تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۷

دیپلماتی 59 ساله با 40 سال سابقه فعالیت دیپلماتیک

محمد جواد ظریف، فردا (دوشنبه) 59 ساله خواهد شد.

دیپلماتی 59 ساله با 40 سال سابقه فعالیت دیپلماتیک

رویداد۲۴ او در 17 دی ماه 1338 در تهران به دنیا آمد و از سال 1357 فعالیت دیپلماتیک خود را به صورت رسمی با حضور در کنسولگری ایران در شهر سانفرانسیکوآمریکا آغاز کرد.

ظریف از سال 1371 برای مدت 10 سال مسوولیت معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و از سال 1381 تا 86 به مدت پنج سال ، به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک مشغول به کار شد.

او بعد از بازگشت به تهران به دلیل اختلاف سلیقه با مسوولان دولت وقت تقاضای بازنشستگی کرد و از حضور عملی در عرصه دیپلماسی خودداری کرد.

با روی کار آمدن دولت اعتدال به ریاست حسن روحانی او بار دیگر به عرصه اجرایی بازگشت و در دولت یازدهم و دهم به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به کار شد.

ظریف در مدت حضور در عرصه ی دیپلماسی مسئولیت‌های گوناگون و مهم بین‌المللی نیز احراز کرده است که مهمترین آنها رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی ملل متحد، رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو، عضو گروه حقوقدان برجسته اصلاح منشور سازمان کنفرانس اسلامی، معاون مجمع عمومی ملل متحد، رئیس کمیسیون خلع سلاح ملل متحد و رئیس کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد در دوربان است.

وی مسئولیت سیاسی برگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران و ریاست ستاد برگزاری اجلاس تاسیسی بین المجالس اسلامی در تهران را نیز به عهده داشته است. 

سابقه تدریس ظریف در دانشگاه به عنوان استاد میهمان در دانشکده روابط بین‌الملل و استاد میهمان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی‌ دانشگاه تهران بیش از دو دهه است .

وی دارای تألیفاتی به صورت مقاله و کتاب در خصوص موضوعاتی چون دیپلماسی چندجانبه، سازمان‌های بین‌المللی، مسائل سیاسی و امنیتی، خلع سلاح، و... به زبان‌های فارسی و انگلیسی می‌باشد که در نشریات معتبر داخلی و بین‌المللی منتشر شده است.

در آستانه فرا رسیدن روز تولد این دیپلمات که به نظر می‌رسد در حال‌ حاضر مهم‌ترین دغدغه‌اش حفظ بر جام ، کاهش اثر تحریم‌ها بر کشور و پیوستن ایران به FATF است، تعدادی از علاقمندان به وی با انتشار پوسترهایی در فضای مجازی پنجاه و نهمین زاد روز وی را گرامی داشتند.

این اقدام از سوی از حامیان و علاقمندان او در فضای مجازی در حالی صورت می گیرد که وی در مدت 6 سال حضور در پست ریاست دستگاه دیپلماسی کشور با فراز و نشیب های زیادی مواجهه شده است چنان که در زمان مذاکرات هسته ای و حصول توافق برجام میزان محبوبیت او به شکل چشم گیری در بین مردم افزایش یافت و در همین راستا از او در برخی از محافل به عنوان سردار دیپلماسی یاد می شد ولی پس از این که انتظارات ایجاد شده در جامعه از برجام به دلایل مختلف داخلی و خارجی از جمله انجام برخی از کارشکنی ها توسط مخالفان این توافق محقق نشد، دوران ماه عسل برجامی ظریف نیز به اتمام رسید و انتقادات از این دیپلمات و عملکرد یاران وی در مورد برجام علنی تر شد چنان که بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی این انتقادات شدیدتر شد، انتقاداتی که به نظر می رسد بخشی از آن رنگ و بوی جناحی دارد و از جنس رقابت های سیاسی است؛ چرا که برخی از منتقدان ظریف تصور بر این دارند که او کاندیدای بالقوه ای برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است و بسیاری از اقدامات و سخنان او را در این چارچوب تعبیر می کنند، موضوعی که او بارها آن را رد کرده است و به صورت رسمی اعلام کرده است که کاری جز انجام کار دیپلماتیک و سیاست خارجی بلد نیست و برنامه ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد .

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان