تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

بیمه زنان خانه‌دار؛ چتری روی سر زنان بدون درآمد

‌رئیس و کارشناس ارشد امور فنی و بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی استان زنجان گفت: همه زنانی که شاغل نیستند و حق بیمه برای‌شان رد نمی‌شود، می‌توانند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار بگیرند.
 ‌رویداد۲۴جبار عالمی در گفتگواظهار کرد: سال‌های گذشته شرایط طوری بود که فقط زنان صاحب شغل می‌توانستند با اخذ مجوز، برای بیمه‌پردازی اقدام کنند، ولی از روزی که مجوز بیمه زنان خانه‌دار صادر شد، اقشار مختلف از زنان، بدون این‌که شغلی داشته باشند، می‌توانند خود را بیمه کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که قانون بیمه زنان خانه‌دار، مانند بیمه مشاغل آزاد است و با اختیاری فرق می‌کند، ادامه داد: قبلا مشاغل خاصی می‌توانستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، ولی در حال حاضر، همه مشاغل می‌توانند با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش سازمان قرار بگیرند. در این راستا، زنان خانه‌دار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: زنان خانه‌دار می‌توانند با عقد قرارداد و انتخاب یکی از نرخ‌های ۱۲ درصد (فقط بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کارافتادگی) تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

عالمی با تاکید بر این‌که در بیمه اختیاری، اخذ دفترچه درمانی تامین‌اجتماعی اجباری است، تصریح کرد: در بیمه زنان خانه‌دار، اخذ دفترچه درمانی تامین‌اجتماعی اختیاری است و افراد می‌توانند دفترچه دریافت نکنند. ولی افرادی که مایل به دریافت دفترچه هستند، بر اساس نرخ امروز باید ماهانه ۴۴ هزار تومان نیز مازاد بر حق بیمه واریز کنند.

کارشناس ارشد امور فنی و بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی استان زنجان یادآور شد: شرط سنی قانونی برای بیمه زنان خانه‌دار، از ۱۸ سالگی تا ۵۰ سالگی است و افراد بین ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز می‌توانند با اخذ گواهی رشد از دادگستری، تحت پوشش قرار بگیرند. این در حالی است که تجرد و تاهل ربطی به این نوع بیمه ندارد و هر دو قشر می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان