح الگوی مصرف را به عنوان یک اخلاق و رفتار صحیح در جامعه رواج دهیم و معتقدم با کمک گرفتن از زنان در این زمینه می‌توانیم یک جریان اجتماعی مثبت را برای اصلاح الگوی مصرف ایجاد کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه ما تاکنون حقوق آیندگان را زیر پا گذاشت‌ایم و منابع مربوط به آن‌ها را از بین برده‌ایم و قطعا در این جریان مادران می‌توانند از حقوق نسل‌های بعدی دفاع کنند و این دغدغه را دارند که اگر کودکان امروز بر سر میز‌های تصمیم‌گیری نیستند، اما باید حقوق‌شان رعایت شود و حق نداریم از سهم آیندگان برای برطرف شدن مشکلات خود استفاده کنیم.

ابتکار ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی از موضوعات مهمی است که در این پروژه دنبال می‌شود همچنین طرح ویژه دیگری برای آموزش دختران دانش آ‌موز در اطراف دریاچه ارومیه داریم در این طرح نیز اصلاح نگرش و رفتار دنبال می‌شود و فکر می‌کنیم این طرح‌ها چه در بخش روستایی و چه در بخش شهری با تمرکز بر نقش زنان و خانواده می‌تواند یک جریان سازی مناسب را ایجاد کرده و در حقیقت یک معادله برد – برد باشد.

ابتکار با اشاره به رویکرد بسیار مهم وزارت نیرو در این دوره تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های مهم وزارت نیرو بحث مهم عدالت جنسیتی است و بر اساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه که یکی از محور‌های آن حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی است در موضوع آب و انرژی و بحث‌های مرتبط با منابع پایه و محیط زیست نقش زنان می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اصلاح الگوی مصرف غذا خاطرنشان کرد: معتقدم موضوع تغییر الگوی مصرف غذا هم باید برای وزارت نیرو و هم از لحاظ محیط زیستی و کشاورزی و زنان و اقتصاد خانواده مورد توجه قرار گیرد وقتی هدررفت غذای ما در حال حاضر از مزرعه تا سفره حدود ۳۰ درصد می‌شود به این معنی است که ما ۳۰ درصد از منابع آبی را که در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم به نوعی در این مسیر به هدر می‌دهیم بنابراین اصلاح الگوی غذا نیز می‌تواند در مصرف بهینه آب نیز موثر باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان